ویار تکلم

کانال وب‌بلاگ در تلگرام:
https://t.me/zaerezari

آخرین مطالب

بلای آسمانی به روایت استاد!

پنجشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۶، ۰۹:۲۱ ب.ظ

اخیراً کلیپی از حضور بهرام عکاشه، استاد ژئوفیزیک و زلزله‌شناسی در برنامه رشیدپور منتشر شده که در آن اصرار دارد زلزله را صرفاً یک پدیده زمینی و طبیعی معرفی کند. این اصرار بعضی جاها آن‌قدر زیاد می‌شود که به انکار وجوه آسمانی و الهی این پدیده پهلو می‌زند.

خب من دقیقا نمی‌دانم منظور این استاد از زمینی و طبیعی بودن زلزله چیست؟ احتمالا انتظار دارد که دستی از شکاف آسمان پایین بیاید و مثل فرفره زمین را بچرخاند تا این بلا آسمانی محسوب شود!

طبیعتا هر پدیده‌ای صرف نظر از این‌که آن را آسمانی و الهی بدانیم یا زمینی و طبیعی، در بسترهای طبیعی و در قالب ویژگی‌های اقلیمی خاص هر منطقه ظهور و بروز می‌کند. برای کشوری که روی گسل زلزله بنا شده، اگر بخواهد اتفاقی بیفتد، چه آن اتفاق عذاب الهی باشد و چه نه، در قالب زلزله رخ خواهد داد. در واقع قضای الهی در راستای تقدیرات الهی صورت می‌گیرد و بلای الهی هم چیزی جز تغییر یا تسریع در روند چرخه‌های طبیعت به دست خداوند نیست.

وقتی می‌گوییم یک پدیده، طبیعی و زمینی است کانه‌و قدرت و اراده و خواست خداوند در آن هیچ تاثیری نداشته است. چه زلزله را عذاب بدانیم و چه نه، بر اساس تفکر و بینش اسلامی با قدرت و خواست و اراده خداوند رخ داده است. پس این‌که مردم پس از وقوع زلزله به درگاه خدا روی بیاورند چیز عجیبی نیست.

اگر آقای عکاشه مثلا انتظار دارد که زمین پاره شود، یا آسمان سرخ شود و سنگ از آن ببارد، و یا در جایی که آب نیست سیل بیاید و در جایی که کوه نیست آتش‌فشان به وجود بیاید تا به عنوان یک واقعه الهی و آسمانی محسوب شود، خب یعنی ایشان از اساس مسئله را اشتباه فهمیده‌ اند!

نکته این‌جاست که حتی افراد باسواد و تحصیل‌کرده‌ای مثل ایشان هم درگیر چنین مغلطه‌ها و سطحی‌نگری‌هایی می‌شوند و مردم هم با آب و تاب این گفتگو را منتشر می‌کنند!

نظرات (۸)

علوم جدید و تکنولوژی، مختص سبک زندگی ماده گرایی غرب بر محور تفکر اومانیستی است که محرّک آن نظام سلطه و سرمایه می باشد و مسلمانان نباید نظام آموزشی خود را بر اساس این علوم قرار دهند.

تمدن بدلی bornos.blog.ir
آقا اجازه یک سوال؟ توی عذاب الهی خوب و بد با هم نابود میشن؟! زلزله کرمانشاه هم عذاب الهی بود؟! آقا معلم یک سوال دیگه! تهرانی ها به عقوبت کدام گناه دچار شده اند؟! ...وای بر مردمان دیار تهران... :)  اوف بر شما...:) جای تفکر داره به هر حال این قبیل خوادث...
پاسخ:
هر زلزله یه عذاب الهی نیست. اما هر زلزله قطعا یه رخداد و واقعه و نشانه الهیه. به خاطر همینه که بعد از زلزله امر به ادای نماز آیات شده.
بعضی‌ها ناراحت می‌شن که مردم بعد از زلزله به درگاه خدا استغاثه می‌کنن و این کارو خرافه پرستی می‌دونن. خب این به هیچ وجه با آموزه‌های ما مطابقت نداره.
  • روشا مجد
  • فرمایشتون درباره نشانه بودن حوادث طبیعی کاملا درسته و نماز آیات هم بعد این پیشامدها صددرصد واجبه!دستور خداست...ولی اینکه بگیم زلزله های اخیر عذاب الهیه غیر قابل هضمه...دست کم هضمش برای من نوعی سخته...البته نمی دونم  یه قدری سخته بحث و قضاوت توی ابن موارد..
    پاسخ:
    خب من هم نگفتم زلزله‌های اخیر عذاب الهیه. اتفاقا منتقد سرسخت این تفکر هستم.
  • آشنای غریب
  • چند لحظه تفکر بعدِ خوندن متنتون
    به فکرم اومد که چه لزومیست که خدا مثل زلزله بلا بفرستد (هر چند زلزله به بلای الهی مرتبط است)
    اما همین قطع نعمت ها نیز بزرگترین بلاست
    یادمه 7-8 سال از زبان کسی روایتی از معصومین شنیدم
    گذشت زمان باعث شده روایت کامل یادم نباشه
    ولی خطاب به مردم آخر زمان بود
    گفته زمانی که روز هایتان کم آب شوند رفتار مردم با یکدیگر چنان شود
    ، حاکمان چه طور باشد و ...
    بدانید که بلا نازل شده و خودتان خبر ندارید
    سلام
    از اتفاق من اونروز داشتم برنامه رو مستقیم نگاه میکردم و تا اخر برنامه پیگیر بودم.
    این تکرار استاد عکاشه در مورد زمینی بودن زلزله توجه منوهم جلب کرد ولی باتوجه به کلیت حرفاشون و اشرافیت که به مسیله دارند اینطور فکر نکردم. نظرمن متفاوته
    اون لحظه ذهنم رفت این سمت که ایشون دارن تاکید میکنن این زلزله ها بخاطر مسایل حجاب و فساد نیست .  اینقد نگین از قهر خدا اینطور شد . ربطش بی پایه است 
  • .: مهتاب :.
  • پست قبلی جامع تر بود:)
  • معصـومــــــه پــورابـراهیـــم
  • بله بله منو که به شدت عصبی کرد این کلیپ ، جالب اینجاست ما بین صحبت هاشون سخنرانی مذهبی پخش میکردن و به جورایی زیر سؤال میبردن عقاید مذهبی رو.من بعد از دیدن این کلیپ تو یه گروه،کلیپی از فیلم خارجی که صحنه هایی از قیامت رو به تصویر کشیده بود و مداحی که معنای بسیار زیبایی داشت و درواقع آیه هایی از قرآن رو یادآور میشد و روی کلیپ پخش میشد رو فرستادم اما توسط مدیر گروه به سرعت حذف شد!
    دوست عزیز مدرک، درک و ایمان نمیاره، حالا نه این استاد بزرگ(!) ولی خیلی ها از طریق علم به گمراهی رسیدن.خود خدا میگه در قرآن؛
    مثلی بیان میشه ،عده ای باهمون مثل گمراه میشن و عده ای هدایت.
    پس یادمون باشه که عده ای ممکنه از طریق علم به خدا برسن و یه عده هم در جهت مخالف قدم بردارن.

    ما نمیدونیم کی خوبه کی بد زلزله هر جا بیاد به اقتضای الهیست اینکه عذاب بوده یا نه به خدا مربوطه ولی هشداری به بازماندگان هست عقل ما ب این چیزا قد نمیده نکنه میخاییم از حکمت هر چی سر دربیاریم چرا این یکی تو زلزله مرده چرا اون زنده مونده پرونده همه رو مگه میشه مطالعه کرد تو هر جایی نوعی عذاب وجود دارد مثلا تو کشورهای غربی برده داری نوین وجود داره و خرافه پرستی جدید و هزار کثافت دیگه شکل گرفته شما به ظاهر نگاه نکنین.عیب ما اینه به هر چیزی که ما مربوط نیست میخاییم سر در بیاریم در قدیم هم بعضی از این سوالات پرسیدند و کافر شدند در مورد اینطور سوالات قران به انسانها هشدار داده و نباید به چیزی که در موردش علم نداریم نظر بدیم.

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">