ویار تکلم

آخرین مطالب

روحانی واقعی کدام است؟

پنجشنبه, ۷ دی ۱۳۹۶، ۰۷:۲۱ ب.ظ

چند وقت پیش نوشتم که بعد از انتخابات و رقابت‌های انتخاباتی با یک روحانی صادق‌تر روبرو هستیم. بعدتر هم نوشتم درد معترضین روحانی چه سلبریتی‌ها و هنرمندان و چه دیگران، غالباً نه گرانی و افزایش قیمت بنزین و عوارض خروج از کشور که تغییر مواضع روحانی و متمایل شدن او به سمت گفتمان انقلاب و نظام است. چه در حرف و چه در عمل!

همان زمان بعضی دوستان گفتند شما چرا ساده‌ای و این نقشه روحانی است و استراتژی جدید است و روحانی کاریکاتور یک شخص انقلابی است و بنی‌صدر زمان است والخ... از آن طرف هم عده‌ای گفتند نخیر! مشکل واقعا مسائل اقتصادی و گرانی و قیمت بنزین و عوارض خروج است.

خب گذر زمان مشخص می‌کند حق با کیست و علت واقعی دشمنی‌ها با روحانی چیست. اما به عقیده من تحلیل وقایع و شعارهای امروز مشهد گره‌ کوچکی از این معما را باز کند.

سر دادن شعارهایی نظیر "نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران"، "فلسطینُ رها کن فکری به حال ما کن"، "ما انقلاب کردیم چه اشتباهی کردیم"، "جمهوری اسلامی نمی‌خوایم نمی‌خوایم" و...در کنار شعار "مرگ بر روحانی" و "مرگ بر دولت مردم فریب" تا حدود زیادی علت نارضایتی معترضین را مشخص می‌کند. اگرچه رسانه‌هایی در داخل و خارج بخواهند مسئله را به گرانی ربط بدهند.

هرچند که هنوز هم برای قضاوت در این باره زود است. این‌که روحانی واقعی کدام است؟ روحانی اپوزسیون یا روحانی انقلابی؟ کدام یک نقش است و کدام یک حقیقت؟

پاسخ این سوال را فقط گذر زمان مشخص می‌کند. سیاست پیچیده‌تر از آن‌ است که با قطعیت درباره‌اش صحبت شود.

  • ویار تکلم

اعتراضات مشهد

روحانی

نظرات (۸)

  • روشا مجد
  • دولت مردم فریب!
    این شعاریه که ورد زبون همه مردم شده این روزها!
    برام جالبه که یه قدری سعی می کنید محافظه کارانه بنویسید...
    بهتر نیست صریح بنویسید؟!
    حتی طرفداران این دولت هم صداشون دراومده بعد حالا شما تازه هنوز منتظرید که ببینید چه می شود؟!
    فشار اقتصادی و گرانی، مردم رو به سمت و سویی می بره که نتیجش میشه نه غزه نه لبنان...یا ما انقلاب کردیم چه اشتباهی کردیم...
    آدمی که کمرش خم شده زیر فشار اقتصادی، باورهایی مثل انقلاب و ...   براش بی معناست!
    گرانی ها رو این آقایون قرار بود سامان بدهند چی شد؟
    قیمت ها سر به فلک کشیده!
    می خوام بدونم این دولت با این همه ادعا چه کرد بالأخره؟!!!
    پاسخ:
    مخالفت‌ها با روحانی غالبا سیاسیه نه اقتصادی! این گرانی‌ها پیش از انتخابات هم بوده. کسی هم انتظار نداشته که ظرف دو سه ماه همه چی حل بشه.
    مردم پیرو جوسازی رسانه‌ها هستند. رسانه‌ها هم وابسته به جریان‌های سیاسی هستند. اگه روحانی به این جریانات باج بده و به سهم‌خواهی‌شون پاسخ مثبت بده، همین رسانه‌ها مشکلات اقتصادی رو توجیه می‌کنن و اگه نده این‌طور سر و صدا راه می‌ندازن. پشت پرده خیلی اتفاقات میفته. به خاطر همین راحت نمیشه قضاوت کرد.

    اما من تردید ندارم که روحانی و حامیان فریبکارش، از این قبیل تجمعات و اعتراضات استقبال میکنند. و ناراحتش نیستند. حتی اگر در این اعتراضاتِ سازمان یافته شعار مرگ بر روحانی هم بدهند!
    به نظر من این تجمعات فعلاً و به حسب ظاهر  با تحریک حسینی معروف و یک نفر دیگر دارد شکل می گیرد. اما بعضی از همین اعتدالیون و اصلاح طلبان به نتیجه این تجمعات و آشوب های احتمالی آن دل خوش کرده اند و به آینده اش بسیار امیدوارند.
     
    شاید این هم از همان حرف هایی باشدکه در آینده باید در باره اش قضاوت کرد.

  • روشا مجد
  • قانع نشدم.
    قصدم قضاوت آقای روحانی نیست ولی به هر حال بعد چهار سال و اندی کارنامه ایشون رو جدا از جوسازی های رسانه ای میشه بررسی کرد. همه شعار ایشون و دولتشون بهبود اوضاع اقتصادی بود که خیلی هم قاطعانه  این مهم رو به مردم وعده دادند اما نتیجه برعکس شد...گند زدند به اقتصاد! گرانی ها امان مردم رو بریده و هیچ کدوم از برنامه های این دولت موفق نبود توی این زمینه...یه جوری حرف از رسانه ها و پشت پرده می زنید انگار این مردم مترسک سر جالیزند و هیچ حسی ندارند و قوه تشخیصشون در حد کلاغ پروندنه!...
    از نظر من کارنامه این دولت سیاهه و نمره هاش مردود!
    حالا شما منتظر بمون بعد این دوره قضاوت کن!
    پاسخ:
    قوه تشخیص زمانی کارآمده که اطلاعات کافی و صحیح از یک منبع مطمئن راجع به مسئله وجود داشته باشه. وقتی که اطلاعات کافی نباشه مردم ناچار از رسانه‌ها اطلاعات می‌گیرن. رسانه‌هایی که از جریانات سیاسی داخل و خارج کشور ارتزاق می‌کنن و اطلاعات مهندسی شده به خورد مخاطبین میدن. اطلاعاتی که یا بخشی از واقعیات هستند یا حتی قلب واقعیات! هر رسانه‌ای که قوی‌تر باشه بیشتر رو مردم تاثیر می‌ذاره. تا دو سه ماه پیش و قبل از بستن کابینه موج حمایت از روحانی بود. امروز موج مخالفت با روحانی به وجود اومده. به همین راحتی!
  • حسن قاسمی
  • 1. آقای روحانی تغییر نکردند
    2. سلبریتی ها حرفی میزنند که مخاطب هاشون میخواند. پس لذا اهمیت قائل شدن برای مواضع سلبریتی ها، معنا ندارد، اما از اونجای که به طور غیرمستقیم، بیانگر مواضع مخاطبانشان هستند. قابل تامله.
    3. مسائل مشهد و کلا از این دست اعتراضات، از اساس مربوط به وضع اقتصادیه کشوره و مسلما نیروهای مخالف نظام هم به دنبال جهت دهی به این اعتراضات هستند.
    4. اما برداشتی از تحلیل دیگران؛ معاندان نظام، در پروژه فتنه 88، با بدنه متوسط به پایین جامعه که بدنه اصلی هستند، وارد فاز براندازی نشدن و یکی از علت های شکستشون هم، همین مسئله بوده، لذا در فاز جدید، هدف وارد کردن قشر متوسط به پایین جامعه به فاز اعتراضات است که برای رسیدن به این هدف، رکود سنگین، رسوا شدن حقوق های نجومی و ... را برای فشار آوردن به این قشر ایجاد کردند تا در فتنه 98 حضور پیدا کند.

    ان شاء الله به مدد پرورگار، دوبار فتنه گران تو دهنی خواهند خورد.




    توییت قابل تامل آقای جلیل محبی، دقایقی پیش:

    برنامه کلی دولت ایجاد فشار عمومی برای گرفتن مجوز مذاکره از رهبری درباره از بین بردن موشکهای بالستیک است
    والا حل مشکل موسسات اعتباری خیلی غامض نیست

    https://twitter.com/jalilmohebby/status/946443225090445312




    بنده هنوز موندم که چگونه مواضع آقای روحانی رو در دولت جدید، نزدیک به انقلاب میدونید، مگر در دولت یازدهم، بعضا مواضع به اصطلاح انقلابی نمیگرفتند؟
    پاسخ:
    1- مواضع روحانی ولو در گفتار تغییر زیادی داشته. این مسئله کاملا مشهوده و نمیشه کتمان‌ش کرد.
    2- هرگونه جهت‌گیری سیاسی توسط سلبریتی‌ها باعث ناراحتی بخشی از طرفداراشون میشه. پس سلبریتی‌ها هنگام موضع‌گیری سیاسی اساساً به تنها چیزی که فکر نمی‌کنن دلخواه مخاطباشون هست. علی‌رغم این‌که سلبرتی‌ها موج‌ساز نیستن اما  می‌تونن با حمایت از موج‌های سیاسی در تثبیت و تقویت اونا موثر باشن.
    3- برخلاف تصور شما مسئله مشهد و اعتراضاتی از این دست، از اساس سیاسیه و رسانه‌های مخالف نظام سعی دارن اونا رو ناشی از مشکلات اقتصادی جلوه بدن. به بهانه اقتصاد و معیشت مردم رو به خیابون می‌کشن ولی هدف اصلی باج‌گیری و سهم‌خواهی از روحانیه.

    توییت حجت الاسلام محبی هم فقط یه فرضیه‌ست. احتمالا یه فرضیه اغراق آمیز!
    این بد و بیراه گفتنهای طرفداران سابق به روحانی، من رو یاد پروژهء عبور از خاتمی میندازه. به نظرم شباهت داره. 
  • س _ پور اسد
  • سلام.
    نظیر اینگونه تجمعات و اعتراضات را در دوره اول رئیس جمهوری هاشمی داشتیم و اتفاقا از مشهد هم شروع شد وبعد شیراز و اصفهان و تبریز و ... اوایل دهه 70 بود... بازخوانی ماوقع آنروزها در تبیین مسائل امروز بی تاثیر نیست ... دولت فعلی با بودجه ایی که روانه مجلس کرد به پیشواز نافرمانیهای مدنی؛ که پیش از آن در چارچوب حقوق شهروندی ؛ در دولت اصلاحات هم علم فتنه شده بود ؛ رفته و از این اوضاع برای برجامهای بیشتر استفاده خواهد کرد... سلبرتیها و پشیمانیهای زنجیره ایی هم جزیی از همین سناریو هستند ... خداکند که وقایع دوباره تکرار نشوند چون خیلی خسارت بار خواهد بود.. ولاحول ولا قوه الا باالله
    می دونین چیه، به نظر من اصلا مشکل این دولت و اون دولت نیست.
    خب آقا مردم انقلاب کردن، الان بعد از چهل سال می بینن نه تنها هیچ مشکلی ازشون حل نشده، بلکه هر روز هم به مشکلاتشون اضافه شده. خب حق بدین بهشون که اعتراض داشته باشن و پشیمون شده باشن.
    یه بابایی اون زمان اومد گفت ما نه تنها دنیای شما را آباد می کنیم، که آخرت شما را هم می سازیم. الان بعد چهل سال، طرف نه دنیای کسی رو آباد کرده، نه آخرتشو. اتفاقا زده هر دوشو هم پکونده و داغون کرده.
    حالا هم مردم اعتراض دارن. حالا یه عده دوست دارن اینو سیاسی ببینن و مخالفان نظام و قصد براندازی و این حرفا. آقا مردم انقلاب کردن، الان دیدن اشتباه کردن، دلشون می خواد ورش بندازن. ولی خب زورشون نمی رسه. اصل قضیه اینه. حالا ممکنه کسی بپذیره، کسی هم نپذیره و بگه دسیسه های غربه  واسرائیل و اینا و وگرنه که تو کشور مشکل نیست و کو مشکل و اصلا مشکلو به من نشون بده اگه راست می گی!!
  • آشنای غریب
  • سخن طلا

    سیاست پیچیده‌تر از آن‌ است که با قطعیت درباره‌اش صحبت شود.
    برا این جمله هم لایک کردم

    و نمیدونم شما چه طرفی هستی اما این جمله حقیقت  است
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">