ویار تکلم

کانال وب‌بلاگ در تلگرام:
https://t.me/zaerezari

آخرین مطالب

ما نقدپذیر هستیم. الکی مثلا!

يكشنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۵، ۰۹:۰۰ ب.ظ

مدتها بود که تصمیم داشتم در مورد فیلترینگ و گزارشهایی که باعث فیلتر میشود، چیزی بنویسم اما هربار مشغله و تنبلی مانع این کار می‌شد تا این که خواندن چند پست و کامنت در فضای مجازی من را وادار به نوشتن کرد. به خصوص پستی از یک خانم  که در آن از خوش‌حالی برای به ثمر رسیدن! تلاش خود در فیلتر کردن وب‌لاگ شیطون‌ک؟ گفته‌بود. آن هم به جرم چیزی که خودش آن را ضدِ زن بودن نامیده‌بود! ابتدائا این را بگویم که من این وب‌لاگ را چند بار دیده‌ام. همان چند بار هم با بسیاری از پست‌هاش مخالفت جدی داشتم اما خب هیچ‌گاه آن‌ها را مصداق توهین و یا مستحق گزارش نمی‌دیدم. حالا یک سوال پیش می‌آید که آیا به صرف ضد چیزی بودن باید فیلتر شد؟ منطقا خیر! آدمی مختار است تا وقتی که مصداق توهین به کسی نباشد، هر افکاری داشته باشد. اما این گزارش‌هایی که صورت می‌گیرد چه چیزی را جز عدم نقد پذیری، عدم تحمل حرف مخالف و در کل عدم تمدنیت! می‌رساند؟! جالب این جاست اکثر این دگم‌های مجازی که بیش‌تر از هر آدرسی، آدرس سامانه‌ی فیلترینگ را از برهستند در دنیای واقعی چنان ژستِ متشخصانه‌ای می‌گیرند و دم از آزادی بیان می‌زنند که باید آزادی بیان داشته باشیم، گویی تنها متمدن عالم آن‌ها هستند!  مثلا بلاگ‌ری؟! در پروفایل‌ش انتقاد پذیری را درج کرده‌بود و در ادامه‌اش توضیح داده‌بود که لازم نیست برای قانع کردن کسی که نمی‌خواهد قانع شود وقت صرف کرد. آن وقت چنان از فیلتر شدن وب‌لاگ قبلی من خوش‌حال شده بود که اگر راه می‌داشت دست مسئول فیلترینگ را می‌بوسید! وقتی این عده، تحمل یک حرف یک وب‌لاگ کوچک با مخاطب‌ین محدود را ندارد وای به حال حرف های مهم‌تر و پرمخاطب‌تر! چرا نمی‌خواهیم این را بپذیریم که ما در برابر نظرات دیگران مسئول نیستیم و هرکس هر جور که دوست دارد می‌تواند فکر کند؟ در مواجهه با هر مطلب دو حالت متصور است. یا آن را قبول داری که باید شجاعانه آن را بپذیری و یا مخالف هستی که می‌توانی با استدلال‌ت آن را رد کنی! و در نهایت این منطق است که پیروز می‌شود و گذر زمان است که آن را اثبات می‌کند. هرچند به ظاهر کم‌طرف‌دارتر باشد! (البته بماند از آن دسته‌ای که موافق هستند و از ترسِ انگ خوردن شهامت ابراز ندارند و من این را در پستِ چندی قبل به عینه مشاهده کردم!).

پ. ن:  وقتی قرار است در مورد چیزی حرف زده‌شود مرسوم است که از عامل اصلی سخن گفته‌شود. در این جا هم عامل اصلی فیلترینگ، آن مسئولی‌ست که به خاطر چند گزارش مغرضانه و با چند دکمه، تکلیف چند ماه و یا حتی چند سال یک وب‌لاگ‌نویس را یک‌سره می‌کند! و من هم چندی پیش اعتراض خودم را بابت فیلتر شدن چند باره‌ی وب‌لاگ‌هایم از طریق ایمیلی به آن مقام مسئول رساندم.

  • ویار تکلم

فیلترینگ

نقدپذیری

نظرات (۲۹)

نه آبی نه قرمز سبز(خنثی)
سلام
کاملا موافق هستم
البته یجاهایی هم منطق پیروز نمیشه اینجا دیگه نمیشه گفت آزادی بیان چیز خوبیه
وقتی بر اساس منطق صحبت بشه بنظرم واقعا آزادی بیان همه مشکلات و حل میکنه
 بنظرم اگر آزادی بیان باید اجازه بدید همه نوع نظر گفته بشه بدون توهین بدون جبهه گیری و مسخره کردن

نباید هیچ کسی تو وبلاگش بیاد کسی رو احمق بخوانه و خودش رو باشعور
وتفکرات بچگانه ش رو به همه غالب کنه
هر ادمی اعتقادی داری که باید محترم شمرده بشه تازمانی که به کسی صدمه ایی نزده
مفید 
(((: شمافکر نمیکنید اون پستتون توهین امیز بوده؟
سلام منطقی نیست جلوی حرف زدن کسی رو که عقیده اش رو میگه همیشه بگیرن اینا این کارو از کی یاد گرفتن؟ (دیکتاتوریه
فیلتر بشه مگه مطالب میپره ؟ با فیلترشکن باز نمیشه ؟
من خودم زخم خورده فیلترینگم. چند بار وبلاگم فیلتر شد.مطالبی رو توش مینوشتم  که هیچ جای دیگه ای ذخیره نمیکردم و وبلاگهام تنها دفتر ثبت دیده ها و تجربیاتم بودن که به یکباره محو میشدن. پرشین بلاگ بی همه چیز ک معلوم نیس از کجا خط میگیره! بلاگ رو نمیدونم چجوریه اوضاش. تو مملکت حرف از ازادی بزنی محکوم میشی! انقدرم حالیشون نیست ک فرق برج ازادی و ازادی های دیگه رو باهم تمییز بدن. کافیه این کلمه رو یبار تو وبت بیاری، عقده ایای بدبخت میریزن رو سرت. 
اره دیگه، دموکراسی یعنی همین!
  • خانومِ حدیث ^_^
  • عجبناک
    بعضیا چقدر کم ظرفیت هستن!
    اینترنت و فضای مجازی و واقعی پر هست از چیزهایی که برخلاف جریان فکری و اعتقادی و... آدم هستن. باید با همه ی اونها جنگید و چشم رو روی اونها بست؟
    یادش بخیر یه زمانی هر روز فیلتر میشدید ! ما هم هر روز برای کشف آدرس جدید این و اون ور میگشتیم و حرص ها میخوردیم!
    بله نقد پذیر هستیم :)))
  • سکوتـــــــــ پاییزی
  • منم دلیل این فیلتر شدن خیلی از وبلاگ هارو نمیفهمم در حالیکه خیلی رسانه های دیگر مثل تلگرام انقدر محیط و فضای بدی رو در اختیار گذاشته و خبری از فیلتر شدن این کانالها و گروه ها و .. نیست!!آدمهایی هستیم که فقط گاهی میخوایم فقط و فقط مختلفت کنیم اما با چه را خودمان هم نمیدونیم و یاد گرفتیم به جای آنکه انتقاد سازنده بکنیم به جای اینکه با حرف زدن و رفتارمان تلاش در تغییر چیزی داشته باشیم، تنها دست به تخریب هم دیگر بزنیم و بعد هم یه لبخند به اصطلاح پیروزمندانه بزنیم .. ما فقط بلدیم جایی خودمون را صاحب تفکر و اراده نشان بدهیم که فکر میکنیم زورمان میرسد به ایجاد تغییر در صورتی که هنوز مفهوم خیلی چیزها رو نفهمیدیم مثل آزادی!!دائما دم از آزادی میزنیم در حالیکه آزادی رو با خود فروشی با آسیب زدن به خودمون اشتباه گرفتیم!
    من در کل با خیلی از پستهای شما مخالفم مخصوصن بحثای دینی و زنان و....:)
    ولی بعنوان یکی از خوانندگان اینجا انتقاد پذیری صدر در صد شما رو تایید میکنم .و به جرات میگم جز معدود بلاگرای انتقاد پذیر هستید:)
  • یه آدم معمولی ..
  • همه چی تو اینجا فیلتره  حتی حرف زدن از روزمرگیات چه برسه بخوای از چیزی حرف بزنی که مخالف عقایدشون.
    وقتی به جای منطق مغالطه و سروصدا و هارت و پورت پیروز می شود - چیزی که به عینه در فضاهای مجازی شاهد هستیم-آنجاست که آدم به خوب بودن آزادی بیان بی هیچ چارچوبی شک می کند.
    کاش حداقل این قانون وجود داشت که آزادی بیان باشد اما آزادی نظراتی که در چهارچوبهای حداقلی مثل شخصی نکردن بحث صورت بگیرد.
    جاسوسی مجازی چون مخالف نظر ما هستن :/
    اگه بحث آزادی بیانه که همون پست شما ناقض آزادی بیان بود!!!! آژادی فقط واسه شما باید باشه یعنی؟!!!!
    یه عده سکوت کردن از ترس انگ؟!!!!! مگه اونایی که سکوت نکردن به جوابی رسیدن که شما نگران اون سکوت کرده هایی؟!!!
    من فکر میکنم در کنار آژادی بیان اگه یکم احترام به دیگران هم گنجانده بشه خیلی از مشکلات حل میشه!
    هرچند من با فیلترینگهای الکی واقعا مخالفم... و فک میکنم اونایی که کار فیلتر کردن ملت رو انجام میدن قبلش اگه یه نگاهی هم به مطالبشون بندازن به جایی برنمیخوره!
    خب احتمالا به نظر کسی نمیاد که انتقادپذیر نیست...
    احتمالا افراد به این فکر می کنند که من خیلیم کارم درسته
    و به نظرم همیشه م بحث منطقی پاسخگو نیست... چون او یه منطقی داره و دیگری یه منطق دیگه.
    کسی که مطلب میزاره باید مواظب باشه به هیچ کس هیچ کس حتی یک نفر توهین نشه . وقتی کسی این حقو به خودش میده که به یه عده حالا چه عده زیاد یا کم توهین کنه باید منتظر عکس العمل هم باششه .
    حالا بحث شوخی و صحبت معمولی با توهین فرق داره و تعداد ادمای بی جنبه ام کم نیست ها ولی کم کم داره تعداد ادمایی که حق ازادی رو فقط برای خودشون میدونن زیاد میشه . بعضی وبلاگا یاد گرفتن با توهین به یه عده خودشونو روشن فکر و منتقد و عقل کل معرفی کنن
    هرکس هرجور دوس داره فک کنه ولی حق نداره فکر اشتباه یا درستش رو بچپونه تو مخ مخاطبای هر چند محدودش .
  • | مُفردِ مونث | ...

  • باید یادبگیریم خودمون واسه خودمون فیلتر بذاریم . که فکر نکنیم مثلا وقتی فضای مجازی در اختیارمون قرار می گیره اجازه داریم هر خزعبلاتی رو توش بنویسیم و اسمش و بذاریم آزادی بیان . من خودم اکثرا توی وبلاگا مطالبی می بینم که هیچ خط قرمزی رو رعایت نکرده و همین طوری کلمه پشت کلمه گذاشته و فکر نکرده ممکنه به طرز وحشتناکی عقیده ی یه نفر و زیر سوال ببره . راستش من خودم چند بار خیلی بهم برخورد !
    ضمن اینکه فیلتر کننده جان هم باید یکم منصف تر باشن و با چارتا گزارش به قول شما وبلاگ و با خاک یکسان نکنن .

    + عرض دیگه ای نیست !
    الان شما مثلا خودتون رو باشهامت میدونید که عده ای رو ترسو فرض میکنید که از ترس انگ چیزی نمیگن؟ فکر نمیکنید دلیلی غیر این داره؟ نوشتن از هر چرت و پرتی رو اسمش رو گذاشتید شهامت؟! هه!
    حس شما ب ان وبلاگ حس ماست ب وب شما...
    و این ک وبلاگ شمارا اگر فیلتر کنند میگوییم چرا؟
    و اگر فیلتر هم نکنند باز میگوییم چرا...
    شما که جفنگ مینویسی خب هیچی
    اما یکی اومده نوشته اسیده پاشی خوبه، یارو تووی لانتوری حق داشته و حتی کم کاری هم کرده
    خب این آدم فیلتر کمشه، باس روش اسید پاشید
    انقد به بهانه ی احترام به عقاید چیزی به شماها نگفتیم که فکر کردین میتونین در مورد پریود هم اظهار نظر کنید و عقاید بیمارگونه تونو بکنید تووی حلق مردم، یه چیزی هم که بهتون میگیم مگید اااا آزادی بیانم کو
    فکر کنم بهترین کاری که میتونید برای حفظ آزادی بیانتون کنید اینه که در مورد چیزایی نظر ندید که هیییییییییییییییچ ربطی بهتون نداره
    یه پسر بچه وقتی پست اون مردک رو راجع به اسیدپاشی بخونه فکر میکنه یکی یه جایی حق داده پس چندانم کار غلطی نیس
    به نظرم شما خزعبل گویان اگر در جریان بودید که ممکنه چرندیاتتون چه تاثیر بدی روی نوجوون ها بذاره وب هاتون رو حذف میکردید
  • بانو ف تک نقطه
  • من با بخش عظیمی از عقاید شما که توی وبلاگتان مینویسید مخالفم،یک سری هاش رو لایق این نمیدونم حتی که بخوام بحث کنم درموردش و میذاریم شما به دین خودتون باشید و من هم به دین خودم .. درمورد یه سریش هم بحث میکنم .. میبینید؟بحث برای من که ابدا شهامت از گفتن و نگفتن نیست .. همه ی ما در واقعیت اون قدری وجهه ی کاملی داریم که نیاز به جمع کردن دوست توی این فضا نداشته باشیم که بیان بگن اوه این چه کوله و چه مودبه و فلان .. برای من صرفا بحث لیاقت پسته که در خد کامنت و بحث هست یا خیر .. با تمام مخالفت هام هم هیچوقت نه کسی رو گزارش کردم نه تهدید چون واقعا احمقانست فکر کنم چون من یه طرز فکری دارم ، هرکی مخالفشه کودنه و بیشعور .. نه واقعا اینطور نیست .. شما حق دارید تفکراتتونو حداقل بنویسید ، شاید حق نداشته باشید به تمامشون عمل کنید ولی حق دارید بنویسید و من حق ندارم شما رو احمق فرض کنم چون صرفا عقایدمون متفاوته .. البته این کاریه که شما گاهی میکنید .. کسی که شما درکش نکنید ، عقایدش رو درک نکنید و رفتارش رو ، اونو احمق میدونید ..
    این نوع نگرش هم ابدا تاثیر نمیگیره از شغل آدم .. یه پزشک میتونه این مدل فکرو داشته باشه که شما باشید ، یه علاف که درس نخونده هم همینطور ..
    به نظرم هر وقت یاد گرفتیم خودمونو محق ندونیم که هر تفکری رو ، هر نوشته ای رو ، هر رفتاری رو نقد کنیم و بیشتر به نقد خودمون بپردازیم ، اونوقت میشه درمورد آزادی بیان صحبت کرد .. چون اونوقت منی وجود ندارم که بخوام اونقدر درگیر تفکر شما بشم که به نقد برسه و توهین و تهدید و حتی گزارش ...
    سرمون به کار خودمون باشه شیک تریم :)
    به نظرم شما میتونید مطالب خیلی مفیدتری بنویسید...:)
    به قول اون دوستی که به من گفته بود از خود احساسی و نوستالژی نویسی بیام بیرون...
    منم سطر اول رو به شما توصیه می کنم...:))
    گاهی یک طرفه به قاضی میرید...
    خوب طبیعیه مخالفان وبتون ممکنه زیادبشه...:)

  • سیده فاطمه موسوی
  • عه؟  
    فیلتر شده بودید؟  
    اصلا نفهمیدیم 
    خب خوشحالیم الان خارج از فیلترینگید :)
  • تـیــدا ...
  • یعنی جدا بدون بررسی و صرفا جهت چندتا گزارش که ممکنه مغرضانه باشه فیلتر میکنن؟ :| چقدر جذابن ^_^
    شدیدا باهات موافقم. مرسی از اینکه بالاخره به تنبلی غلبه کردی و در این مورد هم نوشتی :)
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">