ویار تکلم

آخرین مطالب

هالووین

جمعه, ۱۲ آبان ۱۳۹۶، ۰۱:۴۸ ب.ظ

در جست‌وجوی اتفاقی‌ام در فضای مجازی برخورد کردم با پستی از روزنامه‌ی انگلیسی‌زبان تایمز که در مورد مراسم هالووین و هزینه‌های آن در سال دوهزاروشانزده نوشته بود. مثلا در بخشی از آن اشاره کرده بود که سال گذشته هزینه‌ی این مراسم تنها در آمریکا هشت‌میلیاردوچهارصدمیلیون دلار بوده و...

این رقم را که خواندم اول به آن فکر کردم که به پول خودمان چه‌قدر می‌شود که با دلاری چهارهزارتومان این‌روزها شد چیزی حدود سی‌وسه‌هزارمیلیارد تومانِ ناقابل و بی‌ارزش! بعدش هم حساب کردم با پول آن می‌شود چه تعداد فقیرِ حاشیه‌نشینِ منهتن و کنتاکی و آپالاچی و ویرجینیا و آلاباما و... را سیر کرد. بعدش هم فکر کردم با پول آن می‌شود برای چه‌تعداد از کارتن‌خواب‌های کارولینا و اوهیو و می‌سی سی‌پی و...سرپناه تهیه کرد. و بعدش هم فکر کردم با پول آن می‌شد چه کارهای دیگری کرد. و بعد هم دیدم که آن‌جا برخلافِ این‌جا هیچ کمپین نه به هالووینی تشکیل نشده و هیچ اعتراض و تمسخر و تاسفی بابت اجرای این مراسم از طرف روشن‌فکران آن‌جا شکل نگرفته. کسی آن‌جا نگران قامت خمیده‌ی رفت‌گران نبوده و کسی هم پیش‌نهاد نداده به جای هزینه برای این مراسم، فقیری را سیر کنند و ... بعدش هم یاد روشن‌فکران داخلی و جنجال‌ها و هوچی‌گری‌های‌شان بابت مراسمات مذهبی افتادم و...بعدش هم کمی برای‌شان افسوس خوردم و دیگر فکری نکردم!

  • ویار تکلم

هالووین

نظرات (۲۱)

  • آشنای غریب
  • با اجازه کپی میکنم

    خب الان که شما داری دلار رو به تومان حساب میکنی و به فکر کارتون خوابهای کارولینا هستی رو باید هوچی خطاب کنیم؟؟
    هم هزینه هالوین آمریکا  هم هزینه هنگفت مراسمات مذهبی ایران جای انتقاد داره
    اما اینجا اعتراض به مذهب رو هوچی گری می خونیم و اعتراض به آمریکا میشه برکت و عاقبت بخیری...
    پاسخ:
    یا شما پست رو به دقت نخوندید یا من نتونستم منظورم رو درست منتقل کردم. این نوشته در واقع تنها کنایه ای بود به این مدل فکر کردن ها که بیشتر مختص ما ایرانی هاست!
    مراسم اونا دیدنی و جذابه

    عید کریسمسشون هم خیلی قشنگ تر از نوروزه . 

    من ساعت ها دعاهای کلیسا شون رو گوش دادم . چقدر حساب شده میخونن . با چنگ و ویولون ساز میزنن . 

    کلا سلیقه مهمه که ما نداریم . اصلا محتوای مراسم رو کاری ندارم . 

    چرا وقتی تولد امامه آهنگ هامون شبیه عزاداریه . 

    چرا یه خواننده ی خوش صدا نداریم ؟ 

    من کریسمس رو به ۱۰۰ تا نوروز ترجیح میدم . هر چند به هیچ کدوم عقیده ندارم . 

    وقتی سلیقه نداریم خرج فقرا کنیم بهتره . 

    توی تهران مردم چقدر لباس و درخت کریسمس میخرن ؟ آیا مسیحی هستن ؟ نه.  

    مراسم های اونا جذاب تره . 
    اونجا انقدر ارزش برای مراسمشون قائل هستن که همه چی رو اصولی انجام بدن .

    ایجا میبینی بقال محله که معلوم نیست کی بهش گفته صداش قشنگه و اصلا چیزی از موسیقی نمیدونه . نشسته پشت وانت میوه فروش ! و داره نوحه میخونه . طبل هم دست ۴ تا بچه است که انقدر محکم میزنن که پاره میشه   
    . و فکر میکنن هر چی بلند تر باشه بهتره.  با بلندگوی میوه فروش همون صدای بد بقاله بدتر هم میشه تازه . 

    توی تمام سبک ها باید اصول رعایت بشه . اپرای غمگین داریم.  حمااسی داریم . چرا باید بقال محله آواز بخونه ؟ 

    خب همین موسیقی رو در نظر بگیر و با موسیقی کلیسا مقایسه کن . 

    بقیه ی جوانب هم همینطوره
  • ماهی کوچولو
  • هالوین رو روشن فکرای ایرانی همگی جشن میگیرن
    من هر مرتبه میام کامنتای موشکو میخونم حس ترحم شدیدی نسبت به ایشون بهم دست میده. واقعا دلم میسوزه واسه طرز فکرش.
    @ ناشناش

    خب باشه . من دیگه  کامنت نمیذارم تا حس ترحم به شما و دوستانتون دست نده . 

    واقعیت اینه که نه من حرف های شما رو میپذیرم و نه شما حرف های منو . 

    بهتره هر کی هر جوری میخواد زندگی کنه . 

    فقط دیگه ریپلای نکنید و اسم من رو نبرید که کامنت نذارم . 

    هیچ لزومی نداره همه مثل هم فکر کنن . 


    به نظرم سطرهای آخر پست دوپهلو نوشته شده و باعث سوء برداشت میشه.
    اگر در جامعه ای فقر و گرسنگی باشه یا هر مشکل دیگه ای؛ تردیدی نیست که برای از بین بردنش باید اقدام کرد. خوب، گاهی برای اینکار جامعه ناگزیره از بعضی هزینه های غیرضروری بزنه در جهت ریشه کنی فقر یا هر مشکل دیگه ای. حالا اینکه از کجاها باید این هزینه ها جبران بشه، این رو دیگه باید اولویت بندی کرد. مطمئناً فرهنگ یا به عبارتی سنت های ملی مذهبی آخرین گزینه هستند برای این مهم.
    البته من معتقدم بهتره از فرهنگ و سنت های اصیل ملی مذهبی مایه نگذاریم. فرهنگ رو تا جایی که امکان داره باید در جهت غنی کردنش هزینه کرد! این بحث برای همه جوامع صدق میکنه. آمریکا، ایران یا هر جامعه دیگه ای!
    در ایران خودمون دو تا اختلاس میلیاردی هم میتونه زندگی فقرا رو بهتر بکنه. مطمئناً در آمریکا هم همچین اولویت هایی هست برای هزینه کردن جهت ریشه کنی فقر و موارد مشایه!


    @ موشک

    همیشه هم مرغ همسایه غاز نیست! :)

    salam

    به خودم و باقی دوستان پیشنهاد میکنم که تو خطاب قرار دادن همدیگه حواسمون باشه شخصیت همدیگه رو نشونه نریم
    @@@ناشناس

    شما لازم نیست پیام اخلاقی بدی. شما اگ ی جو شرف دارین کامنتاتونو ناشناس ندین تا بدونیم با کی طرفیم
    موشک کامنتا و عقایدش مشخصه. شما هم مرد باشین و خودتونو پشت کامنتای ناشناس قایم نکنین
    @ فرید
    محض اطلاعتون بگم که من ناشناس دیگه ای هستم و پیام قبلی رو نذاشتم عمداً هم اینو گذاشتم اون کس که باید میفهمه. الان یعنی هرکی ناشناسه بی شرفه؟ کلاً سعی میکنم عصبی نشم چون به گفتن شما که آدم نه شرافت پیدا میکنه و نه از دست میده.

    شما خیلی شناسین؟‌ حداقل یه آدرسی میذاشتین بعد احساس هویت میکردین.
    در ضمن من از موشک هم چیزی جز ناشناسی ندیدم مثلاً‌ من اگه بیام و بنویسم یگانه از ناشناسی درمیام؟ یا للعجب!!!
    @@@ناشناس

    بی شرفی یعنی این که شما الان با یه نفر طرفی که با اسم موشک نظر میذاره و کامنتاش معلومه و خط فکریش از لا به لای کامنتاش کاملا مشخصه. ولی شمایی که ناشناس کامنت میدی معلوم نیست یه نفری ، دو نفری ، ده نفری. حتی معلوم نیست کدوم کامنت رو کدومتون گذاشتین.
    بی شرفی یعنی این که ناشناس کامنت بدی تا معلوم نشه کدوم ناشناس تویی و اگه تناقض یا اشتباهی تو حرفات بود کی بود کی بود من نبودم راه بندازی.
     آره ناشناس جان! بی شرفی یعنی این. یه خورده اون مغز نخودیتو کار بندازی منظورمو میفهمی.
    @ فرید
    شما لطف کن برو پست قبلی خط فکری منو میخوای دنبال کن یه ناشناس بیشتر نداره همونجا آشنا میشی فحشم میخوای بدی اونجا بده اروم شی.

    میدونی چیه من نمیدونم چرا شما حرصت جای موشک دراومده؟‌ قرار نیست من خودمو به کسی اثبات کنم و شکای شما رو برطرف کنم که اگه به این باشه میتونم منم بگم شما خود موشکی... در ضمن دیگه اینجا نه جواب شما و نه جواب جناب موشک رو نخواهم داد قرار نیست اینجا ماها مث چی بجنگیم و دیگرون حرصشو بخورن. امیدوارم مث من بی شرف نباشی
  • یه خواننده...
  • خطاب به موشک
    کلا اشتباهه توی وبلاگ های اصول گرایانه کامنت گذاشت این دوستان به همراه کامنت گذران موافق انها مشتی حقوق بگیر هستند که طبعا اگر شب هم باشه با سفسطه می گوینده روزه.....دیگه حال و روز مملکت روشنه احتیاجی نیست با چراغ به دنبال حقیقت باشی
    @ناشناس ۱۳ آبان  ۲۱:۲۹

    یه ناشناس بیشتر نداره این جا؟؟ عجب!
    پس اون عمه سرکار بود که کامنت گذاشت"محض اطلاعتون بگم که من ناشناس دیگه ای هستم و پیام قبلی رو نذاشتم."
    تناقض داره از حرفات می باره ناشناس جان. ی بار میگی این جا فقط ی ناشناس داره، بعدش میگی ناشناس قبلی من نبودم. اصلا معلوم نیست با خودت چند چندی.
    و من باز هم یقین پیدا می کنم که امثال شما بویی از راستی و شرف و شرافت نبردین.
    @ یه خواننده
    میشه لطف کنید با استدلال حرفتونو بزنین مطمئن باشین حتی اگه طرف مقابلتون حرف شما رو درست ندونه،‌ خواننده های دیگه شما رو به منطقتون خواهند شناخت. اینکه ما میگیم چطور موقع مراسمات مذهبی و هزینه کردن برای اون،‌ دل بعضیا که اونام کاخ نشینن به حال فقیرا میسوزه ولی موقع خرج آنتالیا کردن و خیلی بدتر از اون فقیرا وجود خارجی ندارن سفسطه است؟‌ نه جناب سفسطه اونیه که حرف از این بزنی که طرف بعد 6 سال به حرف همونایی که انگ بی سواد رو میزده،‌ رسیده بعد یکی تو این حین برای رد گم کنی میاد حرف از موشک و انرژی هسته ای میزنه حال اینکه بازم اون طرفِ‌ 6 سال پیش تو این موارد به عقب برگشته و بهتره بگیم مصلحته شه که اینطور وانمود کنه. سفسطه اونیه که حرف از این میزنی که موقع برگزاری هالوین هیچکی از اون خارج نشینا مثل بعضی به اصطلاح روشن فکرامون معترض این هزینه ها نیست،‌ بعد طرف میاد میگه خب مراسم اونا خوشگله. کلاً‌ دوست ندارم حزبی نیگا کنم ولی این 5 سالی که مملکت دست اصلاح طلبا بوده پس چرا جامعه گل و بلبل نشده؟‌ حالا خوبه دولت قبلیم خودشون بودن که نتونن بگن ارث اوناست. این حد از روداشتن از هر کسی برنمیاد!!
    آقا فرید گفتم نمیخوام باهاتون بحث کنم ولی کلاً‌ حرفو بردین رو دروغگویی اونم بدون اینکه یه درصد مشکلو به چشمای خودتون ربط بدین. گفتم برو پست قبلی رو بخون یه ناشناس بیشتر نداره اونم منم خط فکریم رو همونجا متوجه میشی. واقعاً‌ براتون متأسفم. محض اطلاعتون بگم که عمداً‌ از خودم آدرس نذاشتم که کسایی مثل شما با این همه لطف و ادب نیان تو وبم و درافشانی کنن.
    @ناشناسی که ادعا میکنی همه ناشناسا خودتی
    آره ! ایراد از منه که علم غیب نداشتم بدونم ناشناسای پست قبلی شمایی. ایشالا برای پستای بعدی سعی می کنم علم غیبم رو فعال کنم
    حالا شما که علم غیب داری میشه بفرمایید اگه فردا یکی اومد به اسم ناشناس کامنت گذاشت کدوم خریه!؟ شمایید یا ی نفر دیگس؟؟ ما تکلیفمونو بدونیم
    گوسفند رو هم وقتی میبرن بچرونن یه داغ میزارن رو ماتحتش که با گوسفندای دیگه اشتباه نشه.
    تو که تا این حد در برابر فهم همچین مسئله ساده ای مقاومت می کنی دیگه بحث کردن نداری.
    شب خوش
    @ فرید
    شما لطف کن برو پست قبلی خط فکری منو میخوای دنبال کن یه ناشناس بیشتر نداره همونجا آشنا میشی فحشم میخوای بدی اونجا بده اروم شی.

    الان مشخص شد مسئله ساده بود یا پیچیده؟‌ خوشحال میشم دیگه اینجا درافشانی نکنی.
    @فرید
    ببین اقای باشرف اولا که موشک خودش زبون داره نمیخواد تو ازش دفاع کنی، با وجود اینکه خط فکریش رو قبول ندارم ولی انقدر شعور و ادب داره که درست حرف بزنه، این رفتارش رو تحسین میکنم.
    دوما که خواهش میکنیم انقدر با کلماتت خودتو معرفی نکن حالمون بهم خورد بس که باهات آشنا شدیم.
    سوما ادمها معمولا سعی میکنن چیزهایی که ندارن و دوست دارن داشته باشن رو بولد کنن که مثلا بگن داریم؛ رو شرافت و شعورت بیشتر کار کن لطفا:)

    @یک خواننده
    آره عزیزم شما اصلاح طلب ها مُردید بس که تو فکر مملکت و مردمید!
    از همینجا به شما اصلاح طلبان عزیز که با چراغ های روشنفکریتون راه رو روشن کردید خسته نباشید میگم.
    انقدر بیکارید و سیرید الحمدلله که هنوز واسه اصلاح طلب و اصولگرا بودن بقیه حرص میخورید بعد هم دم از دلسوزی واسه مملکت میزنید، بهتره یه سری هم به پرونده ی اصلاح طلب ها و آمار اختلاس ها و دزدی ها و ... بزنید بعد از حقوق بگیرها ناراحت بشید، ۳۰ ساله بعد انقلاب همش شما اصلاح طلب ها سرکار بودید نمیدونم چه فتحی کردید که حالا از اصولگرا ها هم گله دارید!
     به اسم اصولگرا و اصلاح طلب این همه سال بازیتون دادن هنوز دارین سر اینا با هم جر و بحث میکنید بعد تازه ادعای وضع شناسی مملکت هم دارید؟!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">