ویار تکلم

کانال وب‌بلاگ در تلگرام:
https://t.me/zaerezari

آخرین مطالب

زنان علیه زنان!

دوشنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۰۰ ق.ظ

به نظرم برای زنان، هیچ توهین و هیچ زنان علیه زنانی بالاتر از این نیست که سردم‌دارانِ جنبشِ فمینیسم در ایران اشخاصی شبیه به ترانه علی‌دوستی، باران کوثری و مه‌ناز افشار باشند و زنانِ کشور از آن‌ها خط بگیرند.

 من البته اصلا به این‌که تنها مدرکِ تحصیلی به آدم شعور و دانش می‌دهد را قبول ندارم اما به این معتقدم که لازمه‌ی تسلط و اشرافِ کامل بر موضوعی، مطالعه زیاد و بادقت در آن موضوع است که این هم معمولا با تحصیل در آن رشته و یا حداقل کارهای تحقیقی و پژوهشی مرتبط با آن محقق می‌شود. آخر یک دیپلمِ فنی (علی‌دوستی)، یک دانش‌جوی لیسانس (کوثری) و یک فارغ‌التحصیل رشته‌ی تدوین از دانش‌گاهِ غیرِ انتفاعیِ دارقوزآباد سفلی (افشار) چه در چنته دارند که در مورد عالم و آدم نظر بدهند؟ یعنی بزرگ‌تر و متخصص‌تر و داناتر از این‌ها در بینِ زنانِ کشور وجود ندارد که بتوانند به زنانِ کشور خط بدهد؟ البته که هرکس در ابرازِ عقایدِ خود آزاد است اما تا وقتی که در توهمِ من متخصصِ تمامِ مسائلِ جهان و تمام که‌کشان‌ها هستم فرو نرود! و نظریه صادر نکند! بماند آن‌که گاهی در مسائل پیشِ پا افتاده هم اشتباه می‌کنند و سوتی می‌دهند. (مثلا ترانه علی‌دوستی که هنوز تفاوت بین حصر و اقامت اجباری را نمی‌داند اما در مورد آن اظهار نظر می‌کند و یا اخیرا برای حضور کسی در کابینه‌ی دولتِ جدید تقلا می‌کند که نظریه‌ی عقیم‌سازی زنانِ گورخواب را داده‌است!)

البته این مسئله تنها مختص به زنان نیست و در بینِ مردان هم وجود دارد. مثلا حامد به‌داد که بدون داشتن هیچ تخصصی و صرفا با دیپلمِ فنی در مورد پزشکان و متخصصانی که بیش از سی‌سال از عمر خودشان را صرف تحصیل کرده‌اند نظر می‌دهد. با این تفاوت که گفته‌ی به‌داد اساسا زیاد جدی گرفته نمی‌شود و بیش‌تر خوراکِ شوخی‌های مجازی است.

من مخالفِ اعتراضِ زنان و تلاش‌شان برای گرفتنِ حقوق و رسیدن به اهداف قانونی و مشروع خود نبوده و نیستم اما باور دارم که راهِ رسیدن به این اهداف از جاده‌ی سلبریتی‌ها و چشم‌رنگی‌ها نمی‌گذارد. هیچ‌گاه!


نظرات (۱۷)

کاملا موافقم. یه نمونه ی دیگه اش خود شما که از تو وبلاگتون راجع به شیر مرغ تا جون آدمیزاد نظر میدین و تئوری میدین بدون اینکه تخصصی داشته باشین! اگر هم با مطالعه ی متفرقه اطلاعات پیدا کردین و بر اساسش می نویسین که خب دیگران هم مثل شما :)
خیلی از مواضع خانم افشار مطلع نیستم اما همون علیدوستی و کوثری رو که میدونم خیلی جوکن! 
ما که نخواستیم این ادم ها سردم داران حقوق ما باشند ...
خودشان تصمیم گرفتند ...به واسطه سلبریتی بودنشان هم حرف شان همه جا شنیده شد ..مگرنه ...حقوق زنان اصلا این چیزها یی که اینا برایش  تلاش می کنند نیست .....حقوق زنان لای ماده های قانونی ..لای عرف این جامعه کشته میشود ...
اساسا من نمی فهمم نظر بازیگرها چرا باید برای همه مهم باشه؟!
چه با سواد چه بی سواد!
چه له فمینیسم چه علیه فمینیسم...
+
درسته . قبول دارم این حرفتون رو 

ولی خب مگه اقتصاد یه علم نیست ؟ مگه علوم سیاسی یه علم نیست ؟ مگه این دو درس توی دانشگاه تهران و بهشتی و ... دانشکده ی تخصصی ندارن ؟ مگه اساتید این رشته ها دکترا ندارن ؟ 

خب مراجع و ائمه ی جمعه که تخصصی و مدرکی در این زمینه ها ندارن چرا در مورد اقتصاد و سیاست نظر میدن ؟ 


پاسخ:
دروس حوزه شامل مسائل مربوط به اقتصاد هم می‌شود، مثلا کتاب مکاسب و رساله بیع و..
یا  چرا اسمی از خانوم چرخنده نبردید ؟ باورش سخته که بگم اتفاقی از قلم افتاده .

مگه همین خانوم توی 22 بهمن مرگ بر آمریکا نمیگفت ؟ مگه راجع به غرب و مذهب و سیاست و عاشورا و ... حرف نزده ؟؟

انقدر سخنرانی کرده که اصلا نمیدونم چی بگم
پاسخ:
چرخنده هیچ‌گاه ادعایی نداشته و ضمنا زیاد هم جدی گرفته نشده
دروس حوزه شامل اقتصاد هم میشود :|||||

به هر حال چند تا کتاب خوندن با تخصصی خوندن یه رشته متفاوته  .

تازه اقتصاد اون زمان با الان متفاوته . 

مثلا اون موقع دلار و بورس و سهام و نفت و این چیزا نبوده . تجارت یه این گستردگی نبوده 

واقعا نمیدونم چی بگم . اگه فکر میکنید یه امام جمعه با استادی که 10 - 12 سال توی دانشکده ی اقتصاد درس خونده و پژوهش کرده و مقاله خونده برابره  بحثی ندارم
پاسخ:
شما گفتید حوزوی ها از اقتصاد اطلاعی ندارند و من گفتم دارند به این دلیل 
این که فکر میکنید من یک امام جمعه را با استاد اقتصاد، از منظر اقتصادی برابر میدانم تنها برداشت شخصی شما از گفته های منه و نه چیز بیشتری. 
  • میرزا ژوزف پولیتـزِر
  • مسئله اینجاس که هرکسی که فکر میکنه در هر موردی نظری داره ، میتونه بیانش کنه و مسئله ی بغرنج اینه که اونایی که ابراز میکنن نظرشونو بیشتر به چشم میان و بغرنج ترش اینه که اونایی که صاحب نظرند و اهل فن، اغلب در سکوت به سر میبرند. حالا یا به عرفانی رسیدند و سکوت میکنن  و یا چیز دیگریست. 
    زیاد جدی گرفته نشده که درست . مردم امثال چرخنده و نامداری رو جدی نمیگیرن . 

    ولی تا ملاقات رهبر و سخنرانی توی دانشگاه ها و ساختن مستند و شعار دادن توی مراسم 22 بهمن به صورت زنده و دفاع از ناموس فلسطین ! و حضور توی برنامه ی زنده ی تلوزیون با موضوع حجاب هم پیش رفت . قبلش یه ذره هم شناخته شده نبود . 

    خب پس شما هم قبول دارید اساتید اقتصاد با سواد ترن درسته ؟ اساتید اقتصاد مخصوصا اگر به فرض مخالف اقتصاد مقاومتی باشن . اساتید علوم سیاسی به فرض اگر با مرگ بر آمریکا  و اسرائیل مخالف باشن چقدر اجازه ی صحبت توی صدا و سیما رو دارن ؟

    حالا یه چیر دیگه 

    رحیم پور ازغدی رو شما میشناسی ؟ من از نردیک دیدمش . 

    ایشون اصلا تحصیلات آکادیمک نداره . چطور بهش اجازه میدن توی صدا و سیما وقت مردم رو بگیره . چطور این همه تریبون در اختیارش میذارن ؟

    تحصیلاتش کو ؟؟؟

    من که گفتم با پست شما موافقم . اما هر دو طرف ماجرا باید سکوت کنن !
    پاسخ:
    ازغدی تحصیلات حوزوی دارند. ضمناً مقایسه ایشون با این همه سابقه و تالیف با امثال علیدوستی و سایر سلبریتی‌ها بیشتر یه شوخیه
    رحیم پور ازغدی هم ادعایی نداره ؟ 
    پست خوبیه منتها اگه نسبت به همه در نظر گرفته بشه 
    با موشک موافقم 
    بنظر من باران کوثری چرخنده نامداری ازغدی و هر کس که در هر زمینه ای حرف واسه گفتن داشته باشه  در یک سطح هستن
    حالا شخصی هم که هزار مدرک حوزوی علمی اکادمیک و مدال و مقاله هم که دلشته باشه باز هم با اظهار نظرهای راه و بیراه در این سطح از دهن گشادی قرار میگیره.‌‌..
    بدی پستهای شما اینه که شعاری هستن ...
    خب بحث همینه دیگه . اگر تحصیلات حوزوی برای سخنرانی و تالیف کافیه 

    پس دانشکده ی اقتصاد و علوم سیاسی و علوم اجتماعی و جامعه شناسی جمع بشه 

    ضمنا منظور از سابقه و تالیف چیه ؟ سخنرانی و تالیف مجوز وزارت ارشاد رو میخواد  . 

    این مجوز ها به خودی ها داده میشه و هزار تا تالیف وسخنرانی دارن

    و به غیر خودی ها داده نمیشه و تالیف ندارن

    گفتم که منتقدینی هستن که استاد دانشکده ی اقتصاد و علوم سیاسی هستن اما مجوز ندارن که انتقاد کنن

    اون وقت ایشون حوزه بوده در مورد همه چی نظر میده

    شما موضوع سخنرانی هاش رو بخون ببین این موضوعات مدرن چقدرش توی حوزه تدریس میشه
    با تقریب خیلی خوبی میشه گفت تمام بدبختی و عقب موندگی ما مربوط به اینه که تصمیم گیرندگان کشور معتقدن همون چند تا کتاب یا درسی که تو حوزه در مورد اقتصاد و سیاست و ال و بلد خونده میشه کفایت میکنه برای اداره ی مملکت و اونایی که اقتصاد و سیاست رو تا بالاترین سطوح علمی خوندن و مقاله دادن در این زمینه، تو بهترین حالت صرفا به درد تدریس تو دانشگاه می خورن!
  • محسن رهیافت
  • مثل همیشه عالی !
  • فاطمه نظری
  • :)
    سکوت باید کرد گاهی....
    خب پر واضحه که تمامی این بحثا بستگی مستقیم به جهان بینی افراد داره...
    چه صاحب نظر بودن سلبریتی ها در زمینه های تخصصی! از جهت مستمع صاحب سخن را الخ... منظور جهان بینی افراد جامعه ست... اونهاند که بها می دند به کسی و اونقدر بهش بها می دند که فکر می کنه حرفش مهمه!
    چه این بحثای بالا در خصوص سیاست و اقتصاد.

    یکی معتقده به هر دانشی میشه چنگ زد...
    یکی میگه اسلام مال اون موقع بوده و الان که نفت داریم بورس داریم دیگه باید بذاریم سر طاقچه فقط!
    یکی میگه نه! اسلام حرف داره تو زمینه های مختلف! و معتقده الانم کارایی داره....
    و خیلی یکی های دیگه!
    نمی خوام مغلطه کنم و بگم واه واه چقد ملت بدون اطلاع میان حرف می زنند و اه اه و پیف پیف! اما واقعا مسائل مستحدثه ای هم وجود داره که باعث میشه اسلام، سر طاقچهای و مال اون موقعا نباشه! من نمی گم هر کی حوزه خونده یا فقه خونده الزاما مستدل و منطقی حرف می زنه. یا توانایی استنباط داره... نه... اما همه چی هم در علوم به قول دوستان آکادمیک خلاصه نمیشه...

    یکی که از پایه تحصیلاات آکلادمیکو اصل می دونه و براش سر و دست می شکونه، قطعا با کسی که اینجور نیست و به علمو دانش افراد سوای وجود یا عدم مدرک! اهمیت میده خیلی خیلی فرق داره.... تو خیلی چیزا! و شاید اینها اصلا نتونند با هم حرف مشترکی داشته باشند...
    گرچه به نظر می رسه دانش و علم اصله و دارای اهمیت نه مدرک! اما با همه ی این اوصاف انگتر حرف منطقی و غیر منطقی تشخیصش خیلی جاها اونقدرا هم سخت نباشه!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">