ویار تکلم

کانال وب‌بلاگ در تلگرام:
https://t.me/zaerezari

آخرین مطالب

دیپلماسیِ انفعال!

دوشنبه, ۶ فروردين ۱۳۹۷، ۱۱:۰۰ ب.ظ

تا چهارتا زنِ نخود مغز دو سانت روسری‌شان را عقب می‌برند، سی‌و‌شش تا مقام رسمی و غیررسمی ایالات متحده موضع می‌گیرند و اعلام حمایت می‌کنند و از اوضاع حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی می‌کنند. امروز که جنبش عظیمی در آمریکا علیه آزادی حمل سلاح‌های گرم صورت گرفته چرا ما حمایت نکنیم و از اوضاع امنیت در آمریکا ابراز نگرانی نکنیم؟ کی گفته همیشه ما باید در موضع انفعال و پاسخ‌گویی باشیم و کشورهای دیگر قلدرمآبانه در ریز به ریز سیاست‌های‌مان دخالت کنند؟ چرا ما بعد از چهل سال استقلال، توانایی این را نداریم که سیاست‌های کشورهای دیگر، اقلا کشورهایی که راه به راه در سیاست‌های‌مان دخالت می‌کنند را به چالش بکشیم؟

دفاع درست از مواضع و سیاست‌های کشور یک وجه از دیپلماسی قدرت‌مند و فعال است. وجه دیگرش توانایی به چالش کشیدن سیاست‌های غلط طرف مقابل است. وجهی که هرچقدر دولت فعلی در آن ضعیف عمل کرده، دولت قبل در آن قدرت‌مند ظاهر شد. به چالش کشیدن هولوکاست، دفاع از جنبش وال‌استریت، انتقاد صریح از سیاست‌های ایالات متحده و جنایات رژیم صهیونیستی از مشخصه‌های بارز دیپلماسی دولت احمدی‌نژاد بود.

در منطقی که یک کشور را کدخدا می‌داند و کشورهای دیگر را رعیت، حرف از دیپلماسی مقتدرانه و فعال یک شوخی مضحک بیش نیست. امروز و بعد از پنج سال به قطعیت می‌توان گفت که علی‌رغم سم‌پاشی‌ها و جوسازی‌های رسانه‌ای، دیپلماسی دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد بسیار فعال‌تر، قدرت‌مندتر و عقلانی‌تر از دولت فعلی بود. با گذر زمان و نزدیک شدن به پایان دولت دوازدهم، درستی این گزاره روزبه‌روز برای اقشار مختلف آشکارتر می‌شود.


کانال وب‎لاگ:

@zaerezari

  • ویار تکلم

نظرات (۳)

  • سید مقدام حیدری
  • کاملا موافقم
    اگر چه متأسفانه احمدی نژاد در این روزهای اخیر کبریت کشیده است به همه خدمات و کارهای خوبش و از جمله سیاستهای درست دیپلماسی اش در به چالش کشیدن کشورهای استکباری. 
    خبرهای این روزهایش همه برای استکبار و کشورهای عربی و عبری خوش و شیرین است، برعکس آن روزها. 
    موافقم صد  در صد.
    اما باید در نظر داشت حرکات انقلابی پشتوانه مردمی میخواد.
    حداقل چیزی که سال های اخیر دیدم بی تفاوت شدن مردم و  دنیا گرایی بوده
    یکی از دلایل انتخاب روحانی همین بود.
    چیمون سر جاشه که اینممون سر جاش باشه داداش
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">