ویار تکلم

آخرین مطالب

قمر

جمعه, ۵ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۲ ب.ظ

اوج زیبایی تلاوت‌های مرحوم مصطفی اسماعیل را کسی می‌فهمد که به طور نسبی با عربی و معانی قرآن آشنا باشد. مقامات و گوشه‌هایی که مصطفی اسماعیل در تلاوت‌های‌ش استفاده می‌کند کاملاً تابع معانی و مفاهیم آیات است، مثلاً آیاتی که در وصف بهشت و پیروزی و رستگاری است را در مقامات طرب‌انگیز و سرورآور مثل نهاوند و چهارگاه اجرا می‌کند و آیات عذاب و انذار و بیم معاد را در مقامات حزن‌انگیز مثل حجاز و صبا.

یکی از زیباترین نمونه‌های بیات‌خوانی استاد تلاوت سوره قمر است که مقطعی از شاهکار هفتاد دقیقه‌ای "نجم، قمر، رحمن، حاقه، نازعات و شمس" است. عمده این تلاوت در گوشه نوا از دست‌گاه بیات اجرا می‌شود و در فراز آخر تلاوت که خبر نصرت الهی می‌رسد به شکل استادانه‌ای به بیات عجم منتقل می‌شود تا امیدواری ناشی از نصرت و یاری الهی را تداعی کند. نوح گفت: پروردگارا مرا یاری کن. پس درهای آسمان را با آب فراوان بر آنان گشودیم و از زمین چشمه‌ها جوشاندیم...

به مناسبت طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن بشنوید تلاوت سوره مبارکه قمر را از استاد مصطفی اسماعیل، اکبرالقرّای جهان اسلام.

(تلاوت سوره قمر استاد مصطفی اسماعیل)

(تلاوت کامل نجم، قمر، رحمن، حاقه، نازعات و شمس)

نظرات (۵)

  • سِـــــــد جَــــــواد
  • من میشاری العفاسی با آن که شیعه نیست دوست دارم
    قرائت سوره قمر و یوسف اش محشره
    تا الان قاری مطرحی ندیده ام که آهنگ اجراش با مفهوم آیه همخوانی نداشته باشه. اما شما یه طوری میگین انگار این سبک مختص این شخصه! در واقع این یکی از ساده ترین مسائل در قرائت حرفه ایه که باید رعایت بشه.
    تکلم برای امثال شما سمه. من برای شما شیاف سکوت تجویز میکنم.
    (:
  • علی صمدی
  • اکبر القرای  واقعی جهان اسلام فقط استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد .  تلاوت سوره ی قمر   رحمن استاد عبدالباسط را بشنوید یا تلاوت مشهور مریم تکویر یا تلاوت مشهور سوره ی  غاشیه  که کاملا  مطابق با معنای آیات قرآن اجرا شده یا صدها تلاوت بی نظیر استاد عبدالباسط که او را قاری جاودانه و تکرار نشدنی کرده است .  قاری  فقط  عبدالباسط .  بقیه را با کمال احترام  نادیده می گیرم.  استاد عبدالباسط  تکرار نخواهد شد .   القابی همچون  اجود القرا و ام القرا  و عارف القرا  واقعا  برازنده ی استاد عبدالباسط می باشد.  تا وقتی عبدالباسط هست چرا  بی جهت سنگ بقیه ی قاریان را به سینه بزنیم که هیچوقت به گرد پای استاد عبدالباسط نرسیدند و نخواهند رسید ؟؟؟
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">