ویار تکلم

آخرین مطالب

دقیقا در حوزه علمیه چه می گذرد؟

چهارشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۵، ۰۱:۱۷ ب.ظ

دی‌روز دوستی را دیدم. بعد از ده سال. همانِ گذشته بود. خُلقی که تغییری ندیدم و ظاهری هم به جز کمی چهارشانه شدن و کمی ریش بلندتر و عمامه و عبا تغییر خاصی نکرده بود! بله دوست من طلبه شده بود و مشغول تحصیل در حوزه علمیه. ده سال پیش به شوق؟! طلبه‌گی درس و مدرسه را رها کرده‌بود. کلی با هم حرف زدیم و خاطرات گذشته را با هم مرور کردیم و حتی با هم در مورد مسائل سیاسی و مذهبی هم گفت‌وگو داشتیم. کمی که بیش‌تر با او گفت و گو کردم باز هم سوالات گذشته برای‌م زنده شد. سوالات که یا واقعا بی جواب‌ند و یا لااقل فعلا جوابی براش وجود ندارد. من جواب‌ش را نمی‌دانم کسی می‌داند بگوید و من را از جهل برهاند:

چرا سازوکار ورود به حوزه‌های علمیه جوری است که تقریبا هرکس که نتوانسته در دروس کلاسیک به جایی برسد وارد آن می‌شود و حوزه‌ها پراست از طلابی با کوله‌باری از تجدید شده‌گی؟
چرا حوزه‌های علمیه‌ی ما به بهانه طلبه پرور بودن! هنوز هم دروس پان‌صد سال پیش را می‌خوانند؟ شبیه به این که دانش‌جویان پزشکی هنوز هم کتب ابن سینا را به بهانه‌ی پزشک پرور شدن! بخوانند.
چرا طلبه‌ای با ده سال درس خواندن که تقریبا معادل دکترا در رشته‌های دیگر است هنوز سطح حرف هایش بیان کلمه به کلمه مسائل مطرح شده در رساله های عملیه است؟
چرا طلبه‌ای با ده سال تحصیل در پاسخ به شبهات عقیدتی و دینی رایج در جامعه یا معتقد است که نباید شبه افکنی کرد! یا پاسخی به آن ندارد؟
قاعدتا هدف حوزه‌های علمیه باید پرورش طلبه برای پاسخ به نیازهای مردم باشد اما چرا در عمل نیست؟
بعد از ده سال تحصیل در حوزه، طلبه‌ای که بتواند عربی را بدون اعراب گذاری بخواند و کلی قواعد عربی یاد بگیرد چه تاثیری به حال رشد فهم مردم دارد؟
و...

  • ویار تکلم

حوزه علمیه

طلبه

نظرات (۲۰)

چرته:/
دایی من اینقدر مصاحبه داد وامتحان داد قبول نشد...اینقدری سخت گرفتن بیچاره اشکش در اومده بود...درساشم اصلا آسون نیست:)))

  • یا فاطمة الزهراء
  • من فقط جواب یکی شون رو میدونم درس های پانصد سال پیش رو میخونن چون دین اسلام تغییر نکرده از 500 سال پیش تا به الان
    اونا همونا رو میخونن ولی اینکه بتونن ازش برای جامعه فعلی استفاده کنن هنر خودشونه به نوعی چون فکر نکنم بهشون تدریس شه 
    حتی میدونم اکثر اساتید برای طلاب خوندن یکسری از کتب فلسفه رو منع کردن و میگن باعث انحراف و انحطاط شون میشه این یعنی خود اون اساتید واقعا خوب نیستن بلد نیستن فرد رو به نحوی پرورشش بدن که با طوفانم سرپا بمونه ریشه دار کردن عقاید رو بلد نیستن و فقط درس میدن و اونا هم طوطی وار حفظ میکنن! 
    غالبا نه فهمی هست و نه عملی
    پاسخ:
    اصل دین که تغییر نمیکند اما مسائلش چرا! 
    مثلا قبلا مسئله برده و برده داری مسئله اصلی بوده و کلی کتاب در موردش نوشته شده اما الان دیگه ما چیزی به اسم برده داری نداریم.
    یا مثلا پانصد سال پیش تلویزیون و فضای مجازی و مسائل مربوط بهش وجود نداشته اما حالا وجود داره در حالی که در حوزه ها بهش بی توجه هستند. 
    علی رغم انتقادات وحشتناک به سیستم حوزه و بجا دانتن حق نقد مخصوصا برای بلاگر خوش فکر و قلمی مثل شما نقد این پست رو به شدت عوامانه و غیر تخصصی می دونم باشد که رستگار شویم (: 

    اراتمند نویسنده این وبلاگ :دی 
  • خانم لبخند
  • اصلا اینطور نیست که حوزه های علمیه اغلب تجدید شده ها رو بگیرن. اتفاقا آزمون و مصاحبه های دشواری دارن.
    من خودم به حوزه ها خیلی نقد دارم اما اینطور نوشتن به نظرم یه خورده سطحیه.
  • یا فاطمة الزهراء
  • خب اون رو میذارن به عهده خود طلاب
    و اتفاقا جدیدا یکمی به خودشون اومدن
    تازگیا دارن دست به ابتکارات خوبی میزنن حداقل نو و جالبن بعضیاشون
    نسل اساتید هر چقدرم بخوان به روز باشن چون وظیفه شون هست به اندازه یه تازه طلبه نمیتونه خودشون باید پویا باشن و دنبال مفید بودن باشن
    خوب اینها طرف رو با چیزهایی که مال 1400 ساله پیشه طوری تربیت میکنن که مردم رو هم با خودشون ببرن به 1400 سال پیش. 
    اصلا هم اینطور نیست!!
    حوزه علمیه هم مثله کلاس درسه..اگه مدرسه خوبش بری درحد پروفسورا یادمیگی,,اگه یه به دردنخورشو بری پس رفتم داری...
    اتفاقا خیلی از نخبه ها حوزه اند..اما نه هر حوزه ای

    سبب مپرس که چرخ از چه سفله پرور شد

    که کام بخشی او را بهانه بی سببیست


    کلا ها! نه فقط حوزه علمیه.

    رحمت به اون شیری که خوردی!!!

    گل گفتی
    بخدا کشور ما بااین ایده ی کثیف اخوند پروری کشور به فنا میره
    همه بچه های حقوق روانشناسی الهیات مشاوره علوم تربیتی
    وحتی پزشکی جاشونو این کله قارچ های نجس گرفتن
    سگ توو روحشون
    اقای مدیر وب درج کن لطفا

  • مهندس بیکار
  • با این تصویری که شما از حوزه ارائه دادید، به نظرم بیش از همه جای شما توی حوزه خالیه.
    لعنت به قبر اخوند و اخوند زاده
    تو هر اداره و سازمانی هیتن
    مثل غده سرطانی هستن
    بی پدرا انگار خدا هستن
    هیج کاری دستشون نمیاد میگن چکار کنیم بریم حوزه کار حاضر
    سربازی معاف مالیات معاف خونه ماشین پست و مقام
    گوسفندای خراب
    دوست من با مدرک مزخرف حوزه فوق لیسانس قبول شده
    حالا میخواد دکتری شرکت کنه
    اونوقت بلد نیست کامپیوتر روشن خاموش کنه
    هیچی حاالایش نیست
    از اطلاعات عمومی هبچی حالیش نیس
    تازه میخواسته بره اطلاعات سپاه
    توو روح این مملکت که حوزه ای های شپشی شدن مسئول
    سلام 
    شبهه افکنی نکنید والا دا شغلی بهتر از بیکاری نیس ک :/
  • دردنوشته های جوانی ام
  • یک لحظه فکر گردم که وبلاگ ویار تکلم رو اشتباهی اومدم
    یک لحظه فکر کردم جعل وبلاگی رخ داده.
    چرا؟
    چون از آن قلم‌پرفروغ خبری نبود.
    این مسائلی که مطرح کردید، بسیار مبتدی و پیش پا افتاده هستند. و به نظرم با کمی صحبت و تفکر و تعقل به راحتی میشود به آنها پاسخ داد، البته اگر واقعا به دنبال پاسخ هستید.
    واقعا فکرش هم برام سخت بود که چنین مطلب سطحی ای را در وبلاگ شما بخوانم.
    بیشتر به پیش نویس های یک دبیرستانی میماند که تازه قلم به انتقاد اجتماعی گشوده .
    قلم پرفروغ خود را به مباحث عمیق تر اجتماعی برانید. البته نقدهای شدید و عمیق و کاملا جدی به حوزه، ساختارهایش، دروسی که به آنها اشاره کردید وارد هست و بعنوان مثال میتوانم  " سیستم‌حوزه اگر‌با همین منوال پیش برود، یا روبه اضمحلال است یا گوشه گیر میشود" را مطرح کنم.
    اگر حوزه را میخواهید نقد کنید مباحث عمیقترش را اشاره کنید :)).
    پاسخ:
    هم شما و هم چند نفر از دوستان این جا و کانال به سطحی بودن آن اشاره کردید. اصراری ندارم که مخالف نظر شما باشم اما دوست دارم پاسخش را بدانم. اگر مسئله این قدر سطحی ست قاعدتاً نباید پاسخش برای شما و دیگر دوستان مشکل باشد. 
  • سیده فاطمه موسوی
  • سلام مشت نشانه خروار نیست 
    من واقعا تا حالا تجدیدی که رفته طلبه شده ندیدم 
    اتفاقا بچه پولدار و شاگرد زرنگ و...بودن 
    بااجازتون باید بگم اصلا اینطور که نوشتید نیس
    من هم حوزه درس خوندم هم دانشگا
    ولی حوزه کجا دانشگا کجا
    ضمن اینکه وقتی حوزه رفتم جزء شاگرد زرنگا بودم،ینی از سر تنبلی و بی موقعیتی نبود
    همونطور که الان برادر زاده ام که جز ممتازین مدرسه ی نمونه بوده،وارد حوزه شده

    تو حوزه انقدر درسا سنگینه و مباحاث اصولی و کاربردیه که حد نداره
    تازه دانشگاه ما ازاون دانشگاهاییه که پدر در میارن برا نمره دادن
    و خیلی سخت گیرن
    بااین حال حوزه یه چیز دیگه بود
    ۵سالی که من تو حوزه خوندم با ده سال دانشگاه برابری میکنه
    لطفا یه طلبه ی کم سواد که احیانا قدرت بیانم نداره با همه مقایسه نکنید

    یک بار هم غیر مغرضانه نوشتی. 
    بین طلبه ها تفاوت هست .بعضی با استعداد و اهل فهمن و بعضی از استعداد پایینتری برخوردارن.ضمن اینکه قدرت بیان خیلی مهمه .
    من فقط جواب یکیشون رو بلدم
    تو حوزه اینجور نیست ک تجدیدی ها برن 
    لااقل توی قم اینجوری ک من خبر دارم ی حوزه هست ک فقط اشخاصی ک مدرک لیسانس ب بالا رو دارند اونجا هستند
    و تا اونجایی ک میدونم. اینقدر درساشون سخت هست ک کسی ک تنبل باشه نمیتونه از عهدشون بربیاد
    ولی بقیه انتقاد ها رو منم دارم یا حداقل جوابی براشون ندارم

    سلام
    مسائلی که گفتید تا حدی صحت داره متاسفانه. مثلا تو شهرستان های کوچیک ورودی حوزه ها بسیار آسون شده (گرچه موندن تو حوزه سختی های خاص خودش رو داره و هر کسی نمی تونه بمونه). اما اینکه "حوزه پر است از افرادی با کوله بار تجدیدی" اغراق آمیزه. کلا طرز بیان تون تو این پست اغراق آمیز بود.
    همینطوری هم دید عموم نسبت به حوزوی ها خوب نیست و شما با این پست تون باعث می شید فقط دید برخی خوانندگان سیاه تر بشه. هیچ تاثیری توی این پست نیست. چون برای عموم نوشته شده نه برای طلاب. تغییر سیستم حوزه رو باید از مدیرانش مطالبه کرد! 

    همسر من طلبه هستن و اتفاقا دوران دبیرستان درس شون خیلی خوب بوده و خانواده شون برای قبولی توی رشته پزشکی و داروسازی روشون حساب باز کرده بودن و به شدت مخالف حوزه رفتن ایشون بودن.
    از لحاظ اخلاقی هم وقتی مقایسه شون می کنم با جوون های همسن و سال شون خیلی بالاتر هستن. خودشون هم نسبت به دروسی که تدریس میشه توی حوزه معترض هستن و میگن خیلی اصلاحات نیازه. میگن طلبه ها خودشون باید برن به سمت مسائل روز وگرنه اگر بخوان فقط به سیستم فعلی حوزه متکی باشن باختن!
     (متاسفم که توی بخش نظرات به راحتی توهین افراد رو درج کردید و جوابی هم بهشون ندادین)
    پاسخ:
    سلام
    من هم منکر وجود طُلابی که باوجود موفق بودن در تحصیلات کلاسیک، حوزه رو انتخاب کردند نیستم اما خب بد نیست روی دیگرش رو هم ببینیم. ببینیم که این مدل از طلاب هم کم نیستند.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">