ویار تکلم

آخرین مطالب

کاش درس بگیریم

چهارشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۴:۲۰ ب.ظ

آمریکا از برجام خارج شد. ظاهرا برجام بدون کدخدا مفت نمی‌ارزد. هرچند که با کدخدای‌ش هم مفت نمی‌ارزید. ولی خب چه می‌شود کرد. سیاست هم به نوعی جنگ است. به قول امام(ره): یک روز ما می‌بریم و یک روز آن‌ها. برجام هم روز برد آن‌ها بود.

 برجام اگرچه خودش آن‌چنان که باید کارکرد و فایده‌ی ملموسی نداشت ولی تجربه برجام ثمرات بسیار خوبی در زمینه رشد درک مردم ایران از سیاست خارجی داشت. هیچ‌گاه به اندازه امروز مردم ایران درباره آمریکا و خباثت‌های‌ش هم‌صدا و هم‌دل نبوده‌اند. برجام چهره واقعی آمریکا را برای میلیون‌ها ایرانی برملا کرد، اگرچه برای میلیون‌ها ایرانیِ دیگر از سال‌ها قبل واقعیت مثل روز روشن بود. البته ما ملت فراموش‌کاری هستیم. اگر می‌خواستیم چشم‌مان را باز کنیم و واقعیات را ببینیم سی سال خباثت آمریکا قبل از برجام کافی بود. نیازی به چنین تجربه سنگینی هم نداشتیم.

برخلاف خیلی‌ها، من برجام را نه حاصل تصمیمات کلی نظام می‌دانم و نه حاصل تصمیم شخص حسن روحانی. بله! مذاکره با کشورهای اروپایی از سال‌ها قبل کلید خورده بود و همان‌طور که موگرینی هم گفت برجام حاصل دوازده سال مذاکره است. اما کدام مذاکرات؟! آیا شیوه مذاکره تیم دیپلماسی دولت قبل کم‌ترین شباهتی به تیم ظریف و تفکرات آن‌ها داشت؟

مشکل دقیقا از آن‌جایی آغاز شد که به صورت رسمی پذیرفتیم که آمریکا هم به مذاکرات وارد شود. سیاسیون شروع کردند به جوسازی که بدون حضور کدخدا آب هم نمی‌شود خورد. مردم هم پذیرفتند. میلیون‌ها ایرانی پذیرفتند و با بیست و سه میلیون رای پذیرش این تفکر را برای بار دوم اثبات کردند.

خب می‌گویند حالا اگر کس دیگر رئیس جمهور بود وضع به‌تر بود؟ شما می‌گویی نه من هم می‌گویم نه! ولی آیا راه به‌تر شدن اوضاع این بود که پنج سال وقت و سرمایه و انرژی و فکر و امید مردم یک مملکت به بازی گرفته شود و آخرش هم هیچ؟! بحث سر عمر و زید و بکر نیست. بحث سر تفکر حاکم بر جامعه است. بحث این است که دولت به کدام پشتوانه‌ای وارد چنین معاهده نافرجامی شد؟ جز به پشتوانه‌ی رای اکثریت ملت؟ 

البته من قصدم گلایه از رای مردم نیست. نظر مردم همیشه محترم و معتبر است‌. ولی مذاکره با آمریکا آن هم به این صورت هیچ‌گاه در سیاست‌های کلی نظام و شخص رهبری نبوده و نیست. باور عمومی مردم این بود که مذاکره و معاهده با آمریکا مشکلات را برطرف می‌کند. رهبری هم به این باور احترام گذاشت و علی‌رغم مشخص بودن نتیجه اجازه مذاکره و توافق داد و از تیم مذاکره کننده هم حمایت کرد. روحانی فقط مجری این تفکر بود. اگرچه خود و دولت‌ش در پیدایش این تفکر نقش زیادی داشتند.

پارسال دم انتخابات مطلبی نوشتم و از فواید پیروزی احتمالی روحانی در انتخابات گفتم. اگرچه خودم به رئیسی رای دادم و علی‌رغم تمام انتقاداتی که دارم باز هم به جریان‌های نزدیک به گفتمان انقلاب رای می‌دهم. در آن مطلب نوشتم که به شکست روحانی امیدوار نیستم. با این حال اگر چه پیروزی روحانی ممکن است نتایج نامطلوبی به هم‎راه داشته‎باشد، ولی بزرگ‎ترین حُسن‎ش این است که مردم واقعا به این نتیجه می‎رسند که از ناحیه‎ی خارج از کشور معجزه‎ای صورت نمی‌گیرد و نگاه به داخل به صورت یک باور مستحکم ملی در می آید که ثمرات خوبی در آینده دارد.

امروز دقیقا به همان نقطه‌ رسیده‌ایم. فقط کاش با وجود این خسارت‌ها اقلا چشم‌مان را باز کنیم و از این اتفاق درس بگیریم‌.

یک نکته می‌ماند و آن هم این‌که بدانیم سیاست‌های آمریکا چیزی نیست که تصمیم یک نفر بتواند در آن تاثیری بگذارد. شاید یکی از علل انتخاب ترامپ علی‌رغم پیروزی کلینتون در انتخابات مردمی، همین شخصیت احمق‌نمای اوست که باعث می‌شود افکار جهانی تصمیمات قلدرمآبانه آمریکا را به پای او بگذارد، حال آن‌که این تصمیمات تماما ناشی از سیاست‌های کلی نظام حاکم بر آمریکاست. امروز باز سرمان کلاه نرود. ترامپ از برجام خارج نشد. آمریکا خارج شد. ایالات متحده آمریکا!

نظرات (۶)

حالا چه اهمیتی داره برجام و این چیزا . سیاست اصلا مهم نیست.  یه مشت وحشی شدن مسئولین کشور های مختلف و با هم مشکل دارن

ما مردم عادی هیچ مشکلی با مردم اروپا و آمریکا و اسرائیل نداریم . 

باید یه قفس درست کنن . همه ی مسئولین کشور های مختلف که با هم مشکل دارن رو بندازن تو قفس و اونا انقدر همدیگه رو بزنن تا بمیرن . 

مثلا کشتی کج لاریجانی با نتانیاهو . روحانی با ترامپ . محمود با کلینتون و ... 

حتی جنگ های دنیا هم مشکلات شخصی سیاستمدار هاست . مردم عادی هیچ دشمنی ای با هم ندارن . خود ترامپ هم گفت حامی مردم ایرانه . فقط حکومت ها با هم مشکل دارن
پاسخ:
از بس که مهربونن این آقای ترامپ D:
سلام البته پاسخ به varan....
یه چیزی که شما فراموش کردید اینه که همهی این اسامی ای که نام بردید و انداختید وسط رینگ یه مشت بی گناهِ معیوب العقل هستند که توسط یه عده دلال ناشناس کنترل میشن. یه عده دلال که هم الان رو نیمکت ها نشستن و مسابقه ی مشت زنی ای که شما راه انداختیدو به قمار و قرعه کشیدن..... 
پاسخ:
سلام
البته از طرف varan
D:
برای کسی که به همه اعتقاداتشو نسبت به اسلام از دست داده 
چه کتابایی معرفی میکنین؟
پاسخ:
والا به نظر من درد هم‌چین آدمی رو کتاب دوا نمی‌کنه.
این آدم باید بره چهارتا مسلمون واقعی ببینه که شکر خدا پیدا نمی‌شه تو این دور و زمونه.
زیاد سخت نگیر رفیق! الان خیلیا اعتقاد ندارن و فقط ادعا دارن، خیلیای دیگه اعتقاد ندارن و ادعا هم ندارن. یه گروه سومی هم هست که اعتقاد دارن و ادعا ندارن که نسل‌شون در حال انقراضه.
بازم دم اون آدم گرم که فهمیده اعتقادات‌شو از دست داده. اون باید چهارتا کتاب به ما معرفی کنه که ما هم از این توهم معتقد بودن دربیایم.
در هر صورت اگه فکر می‌کنی کتاب می‌تونه کمک کنه، من خودم فرصت نداشتم کتاب‌های علامه طباطبایی رو مطالعه کنم. ولی خبر دارم در زمینه اعتقادی و فلسفی خیلی قوی نوشتن. هرچند شاید موضوعاتی که طرح کردن تا حدودی سنگین و سطح بالا باشه. ولی اگه کسی دغدغه داشته باشه به خوندنش می‌ارزه. کتاب‌های اعتقادی مرحوم مطهری هم اگرچه غنای کتاب‌های علامه رو ندارن ولی به جهت این‌که نسبتا ساده نوشته شدن می‌تونه مفید باشه.
مرسی 
پاسخ:
خواهش می‌کنم
با اجازه در جواب دوست عزیزی که کتاب خواست. 
راستش چون خودمم کمی درگیر این مسئله بودم و کتاب "هدف زندگی" شهید مطهری برام تاثیر گذار بود این کتاب و بهت معرفی میکنم .هم ساده ست هم قابل درک. و البته کفایت نمیکنه اما برای شروع خوبه. البته دقیق نمیدونم منظورت از دست دادن اعتقاد کدوم اعتقاده... 

درمورد پست شماهم اینکه موافقم اما احساس کردم نویسنده این پست با پست های قبلی متفاوته، نمیدونم چرا! !!!
چرا من فکر می کردم تو به میرسلیم رای دادی؟
پاسخ:
چون این‌جا برای میرسلیم تبلیغ می‌کردم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">