ویار تکلم

آخرین مطالب

گاهی باید به عقب برگشت!

يكشنبه, ۷ آبان ۱۳۹۶، ۰۹:۵۲ ب.ظ

بخش انتهایی سخن‎رانی امروز روحانی در جلسه دفاع از وزرای پیش‌نهادی کابینه‌اش در مجلس، در یک کلام فوق‌العاده بود. برای کسانی که به دنبال واقعیات برجام هستند و اتفاقا مواضع و عقاید هیچ کس دیگری را هم قبول ندارند این سخن‌رانی نکات قابل توجهی دارد. بخشی از این سخن‌رانی را بخوانید:

بعضی‌ها (آمریکایی‌ها) می‌گویند تعهدی که قبلاً با هم بستیم فعلاً قرص و محکم نباشد، متزلزل باشد و در عین حال بیاییم راجع به موضوع دیگری با هم مذاکره کنیم. این از حرف‌های خنده‌دار تاریخ است! یک کسی عهد و پیمانی می‌بندد و می‌گوید تا آخر پای پیمان خودم ایستاده‌ام و آن را اجرا می‌کنم؛ جایزه من این است که راجع به موضوع بعدی هم با هم صحبت کنیم. این حالا اندکی قابل بحث است. اما کسی که همان تعهد اول را زیر پا می‌گذارد، با زبان عمل‌ش دارد اعلام می‌کند که من اهل مذاکره نیستم.

آمریکایی‌ها دارند اعلام می‌کنند که ما اهل مذاکره و تعهد و پیمان نیستیم. ما اصول اخلاقی و بین‌المللی را نمی‌شناسیم. خب اگر کشوری در این مسیر قرار گرفت دیگر کشوری می‌تواند به او اعتماد کند؟!

آمریکایی‌ها دارند به بعضی از کشورهای شرق آسیا پیغام می‌دهند که بیایید با ما مذاکره کنید. مگر دیوانه شده‌اند که با شما مذاکره کنند؟! شما مذاکره دیروز را علناً زیر پا می‌گذارید و به مذاکره امضا شده‌ای که به تایید شورای امنیت سازمان ملل رسیده بی‌اعتنا هستید. بعد کشورها بیایند با شما مذاکره کنند؟!

حالا مشکل آن‌ها با ایران چیست؟ ایران که در بحث هسته‌ای به تعهدات خود عمل کرد. می‌گویند ایران چرا از لحاظ دفاعی و نظامی قدرت‌مند است و کشورهای منطقه به ایران احترام می‌گذارند! این مشکل کی‎ست؟ مشکل شما آمریکایی‌هاست که آمدید در منطقه امنیت و ثبات عراق و افغانستان را به هم زدید. شما با آوردن تروریست‌ها امنیت سوریه و لبنان را به هم ریختید.

ما برای دفاع از خودمان، تمامیت ارضی‌مان و ملت‌مان در ساخت و تولید و انبار کردن و در زمان لازم استفاده کردن از هر نوع سلاحی که نیاز داشته باشیم تردید نخواهیم کرد.

پ. ن: این پست به معنای فراموش کردن پروسه انعقاد برجام در داخل ایران و توهین‌های آقای روحانی به مخالفین نیست. چه این که عین همین حرف‌ها را هرکس چهار سال پیش می‌گفت به او برچسب دلواپس و بی‌سواد و بی‌شناسنامه و تندرو و کاسب تحریم می‌زدند. ولی شنیدن این سخنان از آقای روحانی را باید به فال نیک گرفت. برای آقای روحانی کاری نداشت که مثل دوره قبل از انتخابات از برجام دفاع کند و از گشایش‌های غیبی و رونق‌های نادیده آن تعریف کند و خیلی‌ها هم باور کنند. ولی خوشبختانه با گذر از رقابت‌های انتخاباتی با یک روحانی صادق‌تر رو به رو هستیم.

پ. ن ۲: همیشه هم به عقب برگشتن بد نیست. گاهی باید برگشت و اشتباهات را جبران کرد و بعضی حرف‌ها را از نو مرور کرد. این روزها مدام این جمله رهبری در ذهنم می‌پیچد :"به طرف مقابل اعتماد نکنید. خرش که از پل گذشت، بر می‌گردد به ریش شما می‌خندد!"

  • ویار تکلم

آمریکا

برجام

روحانی

نظرات (۲۴)

  • بیوکده biokade
  • :llllllllllllllllllll
    به نظرم پالس اصلی مهجور موند
    جایزه مذاکره پیروزمندانه و متعهدانه!قبلی میتونه مذاکره بعدی باشه، پس بچه خوبی باشین تا بتونیم استارت مذاکرات بعدی رو با هزینه کمتر بزنیم، وجهه مذاکرات بعدی رو خراب نکنید‎:|‎
    فرمایشات یا بهتره عرض کنم اعترافات رئیس جمهور توی این مقطع زمانی فرصت های سوخته ما رو برمیگردونه؟!
    خاطرم هست چقدر در قالب پست های اینچنینی ضجه می زدیم که نکنید این کار رو. اما آقایون از شدت جوگیری و ذوق زدگی و خوش و بش با آمریکا حقیقت رو نمیشنیدند. نتیجش شد عقب رفت در پیشرفت های علمی و رکود اقتصادی! و از همه مهمتر تحقیر شدن بی سابقه از جانب آمریکایی ها و تهدید بیشتر از سوی اونها!
    جالبه آقای ظریف هم نطق های شجاعانه ای رو خطاب به آمریکایی ها دیروز ایراد کردند. اما چقدر دیره برای این اعترافات و موضع گیری های محکم مقابل آمریکا! در حال حاضر آب ریخته رو میشه جمع کرد؟! فرصت های از دست رفته یک ملت رو میشه برگردوند؟! حماقت، خساراتش جبران ناپذیره.
  • مردی بنام شقایق ...
  • سلام

    تقریبا با همه ی متنتون موافقم الا این جمله:

    با یک روحانی صادق‌تر رو به رو هستیم.


    این خودش یه استراتژی جدیده که ایشون داره میبره جلو!!!

    شما شم نکنید یه ذره نه از برجام پشیمونن و نه حاضرن به تغییر!
    صرفا دارن تغییر ظاهر استراتژی میدن برا اینکه بتونن مقدمات برنامه بعدی رو فراهم کنن...
    خب موضوع اینه که اصلا از اول نباید دنبال انرژی هسته ای میرفتیم . 

    توی یوتیوب بنویسید صحبت های دکتر اجتهادی در مورد انرژی هسته ای . ۱۵ دقیقه است . ایشون استاد دانشگاه شریف و عضو هیئت علمی دانشکده ی فیزیکه و یکی از نوابغ الکترومغناطیس در ایران هست . شما تجربی ها طبیعتا ایشون رو نمیشناسید . ولی حتی من که رشته ام فیزیک نیست برای یادگیری الکترومغناطیس ایشون سر کلاسشون رفتم . در یک کلام میگه که انرژی هسته ای فقط برای جریحه دار کردن غرور ملی بود و انرژی قدیمی ای هست و اونی که اون بالا تصمیم گرفته که به این سمت بریم اشتباه کرده و باید سمت انرژی خورشیدی میرفتیم . 

    بنابراین همین که جلوی این مسیر غلط و پر هزینه بسته شد خودش سوده. حتی اگر آمریکا به تعهداتش عمل نکنه . 

    جلوی ضرر رو هر وقت بگیری سود کردی
    در کل بهتره کسانی که تخصصی در این زمینه ندارن و تا حالا حتی یه نیروگاه رو از نزدیک ندیدن و نمیدونن راکتور رو با کدوم ر مینویسن بابت انرژی هسته ای حرص نخورن ! شما فکر میکنی اون مردمی که میگفتن انرژی هسته ای حق مسلم ماست اصلا چیزی از مهندسی هسته ای و فیزیک میدونستن ؟ 


    دکتر اجتهادی یه مثال جالبی زد . گفت ما الان تکنولوژی تانک انگلیسی در جنگ جهانی دوم رو نداریم . حالا چون نداریم بریم دنبالش ؟ نه دیگه قدیمی شده . باید بریم سراغ تانک های جدید تر . 

    اقتصاد و وقت متخصصین یه کشور خیلی مهمه . 

    همه ی استاد های ما ساخت هواپیمای مسافربری کاملا ایرانی رو احمقانه میدونن و معتقدن هزینه اش انقدر زیاد میشه که ارزش نداره . 

    شما چرا فکر میکنید یه کشور باید همه ی تکنولوژی های عهد بوق و جدید رو داشته باشه ؟ 

    مثلا ماهواره بندازیم هوا چه غلطی بکنه وقتی ملت نون ندارن بخورن ؟ آمریکا خیلی وقت پیش رفت ماه . حالا ما زمان محمود سفیر امید رو با اون همه هزینه فرستادیم که چی بشه ؟ میخواد غزیز کی بشه ؟ 

    انرژی هسته ای هم همینه . 

    گند خورده تو مملکت مردم نون ندارن.  انرژی هسته ای و ماهواره به چه دردی میخوره ؟ 

    کشوری که اقتصادش انقدر داغونه باید این قرطی بازی ها رو بذاره کنار . 


    پاسخ:
    خب دکتر اجتهادی یک شخصیت علمی هستن و فناوری هسته‌ای رو از منظر علمی، اون هم فقط در حیطه انرژی و بدون توجه به ابعاد سیاسی و نظامی و پزشکی و سایر ابعاد موضوع تحلیل کردن. البته بخشی از سخنان ایشون راجع به غرور ملی ناشی از دست‌یابی به فناوری هسته‌ای درسته. ولی نکته مهمی که ایشون ازش غافل شده اینه که اگرچه انرژی هسته‌ای در مقیاس علمی یک انرژی قدیمی محسوب میشه، اما سلاح هسته‌ای از منظر نظامی کماکان یه سلاح قوی و فوق پیشرفته به حساب میاد که چندصد گرم از اون به راحتی یک کشور رو نابود می‌کنه و تا قرن‌ها حتی خاک اون کشور رو هم بلا استفاده می‌کنه. بمباران اتمی ژاپن به دست آمریکا نشون داده که این مسئله فقط یک کابوس وحشت‌ناک نیست و استفاده از سلاح هسته‌ای می‌تونه باز هم به واقعیت بدل بشه. طبیعتاً کشورهایی نظیر ایران و کره شمالی که خواهان استقلال مطلق‌ند برای ایجاد حداکثر بازدارندگی سعی می‌کنن به قدرتمندترین ادوات نظامی موجود مجهز باشن و توانایی ساخت‌شون رو داشته باشن. تلاش ایران برای دست‌یابی به غنی‌سازی ۲۰ درصد و بالاتر که میزان مورد نیاز برای ساخت و تولید سلاح هسته‌ای هست هم به همین منظور بود. اگه به همه این‌ها پرتو درمانی و کاربرد فناوری هسته‌ای در پزشکی و موارد دیگه رو هم اضافه کنید می‌بینید که بحث هسته‌ای خیلی گسترده‌تر از این موارده و صرفا برای تامین انرژی نیست!

    دکتر اجتهادی در تمام طول صحبت خودش فناوری هسته‌ای رو یک فناوری کهنه و قدیمی و انرژی هسته‌ای رو یک انرژی ناپاک و بدون صرفه اقتصادی معرفی می‌کنه و معتقده که سرمایه‌گذاری روی این مسئله از عوامل مهم پس‌رفت کشور بوده. در عین حال مدعیه که علت تحریم‌های سفت و سخت علیه ایران دست‌یابی به تکنولوژی هسته‌ای بوده! خب چه دلیلی داره بابت همچین فناوری به دردنخور و قدیمی و بی مصرفی این همه تحریم‌های سفت و سخت صورت بگیره؟!

    واقعیت اینه که ایشون از دیدگاه خودش این مسئله رو بررسی کرده و چنین تحلیل‌های تک بعدی و یک طرفه ای نمی‌تونن خالی از اشکال باشن و تناقضاتی از این دست دارن. ولی اصل مسئله هسته‌ای و تحریم‌هاش به خاطر همون دلایل سیاسی و نظامی بود که در بند اول ذکر کردم؛ نه به خاطر انرژی و مسائلی از این دست!
    ضمن این که وقتی شما از یه طرف داری مذاکره میکنی از یه طرف میگی مرگ بر امریکا نباید انتظار داشته باشی امریکا جوانمردانه رفتار کنه . 

    رفتار ترامپ کاملا خوبه . حالا حداقل قدر اوباما رو میدونید . 

    ما زورمون به امریکا نمیرسه و خوشحالم که ترامپ این رو به مسئولین یاد آوری کرد
    خب پس طبق نظر شما جمهوری اسلامی دروغ گوئه . چون گفته بود ما بمب نمیخوایم . 

    به نظر شما جلوی دروغگو رو گرفتن کار بدیه ؟ 
    پاسخ:
    ما بمب اتم نمی‌خوایم و نمی‌سازیم. اما فناوری ساخت و تولیدش رو داریم. این مسئله‌ایه که جمهوری اسلامی علناً بیان می‌کنه.
    خب اگر نمیخوایم و نمیسازیم و حرامه . پس فناوری اش به چه دردی میخوره ؟

    تازه دیگه اورانیومش رو نداریم   . 

    مگه سوئیس بمب اتم داره ؟ 

    قبول کن کلا از اولش اشتباهی رفتیم سمتش . واقعا هیچ دلیل منطقی ای نمیشه در دفاع ازش آورد
    مرسی بابت جعبه دنبال کنندگان
    با دیدنش کلی ذوق کردم


    @موشک
    اگر مردم یک سرزمین خط فکری شبیه به شما داشته باشند میشوند کاسه لیس و پاچه لیس بیگانه و همه چیزشون به تاراج میره.
    خدا رو شکر مردم ما شبیه شما نیستند. آدم هایی که در مقابل بیگانه خودشون رو میبازند دوست داشتنی نیستند و در حافظه تاریخ نمیمونن!
    ضمناً کامنت مردی به نام شقایق رو من هم تأیید می کنم. این آقایون در سیاست استخون ترکوندند مگه میشه آمریکا و ماهیتش رو نشناسند یا کمتر از من و شما به این موضوع اشراف داشته باشند؟!
    خط فکری اینها هنوز هم همونه...
    فکر نمی کنم از مسیری که رفتند و دست خالی برگشتند پشیمون باشن...
    @ موشک
    آقا یا خانم عزیز شما همینطور یه تیک نرو جلو. میشه بگین جواب این سؤال چی میشه؟ چرا به خاطر یه تکنولوژی منسوخ ایران تهدید میشه؟

    شما که انقدر رتبه تو بالا میدونی و مردم رو احمق میشه لطفاً‌ بگید شهید احمدی روشن که تخصص انرژی هسته ای داشتن رو هم قابل میدونین یا نه؟ چرا ایشون،‌ کار کردن تو این راه رو مهم میدونستن؟ بعد یه مسئله  شما که میگید این انرژی منسوخه خواهشاً‌ برید ببینید کشورهای به اصطلاح خودتون قدرتمند چرا باز دارن سایت هسته ای میسازن؟ عقلشون کمه؟
    ترامپ دقیقاً چی رو به مسئولینمون گفت؟‌ ما قدرت نداریم؟‌ میشه لطف کنین بگین کسی که اینقدر قدرت داره چرا فقط هارت و پورت میکنه و اقدامی نمیکنه؟‌ ما که هیچ شما لطف کن برو صحبت های خود امریکاییا رو در مورد قدرت ایران بدون بد نیست ضرر نمیکنی.
    شما شدیداً‌ شخصیتتون شبیه روحانیه و دقیقاً‌ حرفای چند سال پیشش رو میزنید منتهی همین ایشون چندوقتیه حرفاش یه ... کردن خاصی داره امیدوارم شما به اینجا نرسید.
    @ ناشناس

    دقیقا به خاطر همون که جناب ویار گفتن . به خاطر بحث نظامی و احتمال تولید بمب تحریم میشیم . اگر نه چیز خاصی نیست . 

    من مردم رو بی سواد نمیدونم بلکه فکر میکنم تحصیلاتشون اکثرا غیر مرتبطه و خب طبیعتا توی اون زمینه ای که تحصیل ندارن بی سواد محسوب میشن . 

    منم خودم رشته ام فیزیک نیست و توی این بحث بی سوادم . چون بی سوادم نمیام بگم انرژی هسته ای حق مسلم ماست چون یکی از من بپرسه خب 30 دقیقه در موردش از نظر علمی حرف بزنن ممکنه ندونم . 

    ملت ما که فیزیکدان نیستن . چرا خودت رو گول میزنی ؟ چند در صد از این بحثا سر در میارن ؟

    من کجا گفتم رتبه ی من بالاست ؟ 

    کجا گفتم ملت احمقن ؟ گفتم سوادش  رو ندارن . اینا با هم فرق دارن . هر کسی توی یکی دو زمینه باسواده و توی بقیه ی زمینه ها بی سواد و هیچ عیبی هم نداره . 

    خب طبیعتا ایشون دوست داشته توی تخصص خودش کار کنه . 

    همین الان همکلاسی های من عاشق بحث های نظامی و فعالیت های موشکی هستن چون به هر حال شغلشونه . 

    شما به یه مهندس عمران بگی خونه بساز برات میسازه . نمیپرسه خونه به چه دردت میخوره ؟


    این اساتید هسته ای که بنده های خدا مدت ها داشتن توی دانشگاه درس میدادن . خود دولت اومد دنبالشون  و پیشنهاد کار داد . 

    در مورد امثال خودم هم میدونم کم پیش میاد طرف حاضر نباشه توی زمینه ی تحصیلی خودش کار کنه . شما استثنا در نظر بگیر . ترجیح میدم جایی کار کنم که مردمش گرسنه نباشن . شکم خالی و بیکاری و پرتاب ماهواره ؟؟؟


    جواب شما در مورد کشور های دیگه رو توی فیلم دکتر اجتهادی ببینید توی آپارات هم هست . 

    اونا این کار رو خیلی وقت پیش شروع کردن . عمر باقیمونده ی این تکنولوژی انقدر زیاد نیست که ارزش از اول شروع کردن رو داشته باشه . 

    ما " از اول " شروع کردیم . با 50 سال تاخیر !

    انتظار داری ترامپ چی کار کنه ؟ اون اقتصاد دانه . از نظر مالی به ضررشه که حمله ی نظامی کنه . 

    اون طرف کره ی زمین نشسته از راه دور تحریم میکنه . از عربستان پول میگیره . در 40 سال بعد از انقلاب ایران چه ضرری به آمریکا زده و آمریکا چقدر به ایران ضرر زده ؟ 

    شما هم مثل محمود فکر میکنی اینا فقط کاغذ پاره است ؟ 

    خب الان وضع اقتصاد ما چرا اینطوریه ؟ 

    کلا ترامپ برای کشور خودش خوبه . الان زوده ولی مطمئن باش دور بعد هم رای میاره . 
    پاسخ:
    البته صحبت‌های دکتر اجتهادی نه در یک سمینار علمی یا مناظره رسمی که در کلاس درس فیزیک(۳) و در جمع عده‌ای دانشجوی کارشناسی منعقد شده. دانشجویانی با رنج سنی نوزده بیست سال که طبعاً اطلاع چندانی از ابعاد مختلف موضوع هسته‌ای ندارن و تحت تاثیر فضای کلاس و متکلم وحده بودن استاد قرار گرفتن. قطعا اگه این صحبت‌ها در یک مناظره کارشناسی و در حضور دیگر متخصصین این حوزه بیان می‌شد جای بحث و گفتگوی بسیار داشت و نقدهای زیادی بهش وارد می‌شد، کما این‌که بسیاری از اساتید و صاحب‌نظران این حوزه نظری کاملا متفاوت با ایشون دارن. به همین خاطر این صحبت‌ها نمی‌تونن صحبت‌های خیلی دقیق و قابل استنادی باشن.
    @ روشا مجد

    دست خالی بر نگشتن . همین که جلوی ضرر رو گرفتیم و غنی سازی تعطیل شد خودش سوده . به هیچ دردی نمیخورد واقعا . 

    خدا رو شکر از محمود به نیکی یاد میشه توی تاریخ ! اسمش رو در کنار کوروش کبیر میبرن حتما ! 

    من خدمتی نکردم ولی ضرری هم نزدم . بعضیا میان همه چی رو نابود میکنن میرن ! 
    واقعا تفکرات داخلی یای ما از دشمنامونم کشنده تره
    @ موشک

    در مورد بعد نظامی اینطور که گفتین نیست. خودتون خوب میدونین که ما ی سری تحریم داریم که به بهانه ی هسته ای هست و بعد اون هم ی سری تحریم بابت بحث موشکی و اینا ولی همه اینا بهونه است و اونا با اصل نظام ما مشکل دارن و حتی تو سخنرانیاشون صراحتاً‌ اینو گفتن. حالا دیگه ما نمیخوایم قبول کنیم اون جای بحث دیگه ای داره.

    حرف شما رو من باب سواد قبول میکنم دعوا نداریم که ولی نمیدونم چطور شما انرژی هسته ای رو منحصر به انرژی اش میدونین و من باب خدماتی که تو بحث پزشکی اش و الی آخر داره هیچ حرفی نزدین. من هم به قول شما سواد کافی تو این زمینه ندارم ولی پیشنهاد میکنم سؤالی داشتین اینجا تشریف ببرین امیدوارم ایشون رو قابل بدونین بحث تخصصی بشه: http://shaghayegh313.blog.ir/page/%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%82%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%A7%DB%8C

    بعله اتفاقاً‌ ترامپ و کلی آدمای دیگه خوب میدونن نمیتونن با ایران اینجوری مقابله کنن ولی موندم شما رو چه حرفی گفتین امریکا قدرت داره؟‌ مطمئن باشین ایران از چیزی جز از دشمن داخلی ضربه نمیخوره حتی تو تاریخ این همه وادادگی و امتیاز دادنا به خاطر ضعف پادشاهای خودمون و وابستگی شون بوده. در ضمن من از این دو نفر هردو به یک اندازه و شاید هم با تفاوت متنفرم ولی نظر شما بازم راجع به تحریم خیلی جالبه. مشکل اقتصاد ما به خاطر تحریم نیست جناب بلکه به خاطر ندانم کاری و بی عرضگی مسئولین ما است همین و بس. بعد هم جناب روحانی که مشکلو این میدونستن چطور شد وقتی با برجام به جایی نرسیدن یهو رو آوردن به اینکه اقتصاد داخلی رو باید مقاوم کنیم و اینا ولی شما هنوز تو همون وادی موندین؟ البته که حرفای ایشون شعاری بیش نیست ولی موندم شما که مشکل رو تحریم میدونین میخواین چیکار کنین؟‌ همینطور تا آخر عمرتون به برجام و مذاکره فکر کنین و امتیاز بدین ببینم به کجا میرسین.





    همین که جناب ویار به صورت تلویحا ( وشاید هم صریحا) با گفتن "سلاح هسته‌ای از منظر نظامی کماکان یه سلاح قوی و فوق پیشرفته به حساب میاد که چندصد گرم از اون به راحتی یک کشور رو نابود می‌کنه و تا قرن‌ها حتی خاک اون کشور رو هم بلا استفاده می‌کنه." بیان کردن که ما دنبال سلاح هسته ای هستیم و می خوایم توانایی تولیدش رو داشته باشیم، برای من حجت رو تمام کرد واقعا.
    جالبه برام که از طرفی از ترس به گناه نیفتادن، میگن زن و مرد نامحرم تو یه اتاق تنها نباشن، ولی ترسی از گناه بمباران کردن مردم بیگناه ندارن. تو اولی اگه بگی من به خودم اطمینان دارم، میگن نه، اطمینانت الکیه، شیطون گولت می زنه! ولی تو دومی شیطون هرگز کسی رو گول نمی زنه و ما هرگز بمب اتم نخواهیم ریخت روی مردم بی دفاع هیچ کشوری و نسل های بعدشون رو نابود و عقب مونده نخواهیم کرد. "ولی باید حتما بمب اتم رو بتونیم بسازیم"!

    پاسخ:
    ایران باید بتونه بسازه چون ایالات متحده به عنوان اصلی ترین مخالف جمهوری اسلامی می‌تونه بسازه و می‌سازه و ثابت کرده که در موقع لزوم هیچ ابایی از استفاده کردن از اون نداره!
    بازدارندگی حاصل از توان دفاعی یه اصل بدیهی و ثابت شده در علوم نظامیه! مترسک توی مزرعه بی‌حرکته و کاری نمی‌کنه ولی مانع از حمله کلاغ‌ها میشه. فکر نمی‌کنم درک‌ش اینقدر سخت باشه.
    ضمن این که من عرض کردم که بحث دفاعی فقط یک بعد قضیه‌ست. فناوری هسته‌ای اقلا در پزشکی که حیطه تخصصی بنده هست تونسته تحولات بزرگی ایجاد کنه. بیماری‌هایی که تا چندین سال پیش حتی قابل تشخیص هم نبودن امروزه به کمک رادیوایزوتوپ‌ها به راحتی تشخیص و درمان می‌شن.
    یه عده از کارشناس ها جرئت ندارن بگن انرژی هسته ای اشتباه بوده . یه عده ی زیادی هم خودشون مسئولشن ! اساتیدی که توی سازمان انرژی هسته ای زمان محمود کار میکردن و حدود ۴۰ تومن درآمدشون بوده دوست دارن بازم به اون دوران طلایی ! برگردیم . 

    بگذریم . به هر حال من از این که این بساط جمع شد خوشحالم و با فعالیت های موشکی هم مخالفم . شما ها ممکنه برعکس باشید . واقعا کسی رو نمیشه توی این بحث ها قانع کرد . 

    @ ناشناس

    خب امریکا با نظام مشکل داره . همون طور که نظام از قبل از به وجود اومدنش با امریکا مشکل داشت ! دوستی و دشمنی دو طرفه است . 

    من میگم تو دعوا حلوا خیرات نمیکنن . ۴۰ ساله پرچم آمریکا رو آتیش میزنید و میگید با امریکا دشمنید . خب اگر دشمنید پس چرا از ترامپ گله میکنید ؟

    شما حداکثر کاری که از دستتون برمیاد رو انجام میدید ( اتیش زدن پرچمشون ! ) و اونا هم حداکثر کاری که از دستشون برمیاد رو انجام میدن ( تحریم )  . پس مشکل چیه ؟ اگر فکر میکنید این عادلانه است خب گله نکنید دیگه . اگر هم فکر میکنید عادلانه نیست که یه مشت بزنیم و ده تا بخوریم خب از گوشه ی رینگ بیایم بیرون . همین کوبا که تحت تاثیر فیدل کاسترو به فقر و تحریم و فلاکت رسیده بود الان با اومدن رائول کاسترو با امریکا صلح کرده و تحریم هاش رو برداشتن و کلی توریست میره اونجا از امریکا . 

    معلومه قدرت اونا بیشتره . گفتم که اونا بیشتر به ما ضربه زدن تا ما به اونا . جنگم بشه دور تا دور ایران پایگاه دارن و خرابی هاش مال ایرانه.  مردم اونا که اونطرف کره ی زمینن موشک هامون اصلا و ابدا نمیرسه.  هر چقدرم دعا کنیم و توکل کنیم بازم موشک هامون نمیرسه :/ ولی اونا از عربستان و عراق و افغانستان و خلیج فارس میتونن ما رو بزنن . ما پایگاه اونا رو بزنیم آسیبی به امریکا نمیرسه بلکه فقط یه پایگاه دور افتاده از کشورشون اسیب دیده ولی اونا ما رو بزنن مردم کشته میشن.  همون طور که عراق ویران شد. 

    منطقی باشیم . زورمون نمیرسه . میتونستیم اصلا سیاسی نباشیم . مثل سوئیس . مثل دانمارک و .... 

    وقتی قدرت طلب هستیم خب اونایی که زورشون بیشتره نابودمون میکنن . طبیعیه . 

    ژاپن و ایتالیا و آلمان قبل از جنگ جهانی قدرت طلب بودن و بدبخت شدن . الان که سیاست هاشون اصلاح شده مردمشون اسلحه و قدرت نظامی ندارن اما در رفاهن . ما هم باید سیاست هامون مثل اونا باشه . 

    فکر میکنی توی آلمان چند نفر میخوان برگردن به دوران پر شکوه ! هیتلر ؟ 

    آلمان و ایتالیا و ژاپن قدرتی توی تصمیمات سیاسی بین المللی ندارن  . در حد امریکا تاثیر گذار نیستن . ولی چه اهمیتی داره ؟ مردمشون که خوشبختن . 
    حیطه ی تخصصی شما غنی سازی ۲۰ درصد میخواد ؟
    پاسخ:
    به غنی سازی ۲۰ درصد احتیاج نداره ولی به علم و فناوری هسته‌ای چرا!
    به علاوه موضوع پست اصلا این حرفا نیست. توافق شده که در ازای توقیف و تعلیق و محدود کردن فعالیت‌های این صنعتِ به قول شما به درد نخور و مضر یک سری تحریم‌ها برداشته بشه. شما و افراد هم طیف شما مدعی بودین که آمریکا قابل اعتماده و اگه ایران به تعهداتش عمل کنه تحریم‌ها برداشته میشه. یک طیف دیگه مخالف این عقیده بودن و بابتش هزار و یک‌جور ناسزا از شخص اول اجرایی مملکت شنیدن. خب توافق صورت گرفت و نتیجه‌ش رو دیدیم.  الان بعد از چهار سال رئیس جمهور داره حرف‌های چهار سال پیش مخالفین برجام رو تکرار می‌کنه. این که آمریکا غیر قابل اعتماده و دشمنیش با ایران ربطی به موضوع هسته‌ای نداره.
    دشمنی که معلومه ربطی به انرژی هسته ای نداره  . 

    همون کامنت قبلی ام نظرمه . 

    ایران اگر بخواد دشمنی از بین بره باید علاوه بر مسئله ی هسته ای دست از شعار دادن و آتیش زدن پرچم برداره و از متحدانش حمایت نکنه  . 

    و در کل دست از قدرت طلبی برداره و یه سیاسیت خنثی رو در پیش بگیره و توی همه چی دخالت نکنه . 

    مثل خیلی از کشور های اروپایی و ژاپن و .... 

    ترامپ میگه که حمایت ایران از حزب الله و بشار اسد و ... باعث شده تحریم ها وضع بشه . 

    مسئله ی هسته ای فقط یه بخش تحریم ها ست  . 

    حقوق بشر و خیلی چیزای دیگه هست که ایران هنوز خودش رو اصلاح نکرده . 
    @@@@ جناب موشک
    جناب شما وقتی میگین احتمال داره تحریم ایران به خاطر موشکی باشه، معلومه نمیدونین با خودتون چند چندین. حالا منم طبق حرفتون میگم چطوره که ایران به خاطر بحث نظامی تحریم میشه درحالیکه شما ادعا میکنین موشکی و قدرت نظامی ما صفره؟‌ دیوونه ان امریکاییا؟

    یه مسئله مهم اینه که شما حرف از بدی انرژی هسته ای زدین و گفتین ما باید به سمت انرژیای جدید بریم و آقای روحانی کار عالی ای کردن ولی باید به عرضتون برسونم حرف ایشون اصلاً‌ رفتن به سمت تکنولوژی نو نبود بلکه فکر میکرد با تعطیلی انرژی هسته ای یه گام در جهت رفع تحریما برداشته و ما ایرانیا همه مون به نون و نوا میرسیم حالا بماند که در دل چه نیتی داشتن... که چقدرم رسیدیم.
    شما فقط حرف خودتون رو میزنین ولی جواب سوالای مطرح شده رو حتی از باب رعایت ادب هم که شده،‌ نمیدین. یادم نمیاد من از ترامپ گله کرده باشم اگرم کسی گله کرده به خاطر جویه که امثال دولتی ها راه انداختن و همه اش میگن ترامپ به خلیج ما توهین کرد چرا؟ چون اگه بگن ترامپ زد زیر برجام اونموقع باید جوابگوی مردم باشن که چرا اینطور شد و وعده های شما چرا عملی نشد و خیلی چیزای دیگه. مشکلی که ما داریم با داخلی یای خودمونه که گربه رقصون امریکا شدن،‌ ترامپ شخصیت خودشو نشون داده و دلیل رابطه اش با همه کشورها، دوشیدن شیرشونه و وقتی این شیر تموم شد این گاو بلامصرف رو میندازه دور درحالیکه بعضی از مسئولین ما فکر میکنن اگه به امریکا آی لاو یو بگن اونم در قبالش خدماتی که ما میخوایم رو میدن. خب چی شد؟ چرا به قول شما مثل کوبا بهمون خدمات ندادن. شما فقط از دور یه چیزایی رو می شنوین درحالیکه نمیرید درباره حرفایی که تو گوشتون کردن تحقیق کنین. دشمنی با امریکا،‌ دشمنی با ظلمه. این اعتقاد ماست. ما مسلمونیم و اولین نشونه مسلمونی کلمه «لا اله الا الله» هست. کسی که خدارو قبول داره باید اولش تمام مظاهر شرک رو رد کنه. اگه یه عده زمان پیامبرم بودن به حضرت میگفتن شما لا اله نگو بگو الله ربی.  در ضمن عقیده به کنار،‌ حتی تو خود امریکا هم مردمش اینهمه جنگ ستیزی رو قبول ندارن چون یه چیزی به اسم جوونمردی هست که تو بعضیا مُـــــــــــــرده. حتی همونجا هم هستن کسایی که پرچم کشورشون رو آتیش میزنن. میتونین برین ویدئوشو ببینین. ما مشکلی با مردم امریکا نداریم فقط با سیاستای سردمداراشون مشکل داریم اینو اونام میدونن شما بابت این مسئله خیلی حرص نخور.

    بحث با شما کاملاً‌ بی فایده است. اصلا با گفتن من و شما ماهیت امریکا تغییری نمیکنه ولی هدفم این بود که جواب لفاظیای شمارو بدم که اونم تأثیری نداره چون شما هدفتون بحث و روشن شدن حقیقت نیست. شما گفتین ما تحریم میشیم به خاطر موشک اونوقت از اونطرف میگین موشکای ما ناچیزن؟‌ جناب خود امریکا و اسرائیل ضجه میزنن که اگه قرار به جنگی بشه ایران با موشکاش مارو نابود میکنه. گویا اخبار اونطرف و حرفاشونم پیگیر نیستین. شما میگین جنگ برای امریکا هزینه داره برای همینم حمله نمیکنه درحالیکه جنگ عراق و افغانستان رو ندید گرفتین. برین ببینین خود مسئولین امریکا میگن چقدر این جنگها هزینه بر بوده خب پس دلیل چی بود که جنگ شد؟‌ چون میدونستن که اگه حمله کنن،‌ پیروز میشن ولی این امکان و پیروزی،‌ طبق گفته های خودشون در برابر ایران وجود نداره پس تمام تلاششون رو میکنن که از طریقهای دیگر و علی الخصوص نفوذ تو مسئولین ما به اهدافشون برسن که مسئولین و افرادی مثل شما نه بهشون نگفتین. بماند که مدامم میگین ما فقط به فکر مردمیم و مام فکر میکنیم اصلاً‌ هیچ منفعتی ندارین!!!
    بهتون توصیه میکنم برین حتماً‌ تاریخ ایرانو حتی در حد کتابای دبیرستان و راهنمایی یادآوری کنین. پادشاهای ایرانی از هیچ بذل و بخششی به امریکا دریغ نکردن پس چرا ما وضعیتمون هیچ تغییری نکرد؟ تنها چیزی که دیدیم تجاوز به زنانمون،‌ کمتر شدن احتراممون از سگ و خیلی ظلمای دیگه بود. ولله سوای اعتقاد، اگه بعضیا اینهمه کشتار و ظلم و مکری که امریکا کرد رو ندید نمیگرفتن، حق داشتن تا قیام قیامت متنفر از امریکا باشن. حالا بعضیا ندید گرفتن و گفتن بریم سمت مذاکره و دیدن که این مکار،‌ فقط به منافع خودش فکر میکنه و از این طریق به هیچ جایی نمیرسن ولی بازم افکار پوسیده شون حاضر نیست این مسئله رو قبول کنه.
    سخن پایانی شما میگین امریکا از ما قدرتمندتره و ما در مقابل اونا هیچ هستیم. باشه ولی اینم بگین ما تا آخر قراره سر خم کنیم جلوی امریکا و امتیاز بدیم؟ عبرت نگرفتن از تاریخ همینه دیگه. اینم من میگم که کشوری که میتونه موشک بسازه مطمئناً میتونه ماشین درجه یکم بسازه البته خب مسلمه این تفکر باعث میشه واردات و سود نجومی ای که خیلیا از این قبل دارن از بین بره. ما از خودمون و تفکرمون و بی عرضگی مسئولینمون می خوریم همین و بس.
    @ ناشناس

    حق با شماست . من خیلی از بحث های مهندسی هوافضا سر در نمیارم . وقتی شما میگی توی بحث های هوافضایی پیشرفته هستیم حتما هستیم . 

    من اصلا توانایی بحث توی این زمینه رو ندارم . تا دیپلم خوندم اونم به زور . 

    حق با شماست الان که فکر میکنم .  
    @@موشک
    جوری حرف می‌زنی انگار آسمون شکاف برداشته و تو یه راست پرت شدی پایین و تو کل تاریخ فقط تو دانشگاه رفتی و تو هوافضا خوندی.
    حالا خوبه همه می‌ دونن قبول شدن تو رشته درجه دویی مثل هوافضا اونم تو این کویر برهوت رشته ریاضی که تعداد صندلی‌ هاش چندین برابر تعداد داوطلباس چه وضعیتی داره! پس خواهشاً ژست نخبگی به خودت نگیر! همین ویاری که تو داری زیر پستاش نظرات کارشناسی صادر می کنی داره پزشکی می‌خونه تو یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور! چند ساله داره می‌نویسه ولی یه بار ادعاش نشده که من پزشکی می‌خونم و از بقیه بیشتر می‌فهمم. اونقده که تو ادعا داری دکتر فرشچی و دکتر حدادپور ادعای دونستن تو زمینه هوافضا نمی‌کنن.
    حالا اگه راجبه رشته خودت اظهار نظر کنی باز جای شکرش باقیه. والا تا اون جا که ما دیدیم بیشتر درباره دین و مذهب و تاریخ و سیاست و راکتور هسته‌ای افاضات می‌کنی تا هوافضا! گویا شما متخصص تمام امور در تمام طول تاریخی!!؟
    اگه اون جور که ادعا میکنی دانشجوی هوافضا باشی دانشت در زمینه هسته‌ای نه از ویار پزشک بیشتره نه از من مهندس برق نه حتی از اون دانشجوی ادبیاتی که نظر میذاره. پس حد خودتو بدون رفیق!
    @ مصطبه

    شما هر چی میخوای بگو . حرف هیچ کس برای من مهم نیست . 

    هوافضا درجه ی ۲ نیست . درجه ی ۱۰ هست . 

    من توی عمرم حرف هیچ کس برام مهم نبوده . اخلاقمه.  

    ادامه بده.  بازم بگو . 

    تا الان به تایید هیییییچ هموطنی احتیاج نداشتم و از الان به بعد هم ندارم . 



    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">