ویار تکلم

آخرین مطالب

جامعه‌ی سخیفان!

سه شنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۰۵ ب.ظ
مینا از امکانی بی‌نصیب مانده که خیلی آسان نصیب دختر اهوازی شده است. همه برای دیدن عکس‌های جشن نام‌زدی اهوازی می‌روند. آرایش عروس عالی است. دسته‌گل‌ش هم حرف ندارد. ولی داماد کمی چاق است.
باید به خودت برسی، و الا این‌جوری شکل لورل و هاردی می‌شوید‌.
خوش به حالت دیگر به این‌جا نمی‌آیی.
باید حواست به مادرشوهرت باشد، اگر دیدی زیاد دخالت می‌کند کارت شناسایی‌ات را نشان‌ش بده.
برای ما هم دعاکن. دست راست‌ت را روی سر ما بکش...
ترلان مثل مرده‌ی آماده‌ای زیر پتوی آن‌کادرش خزیده است. فیرزوه غلغلک‌ش می‌دهد. "بچه آبادانی، دل‌ت نمی‌خواست جای این تهرانی بودی؟ عروسی و شوهر و این حرف‌ها."...

* این چند خط از "ترلان" فریبا وفی را به عنوان یک متن شاخص ادبی این‌جا نیاوردم که اساساً این اراجیف متن متوسط هم محسوب نمی‌شوند تا چه رسد به شاخص. حرفم این است که وقتی دغدغه‌ها و طرز نوشتار یک رمان‌نویس زن ایرانی که قاعدتاً عنصر نخبه و دغدغه‌مند جامعه زنان محسوب می‌شود این‌طور است دیگر از زن عوام چه انتظاری می‌توان داشت؟ رمان‌نویس که این‌طور بنویسد انصافاً انتظار بی‌جایی است که سطح شعور باقی زنان از دعوای عروس و مادرشوهر و خواهرشوهر و رنگ مو و لاک ناخن و امروز چه خوردم و چه پوشیدم فراتر برود.

نظرات (۱۱)

اتفاقا مشخصه که شما متوجه دغدغه ی نویسنده نشدین!!
نویسنده دقیقا داره دغدغه های جامعه اش رو به تصویر میکشه و میخواد این سوال تو ذهن ادم پیش بیاد که چرا این طور شد؟
مثلا چرا این طور شد که یه دانشجوی پزشکی بیشتر از نصف مطالب وبلاگش در مورد زنا و رنگ موشون و حرفاشون و اشپزی بلد بودن یا نبودنشون و خوشگلیشون و این حرفا باشه و در عین حال دقیقا همین حرفا رو که تو وبلاگ های دیگه بخونه بهشون بگه حرف های خاله زنکی؟!!
یعنی جالبه که حتی یه مورد هم تو این وبلاگ به مشکلات شخصیتی آقایون جامعه پرداخته نشده!! نمیدونستم این قدر مردان فرشته ای تو ایران دارین.
ویار تکلم! خوبه که انتقاد میکنی ، خوبه که دغدغه داری اما چرا نمی‌فهمی که سطح دغدغه‌های خودت هم دقیقا تا اندازه‌ی اینکه زنان چکار می‌کنن؟ چی میخورن؟ چی می‌پوشن؟ چی می‌نویسن و ... پایین اومده؟ که سطح دغدغه‌ی خودت هم به اندازه‌ی ضد یک جنسیت بودن پایین اومده، یه نگاه به وبلاگت بکن، چندتا پست پست راجع زنان داری؟ تو همش به غیر از زدن و انتقاد تند کردن و خود برتر بینی چیز خاص دیگه‌ای میبینی؟ انگار کل زندگیت رو تعطیل کردی و چسبیدی به زنان، کلا دغدغه‌ی خودت هم به جز زنان چیز خاص دیگه‌ای نیست‌؛ هر کسی پست‌هات راجع‌به زنان رو بخونه نمیگه "به به چه انتقاد به‌جایی، واقعا راست میگه" برعکس به جاش میگه" کلا با زنان مشکل داره، معلومه که مشکلش جای دیگه‌است اینجوری میخواد خالی کنه خودش رو" واقعا اینا رو متوجه نمیشی؟
منفی‌های پی‌درپی،توهین، دعوا، ناراحتی، دلخوری و ... افتخار نداره، همیشه متفاوت بودن یه کار بزرگ نیست، حرفات وقتی فقط باعث دشمنی بشه سود نداره، تو هم مدال منتقد برتر و فرهنگ‌ساز بزرگ رو نمیگیری فقط خودت رو در حد انتقادات تکراری و گاها بی‌جا و یه ادم خودبرتر بین پایین میاری.
به فمنیست‌ها انتقاد میکنی و خودت هم دقیقا شدی برعکس‌شون، یه ضد زن، بدون هیچ سودی، بدون هیچ تفاوت خاصی، فقط قطب‌هاتون فرق میکنه، دقیقا مقابل همید،یکی طرف‌مردها و یکی طرف زن‌ها بدون توجه به حق، همین!
کاش متوجه باشی که خودت هم دقیقا شدی چیزی که ازش بدت میاد و دائم داری بهش انتقاد میکنی،ببخشید ولی ما اصطلاحا بهش میگیم"خاله زنکِ غرغرو " 
نمیدونم این کتاب درباره‌ی چه چیزی هست و اصلا منظور نویسنده چیه و اینکه اصلا شما برداشت درست یا غلط کردید ازش یا نه..کاری به این کتاب ندارم.. ولی اولا این‌که رمان‌نویس لزوما عنصر نخبه و دغدغه‌مند جامعه نیست. اگه فکر می‌کنید توانایی نوشتن و داستان‌سرایی ذره‌ای ربط به نخبه بودن در باقی موارد داره بهتره رجوع کنید به رمان‌های زرد پرفروش که هم نویسنده زن و هم نویسنده مرد اونارو مینویسند.. باز هم تاکید میکنم که من این خانم نویسنده رو نمیشناسم و ابدا مثل شما تمایلی به قضاوت هرکسی ندارم..صحبت من درباره‌ی رمان‌های زرد گاهی اوقات پر تیتراژ هست که شما هم باهاشون آشنا هستید.. درنتیجه این اظهارنظرتون که تا اینجا رد شد.
دوما این‌که ببینید آقای ویار تلکم چه بخواید باور کنید یا نه ما توی جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که سطحی‌نگری زیاده.. از آموزش اشتباه در مدرسه و دانشگاه که تفکر رو به آدم‌ها یاد نمیدن تا بی‌معنا دونستن کتاب‌خوانی و مطالعه و فرهنگ‌های اشتباه جاافتاده که همه و همه به این سطحی‌نگری دامن زدند..به همون اندازه که زن سطحی‌نگر داریم مرد سطحی‌نگر هم داریم.. هرکسی به نوع خودش فقط. :) بحث سطحی فقط مختص به قصه‌های مادرشوهر و عروس نیست.. از نظر من مردهایی که بحث سیاسی از روی بی‌سوادی میکنند به همون اندازه سطحی‌نگرند. فقط این چون سیاسته سطحی بودنش کمتر به چشم میاد. و هزار هزار مثال دیگه.. 
امیدوارم که ذره‌ای به اندازه‌ی یک اتم هم که شده این همه حرف‌ها روی شما تاثیر بگذاره...
  • جـــــــــــواد عــــــــــــلوی
  • D: 
    از دست تو
    جواد بغل دستی اش را غلغلک میدهد و میگوید: نمیخواستی جای ویار تکلم باشی؟ دعوا با بیانی ها و منفی گرفتن و ضد فمنیست بازی؟...
    شما به نظرم یک مکتب باید ابداع کنی به نام: فمنیستولوژی یا آنتی زنیسم

    رفقا ویار تکلم ضد زن نیست فقط داره میگه چرا یک خانومی باید این قدر سطح تفکرش اسفل و پست باشه
    چرا بزرگتر فکر نمیکنیم چرا دنبال علم نیستیم چرا بسنده میکنیم به کارهای کوچیک
    @جواد علوی
    تصور شما اشتباهه و از روی خوش بینی منفی و بیش از حد.
    شما یه نگاه به پست های دیگه ی ایشون بندازین متوجه هدف ایشون می شین از این پست ها. 
    چقدر واقعا از اسلام دوریم. تازه این افراد کسایی هستن که ادعای دینی دارن. هرچی فکر می کنم نمی تونم باور کنم الان اگر مثلا حضرت علی تو جامعه ی ما بود میومد می نشست با همچین ادبیاتی و به این شکل (مثلا) انتقاد خودشو می نوشت. واقعا اصلا الان تصور همچین صحنه ای به نظرتون خنده دار نیومد؟! مثلا پیامبر با این ادبیات بنویسه و این جوری. تازه اونم بدون کوچکترین تلاشی برای پیشنهاد و راه حل (بعد از مثلا دو هزار تا پست مثلا انتقادی). حتی تصورشم خنده داره. همه مون می دونیم الان اگر پیامبر و حضرت علی بود شیوه شون برای تغییر تفکر زنا به هیچ وجه این نبود. خب اگر ما دغدغه ی اسلام داریم و خودمونو مسلمون می دونیم، چرا سعی نمی کنین فکر کنیم الان اگر بزرگان دینمون بودن چطور قلم به دست می گرفت، چطور می نوشتن و چطور سعی در تغییر جامعه داشتن و ما هم همون کار رو بکنیم؟
    من واقعا شخصا اصلا ناراحت نیستم که آقای ویار تکلم همچین تفکراتی دارن راجع به زن ها و زن ها رو همه شونو این قدر پست می دونن و حتی معتقدن تمام واگن هایی که روشون ننوشته مخصوص خانم ها معنیش اینه که مخصوص آقایونن (!!!). من فقط و فقط درد برام اینه که این آدم ادعای دغدغه ی دین هم داره آخه! 
    عجب
  • کبوتر خاتون
  • فقط برام جالبه شما که انقدر حکیم و عمیق هستید چطور این رمان زرد رو انتخاب و مطالعه فرمودید که تازه قسمت های جالبش رو هم جدا میکنید و برای ما میذارید😂
    چون مشخص شد چه کتاب هایی رو برای مطالعه ی غیر درسی انتخاب میکنید عرض میکنم که سری هم به کتب جناب مرتضی مودب پور بزنید که ان شاالله تعالی کمی عمق نخبگان نویسنده مرد رو هم متوجه بشید!!!!!! برای شروع یاسمین رو بخونین یا یلدا یا گندم رو که الحق متون فاخری هستند به قلم یک رمان نویس مرد!!!!!
    اشتباه بزرگ شما مردها اینه که خودتون رو علامه دهر  دانسته و زنان رو شیفته سخنان گوهربارتان!!!!   البته این دسته از مردان که شما  باشی, که متأسفانه زیاد هم هستین,  ذهن پریش, دربدر زنان و دختران, به تنگ آمده از بی توجهی زنان به خود, و مجلس نشین در مجالس زنانه در خانواده و اقوام, و فکر مشغول کشف زنان و دق مرگ شده و محرم و محرم  و ناباور از کم آوردن در مقابل زنان و بیچاره و فقیر توجه از سوی زنان, این قسمت تکراری شد, اما چه باک که تذکر لازمه ی شماست همیشه و هر جا, به درون باز گرد و تفکری بنمای تا مغز زنگ زده وتهی از تفکر را  راه بیاندازی و ذهنت پالایش شود 
    من با شما کاملا موافقم آقای ویار تکلم!
    نمی فهمم چرا مخطبان منظور شما رو کج فهمیدن و به شما حمله کردن!
    می دونی خیلی دردناکه خوندن همین یه تیکه متن از یه نویسنده زن! حتی ار یه نویسنده مرد..
    چون نشون می ده جامعه همین اندازه سطحی نگر شده دغدغه اش همین اندازه سخیف و ناچیز و مضحکه ....

    در فاخر نویسی مردان همین بس... که کثیف نویسی و پو.رن رو وارد رمان‌های اتفاقا به شدت معروف و تحسین شدشون کردن و همه‌ی ابعاد هنر رو طبق این سلیقه‌ی جهانیشون به گند کشیدن.
    سوال اصلی اینجاست که چرا این همه چیز سخیف فقط به تور شما می‌خوره؟!
    قبل اینکه نیاز باشه جامعه و افرادش رو نقد کنید، به گمانم بهتره از خودتون شروع کنید، تو حرفا و نوشته هاتون جای نقد بسیار، اما شما هم مثل بقیه برتری در خودتون میبینید که اجازه میدید بقیه رو انقدر راحت قضاوت کنید.شما هم به همون دردی گرفتارید که باقی گرفتارن
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">