ویار تکلم

آخرین مطالب

دختران خیابان چادر!

شنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۰۴ ب.ظ

تعارف که ندارم. برای حجاب، خاصه چادر، احترام و ارزش زیادی قائل‌م. البته که این احترام و ارزش ربط چندانی به بُعد مذهبی آن (که یک رابطه‌ی نسبتا فردی بین شخص و خدای‌ش هست) و نیز معیارهای رسمی حکومتی ندارد. چادر ارزش‌مند است چون در روزگاری هستیم که بیش از تفکر و سواد و علم و فکر، آرایش و پنکیک و رژ لب و عشوه و اندام جلب توجه می‌کنند و راه را برای رسیدن به موفقیت و پیش‌رفت هم‌وار می‌کنند. خب وقتی کسی همه‌ی این‌ها را حذف کند، برای جلب توجه و خودنمایی لاجرم باید به ارزش‌هایی جز ظاهر تکیه کند؛ کتاب بخواند و مطالعه کند و سوادش را در حد مطلوبی بالا ببرد که بتواند عرض اندام کند، خود را به هنرهای جز تَن و صدا آراسته کند تا بتواند خودی نشان دهد و خلاصه در یک کلام هرچه از تن می‌کاهد به فکر و روان‌ش اضافه کند. خب با این اوصاف چنین شخص و تفکری قابل تحسین نیست؟

با این وجود دختر چادری همیشه در معرض آماج حمله‌ها، برچسب‌ها و کنایه‌های دیگران قرار دارد. از امل و متحجر و واپس‌گرا گرفته تا اتهام استفاده از چادر برای پیش‌رفت در جای‌گاه و... مخصوصا در محیط‌هایی مانند دانش‌گاه که دیگر خبری از آن حلقه‌های دوستی و تفکرات و سلایق دوران کودکی و نوجوانی نیست. همین‌ها هم باعث می‌شود گاهی شخص برای شکستن و فرار از این برچسب‌ها و کلیشه‌ها زیاده‌روی کند و به اصطلاح از آن‌طرف بام بیفتد. یعنی کارهایی کنند که در حالت عادی فقط تعداد اندکی از دخترها به آن تن می‌دهند. مثلا ارتباط افراطی با جنس مخالف، رو آوردن به شبکه‌های اجتماعی مختلف و زیاده‌روی در انتشار عکس‌های خود، حضور در دورهمی‌ها و برنامه‌ها و مراسمات آن‌چنانی و... و در یک کلام می‌خواهند راه رفتن دیگران را یاد بگیرند اما راه رفتن خودشان را هم فراموش می‌کنند.

از چند مثال محدود نمی‌شود قاعده و حکم کلی صادر کرد و همه را به یک چشم راند اما شاید هرکدام از ما در اطراف‌مان چند نمونه‌ای از این دست بشناسیم:

_ یکی از فعال‌ترین افراد کلاس در اینستاگرام خانمی بود چادری. فعال هم از نظر تعدد پست‌ها و تصاویر از خود و هم واکنش به پست‌ها و عکس‌های دیگران. خیلی وقت‌ها به همین‌ها بسنده نمی‌کرد و بار و بندیل‌ش را در دایرکت‌های هر غریبه و آشنایی پهن می‌کرد آن‌قدرها که خلاصه بدون اغراق گاو پیشانی سفید شده بود.

_ اختلاط در گروه‌بندی‌های بیمارستانی امری رایج و طبیعی و گاهی (برای راحتی حال بیمار) لازم است. البته آن هم به شرط توازن معقول و منطقی در تعداد و نسبت دختر به پسر. اما یک دختر بین نُه پسر نه رایج است و نه طبیعی. اما این امر غیر معمولِ غیر طبیعی هم به دستان توان‌مند دختری چادری انجام گرفت. شاید پُر بی‌راه نباشد تعداد پسرهایی که او می‌شناسد از تعداد پسرهایی که من می‌شناسم بسی بیش‌تر باشد.

_ قرار اردویی دانش‌جویی گذاشته شد. تعدادی اعلام آمادگی کردند. بعدها که با دوستان عکس‌های‌ش را مرور می‌کردیم دوستی با کنایه گفت اردوی دانش‌جویی نیست که! اردوی جامعه الزهراست!

_ چند وقت پیش داشتم با یکی از وب‌لاگ‌نویس‌های نام‌آشنا حرف می‌زدم. برگشت گفت: دقت کردی تو فضای مجازی پایه‌ی بیرون رفتن‌های خاص، عکس گذاشتن از لب و لوچه و چک و چانه و تعریف از اندرونی و داشتن اعتماد به سقف کاذب برخلاف انتظار و ظاهر متعلق به قشر خاصیه؟! لب‌خند زدم.

  • ویار تکلم

حجاب

چادر

نظرات (۹)

ای مالک اگر شب هنگام کسی را در حال گناه دیدی ، فردا به آن چشم نگاهش مکن ، شاید سحر توبه کرده باشد و تو ندانی .
  • میرزا مهدی
  • یعنی همان لبخند کفایت هم میکرد.دوست عزیز چادر یک فرهنگه همونطور که خودت هم میدونی صرفا به یه توپ پارچه و  پوشش خاص گفته نمیشه.
    اون شخصی که چادر و فرهنگ چادر، دلیل استفاده، نحوه ی استفاده، مکان استفاده و حتی زمان استفاده رو بشناسه، جزو این مواردی که شما فرمودید، قرار نخواهد گرفت. مثل مادر و خواهر من، شما و خیلی های دیگه....
    ولی اون لبخندتون به دلم نشست. 
    این چیزا برای من مهم نیست. منتظر جام جهانی هستم . شخصی گفته بود این اسلام بود که به جام جهانی صعود کرد !!! حالا شدیدا منتظرم مقابل اسپانیا و پرتقال سوراخ بشیم و بعد بگیم این اسلام بود که حذف شد !

    نمیشه موفقیت ها برای حکومت و اسلام باشه و شکست ها برای "ایران"
    پاسخ:
    جام جهانی از مرحله‌ی حذفی تازه شروع می‌شه. قبل اون دست‌گرمیه :)
    اون چادری های کتاب خون و بامطالعه و ال و بل دقیقا کجا زندگی می کنن؟!! چرا ما نمی بینیمشون؟! چرا اگه برین روضه ی زنونه که به میزان قابل توجهی خانوم چادری تشریف آوردن، خبری از بحث های علمی و مطالعاتی و معرفی آخرین کتاب هایی که خوندن نیست و موضوعات همون چیزاییه که خودتون می دونین؟
    نه لزوما اونایی که چادری نیستن کتاب نخونن، نه لزوما اونایی که چادرین!
    راستی، از قضا خوبه آخرین پست http://doctorkhatereh.blogsky.com/ رو بخونین!
    پاسخ:
    به این می‌گن یک کامنت خوب؛ طرح مسئله، شرح و بسط مسئله، پاسخ به مسئله و نتیجه‌گیری در چند خط:)
    خوبه, با این حساب نتیجه میگیریم که قرطی بودن و جلف بودن ها  بیحیایی ربطی به ظاهر مذهبی دختر و پسر نداره
  • پاییزِ سالِ بعد
  • ضمیمه پست شما : یه جاهایی چادر اجباریه اما فقط واسه دور کمر، نمونش دانشگاه آزاد.
     توی جمع های دخترانه و زنانه مخصوصا دانشگاه  داستان همیشگی چشم و هم چشمی و مدل های مختلف مانتو ادامه داره بعضی از عزیزان چادری هم تحت تاثیر همین چشم و هم چشمی باعث میشن بعضیها بگن چادری ها محجبه نیستن،
     خیلی هام فکر میکنن باید چادر بپوشن که گزینه ی خوبی برای ازدواج باشن،در حالیکه همیشه چادری بودن دلیل گزینه  خوب بودن برای ازدواج نیست،
     یادمه سر یکی از کلاس ها یکی از دانشجو ها که خیلی هم خوش تیپ و مانتویی بود میگفت دلیل چادر نپوشیدم اینه که  دخترهای چادری از بس بی کلاسن و با یه چادر تکراری همه جا میان کسی بهشون نگاه نمی کنه و خواستگار های چندانی هم ندارن، که در جوابش گفته شد همون طور که شما انواع مانتو برای کلاس درس و و مهمونی و بازار و محل کارو... داری ما هم چند قواره چادر برای پلو خوری و دانشگاه و بازار رفتن داریم.
  • مصطفا موسوی
  • چادر هم مثل هر چیز دیگه ای وقتی پوسته ش بمونه و فلسفه ای پشتش نباشه کارکرد خودشو از دست میده
    با یک نفر و دو نفر فرضیه ات رو چیدی و اثبات کردی!! من بیشمار خانم چادری تحصیلکرده و محجبه و کتابخون میشناسم که قاعدتا شما نمیبینیدشون، چون سرشون به کار و درس و مشق و زندگی خودشونه، تو بازار ول نیستن ، بسیار محترم و با فرهنگ و اصیل هستند. به خاطر یه دانشجو یا همکلاسی چادری جلف که همه رو زیر سوال نمیبرن! چقدر بد نتیجه میگیری!! یعنی با داده و جامعه آماری محدود، و یک فرمول غلط یک نتیجه غلط میگیری و اون نتیجه اشتباه رو به همه بسط میدی!  
    اگر بخوای اینطوری مریض ببینی فاجعه میشه.. تو زندگی هم خیلی اطرافیانت اذیت میشن.. البته انشاالله این سبک قضاوت با بزرگتر شدن و پختگی برطرف میشه!
    این پست از شما بعید بود.. 
    پاسخ:
    هرچی دوباره و سه‌باره متن رو می‌خونم جایی که بشه ازش استنباط کرد من تمام دختران چادری رو در یک دسته طبقه‌بندی کرده باشم، نیافتم. آیا گفتم همه دختران چادری فلان هستند؟ قطعا خیر! آیا گفتم هیچ دختر چادری اهل تحصیل و کتاب نیست؟ باز هم خیر! چند مثال از رفتار برخی جادری‌ها اوردم که فکر نکنم کسی بتونه از اساس منکر این موارد شه.
    در ضمن خوبه که قبل از مثال‌ها قید کردم که هرکس اطراف خودش چند نمونه (و نه تمام افراد) از این دست رو می‌تونه پیدا کنه.
    این بی‌دقتی از شما بعید بود دکتر
    یه خانم چادر رو برای امنیت و آرامش خودش  , و اینکه مورد توجه ظاهری نباشه بتونه در جامعه حضور راحتی داشته باشه, این چه استدلال مسخره ایه که چادری کلاس نداره ؟ یا جوری پوشش داشته باشیم که مورد توجه باشیم برای انتخا ب شدن برای ازدواج؟؟!!!  یک زن معتقد به پوشش در حینی که وقار و متانتش رو حفظ میکنه, میتونه یه چادر مرتب و ساده داشته باشه که همین بهش کمال و زیبایی میده, لازم نیست با چادرش به آب و آتیش بزنه که دیده بشه مثلان  ,لطفا اینقدر جاده خاکی نریم, اینقدر پاکی حجاب رو با تفکر عقب افتاده آلوده نکنیم و...
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">