ویار تکلم

کانال وب‌بلاگ در تلگرام:
https://t.me/zaerezari

آخرین مطالب

آرزو

سه شنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۶، ۰۲:۲۴ ق.ظ

اگر از من بپرسند عاشقانه‌ترین لحظه‌ی عمرم، می‌گویم وقتی که عقربه‌های ماه  از نصفه عبور کند و عقربه‌ی پولِ جیبِ ما هم از بیست‌هزارتومان کم‌تر شود. ما یعنی من و الدنگِ شماره‌ی یک و الدنگِ شماره‌ی دو. آن وقت الدنگِ شماره‌ی دو به الدنگِ شماره‌ی یک و الدنگِ شماره‌ی یک به من زنگ بزند و فقط سه عبارت معرکه‌ی عاشقانه بگوید: ساعتِ چهار، میدانِ انقلاب، نشر افق

الدنگِ شماره‌ی دو کتابِ آرزو نامی را از قفس برداشت و گفت: من که اصلا دوست ندارم اسمِ زنِ آینده‌ام آرزو باشد. بعدش لب‌خندی زد و ادامه داد: چون همه آرزو را...پریدم توی حرف‌ش و گفتم: من که آرزو دارم شبانه‌روز چهل‌ساعت می‌بود. بیست‌وچهارساعت‌ش برای درس و دارو و  بیمارستان و لانگ و استتوسکوپ و دست‌کردن توی حلق و شرحِ حال و فشارِ خون و ور رفتن با بیمار، بقیه‌اش هم خواندن و خواندن و خواندن! آن‌قدری که بتوانم توی یک ماه این‌قدر کتاب بخوانم و بعد دست‌م را باز کردم و به قفسه‌ی کتاب‌ها چسباندم. دستِ راست‌م کتاب «عامه‌پسند» بوکفسکی و دست چپ‌م کتابِ «من قاتلِ پسرتان هستم» احمد دهقان را لمس کرد. الدنگِ شماره‌ی یک گفت: من که آرزو دارم یک زن می‌بودم! آن‌وقت حالا قطعا یک روزنامه‌نگار، یک فعالِ فضای مجازی و یک فعالِ حقوقِ زنان مشهور می‌شدم. اصلا هم نگرانِ کم‌بودِ سوژه و موضوع نبودم. چشم می‌بستم و فکر و خیال می‌کردم و می‌نوشتم. مثلا از هفت‌روزِ هرماه می‌نوشتم و آن واقعه را در حدِ انفجار اتمی هیروشیما و ناکازاکی بزرگ و حماسی می‌کردم و پیشِ همه ننه من غریب‌م بازی در می‌آوردم. کی به کی است؟ اصلا دردش را هم در ردیفِ دردِ دندان و کلیه به عنوان شدیدترین درد در تمام که‌کشان‌ها معرفی می‌کردم. شاید هم در موردش رمانی می‌نوشتم که قطعا پُرفروش می‌شد. یا مثلا تخیل می‌کردم و از تجاوز چشمی! و لمسی در مترو و تاکسی و کوچه و خیابان و تمامِ سوراخ سنبه‌های شهر می‌نوشتم. آن‌وقت تاکسی و بوتیک و خرید و آش‌پزی و باران و هوا و عطسه و سرفه و هرچیزی را یک‌جوری به‌ش ربط می‌دادم. مثلا می‌نوشتم گردوغبار و گَرده‌های گُل به بینی‌ام تجاوز کردند و من عطسه کردم! اصلا شاید هم کشفِ حجاب می‌کردم و لخت می‌شدم و تبدیل می‌شدم به رئیس و قبله‌ی آمال و آرزوی تمامِ زن‌های این شهر. می‌شدم یک فمنیست! و بعد دست‌های‌ش را موزیانه به هم مالید و زیرِ لب گفت: چه شود! شاید کمی رُک و کمی بی‌شعور باشد اما الدنگ شماره‌ی یک بعضی وقت‌ها حرف‌های خوبی می‌زند. 

نظرات (۲۵)

خب فمینیست ها حق دارن . آیا توی این 40 سال حتی یک زن صلاحیت رئیس جمهوری رو نداشت ؟ چرا رد صلاحیت میشن ؟ قانون که مشکلی با رئیس جمهور شدنشون نداره . ولی قوانین نانوشته ای وجود دارن که مانع  میشن .

درسته همه ی حرف هاشون منطقی نیست ولی خیلی هاش منطقیه . 

مشخصه شما با فمنیست ها مشکل دارید و سعی نکنید انکارش کنید . 

من با این که پسرم دوست داشتم یه زن اصلاح طلب رئیس جمهور میشد چون قطعا آزادی بیشتر میشد . 
شما همیشه تو جمع های دوستانه تون انقد از زن ها صحبت می کنید؟
اگه اینطوره که با عرض معذرت خیلی کار چندش طوریه!
هرگاه راجع به زن مینویسید احساس میکنم کلا از جنسیت ما متنفرید.
همین امروز تو پارک مشهد به یه دختر ۳ ساله تجاوز شده(مجله ی ویترینو بیان خبر رو زده)دختر بچه که دیگه گناهی نداره.این چند وقته چقدر آمار تجاوز به دخترهای زیر ۷ سال خوندید؟
ما که با حجاب کامل هم میریم توی شهر بازم آرامش نداریم از همون چشمیش گرفته تا هزار نوع ترس دیگه.
امار تجاوز و دزدیدن و ... زنها رو این مملکت نگاه کنید میفهمید همش هم ربطی به حجاب نداره،بعد هم همون خدایی که میگه حجاب اول به مردها میگه چشم،دوتاش باید کنار هم باشن، چرا از بی بند و باری و کثافت کاری مردها نمی نویسید؟چرا همیشه به یه طرف میتازید؟چرا ندیدم بنویسید که بی حجابی زنها از بی غیرتی مردهاشونه؟
من فمنیست نیستم ولی این تفکرات و نوشته های شما دقیقا عکس فمنیست و حمایت کامل از مردهاست.
اصلا چرا فکر میکنید همه ی زنها دنبال بی حجابی و حمایت از اونن؟میدونید تو این مملکت چقدر زن باحجاب چادری و غیرچادری وجود داره؟اونا آرامش دارن؟والله که اگه داشته باشند،متاسفانه خیلی ها از جنس مذکر عادت کردن و دیگه براشون با حجاب و بی حجاب فرقی نداره.
متاسفانه بعضی ها مثل شما از این ور بوم می افتند بعضی ها از اون ور بوم و میشن متجاوز.
+مطالب وبلاگتون خوبه فقط اگه اینقدر ضد زن و با نیش و کنایه نباشه همیشه،زبون دوستی بیشتر جواب میده تا دشمن خونی.

پاسخ:
من نه با جنس زن مخالفم و نه باهاشون دشمنی دارم. اتفاقا موافق احقاق حق قانونی و شرعی اون ها هم هستم. مشکل من با آن هاییه که به اسم زن و دفاع از حقوقشون برای خودشون دکان باز کردند که از قبلش به نان و نوایی برسند در حالی که میدونم هیچ دغدغه‌ای برای زنان ندارند. اوج هدف و دغدغه و آرزوشون مصاحبه با بی بی سی و صدای آمریکاست. 

در مورد این متن خاص هم صحبت خاصی از حجاب و پوشش نشده. صرفا نقل قول دیگری رو مطرح کردم و نه چیز دیگه ای. 

راستی خبری رو هم که گفتید، از طرف فرمانده انتظامی مشهد تکذیب شد.
ولی از تمام متن هاتون که به نوعی حرف زن توشون میشه،میشه اینطور برداشت کرد.
همیشه عصبانی،همیشه تند،همیشه به نوعی قضاوت،این برداشت از متن هاتون رو اکثر مخاطبانتون دارن و بارها هم تو نظراتشون گفتن.
ماها با فمنیست موافق نیستیم ولی جسارتا حرفهای شما هم نه بوی دوستی میده و نه حق خواهی،اگه واقعا هم طالب حق خواهی و منافع قانونی و شرعی ما هستید پس متاسفانه در انتقال این نیت و فهموندش به دیگران خیلی ضعیف عمل کردید(مطالب وبلاگتون گویاست)،حرفهای درستتون هم پر از نیش و کنایه است که آدم خواه ناخواه دوست داره باهاش لجاجت کنه که نپذیره و انکارش کنه.

نقل قول دوستتون ، تایید اخری شما و خط و مشی فکری مطالب قبلیتون گویای  این هست که از چی صحبت شده و من چی دارم میگم.
هر چی می خواستم بگم، "ناشناس" عزیز گفتن. من فقط حرفشونو کپی میکنم که براتون تکرار بشه. بلکه هم یه بار قاب بگیرین و بزنین سر در خونه تون که هی یادش بیفتین، بلکم سعی کنین کمی تغییر منش بدین:
"حرفهای شما هم نه بوی دوستی میده و نه حق خواهی،اگه واقعا هم طالب حق خواهی و منافع قانونی و شرعی ما هستید پس متاسفانه در انتقال این نیت و فهموندش به دیگران خیلی ضعیف عمل کردید(مطالب وبلاگتون گویاست)،حرفهای درستتون هم پر از نیش و کنایه است."

"نقل قول دوستتون ، تایید اخری شما و خط و مشی فکری مطالب قبلیتون گویای  این هست که از چی صحبت شده".
ایشون مشکلش اینه که مرد ها رو نمیبینه . 

چطور وقتی که آرنولد لخت میشه و تبدیل به قهرمان خیلی ها میشه اشکالی نداره ؟ 

بدنش زیباست . از نوع مردونه اش . حتی توی همین مجلات بدنسازی هم پر از عکس های مرد هاست . مجلات داخل ایران رو میگم که مجوز دارن

خب یک زن اگر " با خواست خودش نه اجبار " بخواد از زیبایی اش  استفاده کنه چه فرقی داره با کاری که مدل های مرد میکنن ؟

چرا مرد ها میتونن توی مجلات با یه شرت ! عکس بندازن ولی گلشیفته فراهانی توی خارج هم چنین حقی رو نداره و باید فحش بخوره ؟؟؟


موافق موشک
@موشک
من با حرف شما مخالفم 
نه کار اون مردی که توی مجله لخت میشه درسته(شرع،عرف،عقل،منطق) و نه کار گلشیفته.
بزرگوار جامعه تیغه ی دو لبه است شما حق هرکاری رو نداری اینو عقل سلیم هم حکم میکنه،بی حجابی و اشتباهات از این نوع مرد و زن نداره هر دوتاش ازار دهنده و خطاست و شما به صرف اینکه یه مرد همچین خطایی میکنه نمی تونی بگی خب بقیه هم بکنن.
اگه یه تحقیق سر دستی بکنید تو همون کشورهای خارجی هم بعضی چیزها محدودیت داره و حتی بعضی کشورها حجاب ممنوعه.
حرف من اینه که به دوتاش پرداخته بشه،همش به یکی تازیدن خطای محضه نه اینکه دوتاشو ول کنی.
گلشیفته و علی نژاد و امثال اونن که باعث شدن ما تا حرف حق و حقوقمون رو میزنیم یه روسری و حجاب بیاد تو ذهن بقیه که انگار ما عقده ی لخت شدن داریم.
@ ناشناس

من که اصلا نگفتم تنها دغدغه ی خانم ها حجابه . ( کامنت اول همین پست نوشتم چرا هیچ خانمی تایید صلاحبت نشد و اگه میشد بهش رای میدادم )

اصلا شاید بگید من به عنوان یه پسر به حجاب چی کار دارم ؟

من" آزادی پوشش " رو جزئی از " آزادی اندیشه " میدونم یعنی توی کشوری که حجاب آزاده یعنی مردم میتونن هر اعتقاد مذهبی رو داشته باشن و یا نداشته باشن و ترسی از این ندازن که بقیه بفهمن مسلمون هستن یا نیستن . 

من که نمیگم بیحجابی باشه . میگم اونی که دوست داره چادر بپوشه . باید آزاد باشه . 

طبیعتا " آزادی اندیشه " جز های دیگه ای هم داره مثل آزادی بیان و استقلال رسانه ها و ...

حالا هر کسی  یه بخش این آزادی مد نظرش هست . یکی آزادی سیاسی رو دوست داره . یکی آزادی حجاب رو  . یکی آژادی دین و عقیده رو . یکی آزادی رسانه رو و ...

همه که مثل هم نیستن . 

توی هیچ کشور مسلمونی حجاب اجباری نیست . 

اخبار اعلام کرد عربستان میخواد ساحلی افتتاح کنه که مردم بتونن با مایو برن اونجا . برای جذب توریست 

توی عراق هم حجاب آزاده . توی فلسطین و لبنان و ترکیه و کشور های مسلمون آفریقا و کشور های عرب حاشیه ی خلیج همیشه فارس هم حجاب آزاده

خب اونا هم مرجع دارن . اونا هم روحانی دارن . چرا فقط باید کشور ما زوری باشه ؟؟

چرا باید سختگیرانه ترین برداشت از اسلام مال ما باشه ؟؟

چرا ما باید از عربستانم سخت گیر تر باشیم ؟

زمان پیامبر هم حجاب اجباری نبوده

حتی قرآن گفته ای پیامبر به " زنان مومن " بگو حجاب رو رعایت کنن . نه زنان غیر مومن 

اینا هیچی 

آقااااااااااااااااااااا گلشیفته توی فرانسه است . باید قوانین اون کشور رو اجرا کنه . 

قوانین ایران برای ایرانه  . اونجا حجاب آزاده . دوست داشته اونجوری باشه . از آزاده نامداری هم برای بیحجابی انتقاد نشد . مسیح علی نژاد گفت به خاطر دو رویی و جا نماز آب کشیدنت داره بهت انتقاد میشه  . 

به هر حال شاید شما دوست داشته باشی حجاب داشته باشی ولی خب آزادی های دیگه ای که شما و من دنبالش هستیم منافاتی با آزادی حجاب نداره 

میشه همه ی آزادی ها رو با هم داشت . هر کی یه بخشی اش رو دوست داره 

اونقدری که آزادی رسانه برای یه خبرنگار مهمه ممکنه برای یکی دیگه مهم نباشه . 
@ ناشناس

ضمن این که هر چقدر هم بگید این عگس ها اشتباهه

بخشی از صنعته به نام مدلینگ که همه جای دنیا رواج داره 

والا من که مدل نیستم بخوام حمایت کنم ولی مد خیلی پول سازه برای مدل ها و خب واردش میشن . 

نمیشه سر  همه ی مردم دنیا چادر کرد . 

باید مد باشه 

حالا من دوست ندارم خب دنبال نمیکنم . 

چرا به مردم حق انتخاب ندیم ؟ 
@ ناشناس

مثلا DIOR میاد برای تبلیغاتش مدل انتخاب میکنه . حالا لزوما هم که لخت نمیشن ! ولی به هر حال طبیعتا داره از زیبایی اوم مدل استفاده میکنه نه فضیلت های اخلاقیش . 

خب اون مدل پول میگیره و راضیه !

DIOR از فروش محصولش پول میگیره و اونم راضیه !

اونی که جنس رو میخره هم طبیعتا خودش دوست داشته و راضیه !

اونی هم که نمیخره خب از نخریدنش راضیه !

مشکل چیه ؟؟؟ 

همه راضی 

حالا توی سینما هم همینه .. یکی میاد فیلم میسازه و ..... (مثل بالا )

این میشه آزادی دیگه  . 


من فهمیدم خیلی از زنا اساسا دوس دارن و تمایل دارن از کاه کوه بسازند.
نه می تونم درباره "اکثریت" اونها صحبت کنم
و نه مایلم با اکثریت اونها آشنا شم اساسا.
به جنسیتم افتخار می کنم. ولی از زنهای زر زرو که همیشه در حال غر زدن و ناله کردنند به معنای واقعی کلمه بدم میاد. حتی از خودم وقتی اینطوری میشم :/
درسته که میزان تحمل افراد خیلی با هم متفاوته... اما من وقتی خونریزی داخلی م داشتم اندازه اونایی که یه حالت تهوع ساده گرفتتد زر زر نکردم :/
نمی گم اصلا نکردم... ولی کلا تصورم اینه که زنایی که از کاه کوه می سازند صرفا دنبال جلب توجهند. خب اینو درک می کنم که زن ذاتا به توجه نیاز داره. اما دست به هر کاری زدن برای این هدف و جلب ترحم بقیه به نظرم فوق العاده سبکه...
انگار دوست دارند ظلم بهشون بشه که بشینند یه گوشه و گریه کنند و قصه شو برای همه تعریف کنند و ترحم بخرند و بقیه بگند واه واه چه ظالمایی و تو چقد فرشته ای اصلا! بدون اینکه شاید حتی یه بار فکر کنند برای حل این مشکل چه کاری ازم بر میاد؟ یا اقلا چطور می تونم خودمو با محیط سازگار کنم و کمتر اذیت شم :/ انگار دوست دارند که صرفا غصه بخورند و بخورند و بخورند و برای بقیه تعریف کنند و به نظرم مظلوم نمایی کنند. حالا اسمش می خواد درد دل باشه یا هر چیز دیگه ای!!!
اقوام نزدیک نه... اما به جد با زنهایی که تو اجتماع باهاشون برخورد کردم، اکثرا همین طوری بودند...
به نظرم بیشتر از اینکه بقیه به ما ظلم کنند، خودمون خودمونو انداختیم زیر دست و پا...
@موشک
من با شما نبودم با اون موشک دومی بودم که پروفایلش عکس داره احتمالا یه :) جا انداختم.
اما باید بگم من خودم هم منتقد حجاب اجباریم چون اولا هیچ جا کسی با تحمیل به جایی نمیرسه(مثل کشور خودمون) دوما به قول امام علی(ع) انسان از هر چیزی منعش کنی بیشتر به سمتش میره.
گلشیفته اگه یه ادم عادی بود و میرفت اون کار رو میکرد بله حق با شماست اما با وجود اینکه چندان ادم مهمی نبود به عنوان یک بازیگر ایرانی شناخته شده بود و اتفاقا خوب میدونست از این کارش برداشت های سیاسی و ... میشه. مسیح علی نژاد هم اونجایی مهم میشه که جلوی یک رسانه برای انتقاد به حجاب اجباری توی ایران روسری برمیداره و تو رسانه ها به عنوان نماینده ی زنان ایران شناخته میشه و جنجال به پا میکنه.ازاده نامداری هم به کسی ربطی نداشت اگه رسانه ای نبود و مصاحبه اش در مورد علاقه به حجاب و چادر چاپ نشده بود اما الان میشه همون در خلوت کار دیگر میکنند.کسی که شهرت رو انتخاب میکنه این که بخواد هرکاری میکنه مردم بهش اهمیت ندن خیلی مسخره است،اصلا شهرت یعنی شناخته شده بودن و زیر ذره بین بودن،کسایی که انتخابش میکنن هم با علم به اون میرن سمتش پس باید عواقبش رو هم بپذیرن.
ما هر چقدر هم با حجاب اجباری مخالف باشیم الان به عنوان جرئی از قانون باید بپذیریمش،و اونقدرا هم غیر عادی نیست هر کشوری یه سری قوانین داره خب اینم جزئی از قانونه فعلا، خوب یا بد.
من نگفتم سر همه ی دنیا چادر کنین ولی حدود حجاب برای مرد و زن تو ادیان مختلف مشخصه؛ شما تو یه کشتی سمت خودتو سوراخ کنی میتونی بگی به بقیه ربطی نداره؟! شما مقوله ی فرهنگ و دین رو داری کلا نادیده میگیری، اجتماع متعلق به همه است و شما حق اینکه بگی من هرکاری دوست دارم میکنم به بقیه ربطی نداره و ازادی تام داشته باشم رو ندارید.
صنعت مدلینگ اگه یه مجله باشه هر کی دوست داره بره بخره باز قابل تحمله نه اینکه عکس های اونجوری رو تو تلویزیون و شهر بزنن و تو دید همه قرار بدن،پس حقوق شهروندی بقیه چی میشه؟
صنعت مدلینگ به خودی خودش بد نیست برعکس یه صنعت پرسوده که میتونه خیلی هم خوب باشه ولی وقتی مطابق با فرهنگ و رسوم و دین یه کشور باشه نه شما یه صنعت رو بخاطر پول و سود تافته ی جدا بافته کنی.تو یه کشور که دین رسمی اسلامه و اکثریت مردم مثلا مسلمونن شما یه نفر رو با مایو تو رسانه ی ملی نشون بدی مسخره نیست؟این بیشتر توهین به مردم خود اون کشوره
چطور تو همون فرانسه و کشورهای اروپایی که کلی هم‌مسلمون داره رسانه ی ملی مقوله ی حجاب اسلامی رو رعایت نمیکنه؟چون دین رسمیش اسلام نیست
کشورهای اروپایی دین رسمیشون مسیحیته و حدود حجابشون هم معلومه،اون چیزی هم که تو شهرها و خیابون هاشون هست با اون چیزی که ماها تو ماهواره میبینیم زمین تا اسمون هفتم فرق داره ،خود خارجی ها وقتی میان ایران تعجب میکنن از وضعیتش!
کشور های عربی و حوضه ی خلیج هم که فرمودید مثل عربستان و ... جالبه که کل سیاستش رو ماها قبول نداریم همین یه دونه رو دیدیم(هر چند تو شهرهای مذهبیش حجاب اجباریه) اما جسارتا من اصلا عربستان رو کشور به حساب نمیارم که حالا بخوام راجع بهش نظر هم بدم.
کی گفته ازادی یعنی همه راضی؟ کی گفته ازادی یعنی هر کس هر کاری دوست داشت بکنه؟ حتی ازادی هم تو چارچوب قوانین تعریف میشه،اگه قراره بر پایه ی همه راضی باشه که سنگ روی سنگ بند نمیشه. 
@موشک
یه چیزی هم تو کامنت اول گفتید راجع به رئیس جمهور خانم اصلاح طلب.
شخصا این که خانمها رو تایید صلاحیت نمیکنن رو بی عدالتی میدونم اما اگه قراره خانمهای اصلاح طلبی مثل مولاوردی و امثال اونهایی که اون نظریه های چرت و پرت رو دادن بیان همون بهتر که هرگز تایید صلاحیت نشن.خانمهای اصلاح طلب مجلس برای هفت پشتمون کفایت میکنه دیگه رئیس جمهورش نیاد بهتره.
جفتش خودم بودم. بعضی وقتا حال ندارم وارد سایت بشم
@ ناشناس


خب  مشکل من همینه . ما اون کشورهایی که نام بردم رو به عنوان مسلمون قبول نداریم . اونا هم ما رو قبول ندارن . حالا از کجا معلوم حق با کیه ؟ :|
@موشک
میتونید تشریف ببرید راجع به دین تحقیق بکنید تا ببینید حق با کیه،دیگه در مسلمون نبودن عربستان وهابی هم که الحمدالله شکی ندارید.

با عربستان کاری ندارم . ولی اگه مجبور باشم از بین کشور های اسلامی یکی رو انتخاب کنم قطعا ترکیه رو بیشتر میپسندم . 

اسلامی که سکولاره و کاری به عقاید مردم هم نداره . 

و در آمد توریستش هم که مشخصه . 

مسجد رو به روی کلیسا داره فعالیت میکنه و هیچکی با هیچکی دعوا نداره 

امر به معروف و گشت ارشاد هم ندارن . 


@موشک
اتفاقا ما کلا یه نوع اسلام جدید هم داریم اونم اسلام ترکیه.
گشت ارشاد رو که قبول ندارم ولی امر به معروف و نهی از منکر از واجباته دینه که امیرالمومنین میفرمایند اگه نباشه جامعه رو به نابودی میره و از جهاد اجرش بیشتره.
حالا شما یه اصل واجب دین رو کلا میذارید کنار میگین چون نیست خوبه؟ 
فکر کنم یه تحقیق باید روی مسائلی دینی داشته باشید اون وقت متوجه میشید اسلام سکولار در تضاد با اسلام واقعیه.

@ ناشناس

فکر نکنم بحثمون فایده داشته باشه . نمیگم حرف من یا شما غلطه . فقط "تفاوت دیدگاه " وجود داره . کاریش نمیشه کرد . 


چه کشوری از نظر شما مسلمونه ؟؟؟ فقط ایران ؟؟؟ مثل اینه من بگم من خوبم بقیه خرن ! یعنی چی ؟ بالاخره نمیشه یکی خوب باشه بقیه بد باشن . معلومه مشکل از ماست  . فقط عقل روحانی های ما زیاده و روحانی های کشور های دیگه نفهمن ؟؟ :||||

اصلا توی همین ایران آیت الله شریعتمداری دقیقا نظرش اسلام سکولار بود و میگن جان امام خمینی رو هم حتی نجات داده و فیلم ملاقات امام با ایشون هست وقتی امام برمیگرده ایران میره ایشون رو میبینه . خیلی از مردم از آیت الله شریعتمداری تقلید میکردن

آیت الله منتظری چی ؟ اونم بد بود ؟؟؟ یا طالقانی ؟

خب شما فکر میکنی هر کی فکرش مخالف شماست اشتباه میکنه . چی کار میشه کرد ؟ 

من خیلی از سخنرانی های آیت الله منتظری رو گوش دادم و خیلی از نوشته هاشون رو خوندم البته ادعا ندارم همه رو فهمیدم ولی تقریبا یه چیزایی در حد خودم درک کردم 


مطالعات دینی من زیاد نبوده ولی خب یه ذره خوندم . همین الان انجیل هم کنار دستمه . نمیگم همه رو میفهمم . نه . ولی خب میخونم گاهی 

من تحقیق کردن رو دوست دارم و در مورد خیلی مسائل تحقییق کردم و خب توی ایران 

آیت الله منتظری رو دوست دارم . روحش شاد 

ضمنا چون آزادی بیان وجود نداره من شک دارم که اعتقادات اکثریت مردم چیه . از روی فرم استخدام که نمیشه نتیجه بگیری طرف مسلمونه . یارو پول نداره . کار میخواد . حالا بیاد بنویسه دین ندارم که زندان هم بره ؟ :))))

تازه حتی اگر کثریت مسلمون هم باشه نباید به اقلیتی که مثلا زرتشتی هستن بگن چرا روزه خواری میکنی  ؟ 

شما فقط یه قسمت از " امر به معروف " نظر من رو دیدید ولی اونجایی که گفتم مسجد و کلیسا رو به روی هم فعالیت میکنن رو ندیدید 

خب اگر اون مسلمون بخواد اون مسیحی رو یا اون بی دین رو به حجاب دعوت کنه که جنگ داخلی میشه . 

نهی از منکر یعنی چی ؟ مثلا شما که مسلمونی بری لب ساحل به اونی که داره آفتاب میگیره بگی حجابت رو رعایت کن ؟ 

خب دعوا میشه 

من میگم دارن مسالمت آمیز زندگی میکنن کنار هم  . 

اینم بگم که حتی ترک هم نیستم . گفتم فکر نکنید مثلا طرفداری میکنم

من لبنان هم رفتم ( توریستی )

هر کسی سرش توی کار خودشه . 

والا توی سوریه و فلسطین هم کسی به کار اون یکی کاری نداره . 

همه بدن فقط ما خوبیم :|


در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، به سبب مخالفت بسیار شدید روح‌الله خمینی با اصول شش‌گانه انقلاب سفید، شاه وی را دستگیر و به تهران برد و زندانی کرد. طبق قانون اساسی مشروطه مجتهدین و مراجع تقلید مصونیت از محاکمه داشتند و روح‌الله خمینیبه عنوان مرجع تقلید معروف نبود، لذا قصد محاکمه و اعدام وی را داشتند. برای نجات روح‌الله خمینی از اعدام و نیز آزادسازی آقای قمّی و محلاّتی از زندان، آیت‌الله شریعتمداری به تهران رفت و روح‌الله خمینی را به عنوان مرجع معرفی کرد تا از اعدام وی جلوگیری کند.[۸][یادداشت ۱]

شریعتمداری در این زمینه می‌گوید:

«ما همان موقع به تهران آمدیم و در شاه عبدالعظیم تمام علمای شهرستان‌ها را جمع کردیم و از مرحوم آیت‌اللّه میلانی که در مشهد تشریف داشتند خواهش کردیم که  به آنجا بیایند و چون در آن موقع راجع به آیت‌الله خمینی نظر محاکمه و شدّت عمل داشتند و حتّی روزنامه‌های آن موقع صحبت از اعدام می‌کردند، از آن نظر لازم دیدیم که پیشگیری بشود. حضور ما در تهران یکی دو ماه طول کشید و تا حدودی آن خیال باطل از بین رفت و یک اعلامیّه یازده مادّه‌ای صادر کردیم و تمام ادّعاهای دولت را رد کردیم.[۹]»

حسینعلی منتظری در این باره خاطره‌ای را نقل می‌کند و می‌گوید:

«من متن تلگرافی را (که تهیّه کرده بودم) خواندم که از آقای خمینی به عنوان آیت‌الله و مرجع عالیقدر تقلید نام برده بودم، یکی از آقایان گفت: ایشان که مرجع تقلیدنیست!، چه کسی از ایشان تقلید می‌کند؟، گفتم من از ایشان تقلید می‌کنم (پس ایشان مرجع تقلید است!).[۱۰]»



اینا خیانت کار نبودن :(( 


به خصوص منتظری ذره ای نیت بد نسبت به انقلاب نداشت فقط حرف دلش رو میزد یعنی محافظه کار نبود :( 

@موشک
هیچ کشوری؛ حکومت هیچ کشوری به نظر من مطلق تابع اسلام نیست،در حد حرف چرا ولی در عمل خیر،این‌مردم‌ اون‌ کشورن که باید مسلمون باشن،مسلمون هم‌توی تمام کشورها هست،اما همون طور که میدونید تنها حکومت شیعه ی جهان ایرانه و خب از اونجایی که ما شیعه رو برتر از مذاهب دیگه میدونیم قاعدتا باید مردم کشور خودمون رو از نظر اسلامی بالاتر بدونیم.(حداقل چون اکثریت شیعه هستن) نمیگیم بقیه بدن‌میگم اگر اصل رو بر شیعه بودن بزاریم بالاترن.
کاش وارد بحث علمای دینی نشیم چون بحث ما به دین کشیده شد نه عالم دین،من خط فکری ایت الله منتظری رو قبول ندارم(طبق مطالعاتی که داشتم) شما قبول دارید ،ما ملاکمون قران و حدیث و سنته نه فرد پس اینکه ایت الله منتظری و شریعتمداری و خمینی و ... کی بودن و خط و مشی فکریشون چی بوده خیلی کمکی به بحث ما نمیکنه(هیچ کدوم از ما عالم شناس نیستیم و علمش رو نداریم که حالا بخوایم در موردش بحث هم بکنیم)
من ادعای مطالعات دینی ندارم اتفاقا از شما شاید خیلی کمتر خونده باشم(ولی منم عین شما انجیل و تورات رو تا حدودی خوندم) ولی همین اندک مطالعات هم میتونه تفاوت ها رو تشخیص بده، راجع به اعتقاد هم شما تو کل دنیا در نظر بگیرید نمی تونید بگید مطلق کی چه دینی داره مثلا تو فرانسه تا چند سال پیش خیلی از مردم از گفتن مسلمون بودن ترس داشتن.اینجا هم همینه و ملاک رو باید بزارید روی امار کشوری.
شما الان چندتا کشور رو مثال زدید که امار مسیحیت توی اونها تقریبا در حد برابری یا کمی کم و بیش با امار مسلمون هاست و میگید دارن ازادانه فعالیت میکنن اما اگه همین فعالیت کلیسا و کنیسه و مسجد رو تو کشورهای اروپایی بررسی کنید میبینید به شدت تحت ازار و اذیت هستن حتی تو کشورهای اروپایی مجوز ساخت مساجد شیعه یا داده نمیشه یا خیلی کم داده میشه،حالا شما بیاید با ایران مقایسه کنید میبینید وضعیت نمیگم کاملا مشابه ولی حدودا مشابه،نمیگیم اذیت و ازار و محدود ساختن ادیان تو کشور ما وجود نداره و حتی نمیگیم خوبه ولی میگیم این محدود به کشور ما نیست.فقط متاسفانه کشور ما رو توی بوق میکنن اروپا رو نمی کنن،شما تحقیق کنید برای پناهنده شدن به اکثریت کشورهای اروپایی باید مسیحیت رو بپذیرید این در تضاد با ازادی بیان و اندیشه نیست؟پس محدود به ایران نیست
نخیر امر به معروف و نهی از منکر شرایط داره نه اینکه برید لب ساحل به همه گیر بدید و جنگ راه بندازید ولی اون قدرها هم راحت که کسی به کسی کاری نداشته باشه نیست،اول هم گفتم طبق نظر و عمل فرد حرفی نمیزنم ملاکم قران،حدیث و سنته و امر به معروف یه مسئله ی دینیه که تو قران و نهج البلاغه و ... در موردش هست،اونقدر هم مهمه که امام حسین دلیل شهادت و قیامش رو امر به معروف معرفی میکنه و به این راحتی که شما میفرمایید هم نمیشه ازش گذشت.این کاری به کار کسی نداشتن همون اسلام سکولاره و با معارف دینی شیعه تضاد داره.

@ ناشناس

خب حرفتون درسته . میشه گفت اسلام سکولار با شیعه در تضاده ( البته اگر آیت الله شریعتمداری رو در نظر نگیریم که هم مرجع شیعه بود و هم سکولار)

ولی خب بازم بحث اصلی پابرجاست که کدومش برای کشور بهتره

اونی که مذهبیه میگه شیعه

و اونی که صرفا به اقتصاد و پیشرفت مادی و دنیوی کشورش فکر میکنه میگه سکولار

راه حلش هم طبیعتا همین انتخاباته . 

اما من حرفم کلا در مورد آزادیه یعنی حق انتخاب . انتخابات آزاد برگزار بشه و اگر مردم دوست دارن دولت 4 ساله شون شیعه باشه بهش رای بدن . هر تفکری بیشتر رای آورد همون 4 سال بیاد و بعد انتخابات بعدی برگزار بشه

من میگم هر تفکری - درست یا غلط - شیعه یا سنی یا بی دین یا هر دین دیگه ای - باید توسط مردم به قدرت برسه . 

و بقیه ی تفکر ها هم باید حق شرکت در انتخابات رو داشته باشن که خدا رو شکر ندارن !

اگر معتقدیم اکثریت تفکر خاصی رو قبول دارن خب اون تفکر رای میاره . چه نیازی به ممنوع کردن تفکر های رقیبه ؟


@ ناشناس

من که نمیگم حتما دولت سکولار باشه . میگم باید رای اکثریت در نظر  گرقته بشه . درست یا غلط رو مردم باید تعیین کنن . 

اما به این شرط که همه ی تفکر ها توی انتخابات حضور داشته باشن نه این که منع بشن 

آزادی = حق انتخاب 
@ ناشناس
.." مسجد رو تو کشورهای اروپایی بررسی کنید میبینید به شدت تحت ازار و اذیت هستن".

این اطلاعات غلطه. لطفا اطلاعاتتونو تصحیح کنین، بعد به دیگران بدین.

" حتی تو کشورهای اروپایی مجوز ساخت مساجد شیعه یا داده نمیشه یا خیلی کم داده میشه"

اینم غلطه! اتفاقا حداقل تو آلمان که من هستم می دونم که ترجیح با اینه که به مساجد شیعه اجازه ی ساخت داده بشه که کمتر تو این عملیات های انتحاری دست داشتن. ولی نکته اش اینه که اصولا شیعه ها - که اصولا عمدتا ایرانی و افغانستانی هستن- اصلا علاقه ای به مسجد داشتن ندارن، حتی خیلی هاشون علاقه ای به دین هم ندارن و وقتی میان اینجا توی فرم ها پر می کنن ناخداباور. اینه که خود به خود اکثر مساجد مال اهل سنت میشه. علی الخصوص مال همون ترک های ترکیه که آزادانه انتخاب کردن که مسلمون باشن و باحجاب. مسجدهاشونم اگه برین می بینین هزاران بار از مساجد ایرانی ها و افغانستانی ها تمیزتر و مرتب تره و انقدر خوش برخورد و مهربونن که همه رو به خودشون جلب می کنن. ماه رمضون ها افطاری میدن، شاید بگم حداقل نصف آدمایی که میان افطاری می خورن روزه نداشته ان! خیلی ها حجاب هم ندارن. اما نه نگاه بدی بهشون هست. نه کسی سعی می کنه این بی حجابای روزه خوارو امر به معروف کنه و بگه چرا شما روزه نداشتین؟ اگه روزه نداشتین چرا اومدین پای سفره نشستین؟ چرا حجاب ندارین اگه روزه داشتین؟
همین باعث میشه حتی خیلی از آلمانی ها هم بیان مساجد ترک ها و حتی گاهی مسلمون هم بشن. ولی ایرانی های شیعه، اکثر وقت ها جای تاسف داره رفتاراشون... .

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">