ویار تکلم

آخرین مطالب

افسانه‌ای به نام تقوای رسانه‌ای!

يكشنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۲۱ ب.ظ

صداوسیما و رسانه‌های داخلی در گزارش‌های‌شان مقلدین یکی از مراجع تقلید قم را فرقه می‌نامند و مدعی می‌شوند که این مجتهد و حلقه اطراف‌ش از جانب انگلیس ساپورت مالی می‌شوند. به دنبال وقایع سفارت ایران در انگلیس، منشا این تحرکات را به پسر این مجتهد که ریاست دفتر او را در قم بر عهده دارد نسبت می‌دهند و اقدام به بازداشت او می‌کنند. اما تنها پس از سیزده روز که آب‌ها از آسیاب می‌افتد این شخص بدون هیچ‌گونه دادگاه و محاکمه و کیفرخواست بی‌سروصدا آزاد می‌شود.

سوال این‌جاست که اگر واقعا چنین شواهد محکمی از ارتباط بیت این مجتهد با بیگانگان وجود دارد، چرا هیچ‌گونه دادگاهی برای رسیدگی به اتهامات آن‌ها برگزار نمی‌شود؟ این آقایان که فرار نکرده‌اند. چندین سال است که ساکن قم هستند و در دسترس حاکمیت! اگر هم واقعا سندی وجود ندارد، صداوسیما و رسانه‌های حکومتی با چه حق و حجت قانونی یا شرعی چنین ادعاهای بی‌سندی را مطرح می‌کنند؟

این وسط قطعا یک جای کار می‌لنگد. یک جای کار که با این همه ادعا و ژست اسلامی بودن خودمان و رسانه‌هایمان هم‌خوانی ندارد.

پ.ن: خواهشا مباحث را با هم قاتی نکنید. نه موافق مواضع و عقاید فلان مرجع‌م و نه عاشق چشم و ابروی‌ش! بحثم چیز دیگر است. فتامل!

نظرات (۶)

Then you will see 
The morning will come
and every day 
will be bright as the sun ...

P.s: I think everything is clear ... 
برخورد با جریان های مذهبی، فوق العاده، فوق العاده کار سختیه

در برخورد با جریان های مذهبی، شما با افرادی درگیر هستید که از بُن دندان به آنچه که عمل می کنند اعتقاد دارند و نگاه مالی ندارند (منظورم طرفداران جریان هست و نه سران جریان)

با توجه به شرایط کشور، به نظر میرسه که ادامه فعالیت این افراد به نفعه، چرا که از بین بردن سران این جریان، به معنی توقف این جریان نیست، بلکه باز از یک جای دیگه سر باز میکنه، پس بهتره که همین سران رو داشته باشیم و در عین حال زیر نظرشون بگیریم. نهایتا با خطاهای راهبردی که انجام میدن، چهره ی منحرف بودنشون روز به روز برای مردم روشن میشه  و نهایتا به مرور به از بین میرند.
اصلا نفس وابسته بودن مگه بده ؟ حتی اگر بپذیریم وابسته باشن . 

شبکه های ماهواره ای بر فرض وابسته ی انگلیس و آمریکا و اسرائیل باشن و از اونا پول بگیرن ، خب شبکه های داخلی هم وابسته به حکومت هستن و از جمهوری اسلامی پول میگیرن و افکار و عقاید حکومت رو تبلیغ میکنن . 

فلان آخوند از انگلیس پول میگیره و بقیه ی آخوند ها از حکومت پول میگیرن . 

پس موضوع اصلا وابسته بودن نیست .

بر میگردیم به خونه ی اول . یعنی حرف حکومت عملا اینه که انگلیس و اسرائیل بده و ما خوبیم ! 

اونا هم میگن جمهوری اسلامی بده و ما خوبیم !

پس شرایط ظاهرا یکسانه . 

از کجا معلوم حق با حکومت ماست ؟ شاید حق با اونا باشه . یا برعکس

هیچ سیاستمداری نمیگه من بدم . همه میگن ما خوبیم ، دشمن بده . حتی یزید و هیتلر و معاویه هم نمیگفتن ما بدیم .

بنابراین اصلا حرف مسئولین یه حکومت یا رسانه های وابسته به اون حکومت نمیتونه قابل استناد باشه
سلام علیکم

کلیات متن در بسیاری از موارد صحیح است و متأسفانه بارها به اسم اسلام اتفاقات غیراسلامی افتاده. اما در این مورد خاصی که مثال زدید چند نکته را باید خدمتتان عرض کنم:

1) تا آن جا که می دانم، مسئولیت اتفاقات سفارت ایران در لندن را شخص یاسرالحبیب، داماد لندن نشین خانواده ی شیرازی رسما برعهده گرفت. رسانه های داخلی هم گفتند کار او بوده و نه پسر آقای سیدصادق شیرازی.
2) پسر آقای سیدصادق شیرازی قبل از وقایع سفارت دستگیر و جرم او سخنرانی و تبلیغ علیه نظام بود که به او تفهیم اتهام شد. پس از دستگیری ایشان، به سفارت ایران در لندن حمله می شود و اساساً بهانه حمله به سفارت، دستگیری این شخص بوده است. پس این که نوشته اید بعد از حمله به سفارت، اقدام به بازداشت او شده، کاملاً خلاف واقع و نشان دهنده ناآگاهی شما می باشد.
3) این شخص پس از قریب به دو هفته، مطابق قانون برابر همه ایرانی ها؟ به قید وثیقه از قرار بازداشت موقت آزاد شد و اکنون منتظر برگزاری دادگاه خود است. پس این طور نیست که طبق ادعای شما بی دلیل دستگیر و بی دلیل آزاد شده باشد. هم چنین ادعای شما مبنی بر عدم تشکیل دادگاه هم خلاف واقع است. اگر کمی تحقیق کنید متوجه می شوید که یک دزد ساده هم که مرتکب جرم شده ابتدا بازداشت می شود و سپس برای او دادگاه تشکیل می دهند. تا روز تشکیل دادگاه، ممکن است برای او سند بگذارند و موقتا آزادش کنند.

و اما بعد:
صدا و سیمای مملکت ما مثل بخش های دیگرش ایرادات بزرگ و کوچکی دارد. اما وبلاگ شما هم - حد اقل در این پست - در بیان برداشت های شخصی و بدون تحقیق دست کمی از صدا و سیما نداشت. عجیب است خودتان مبتلا به ایرادی هستید که به صدا و سیما وارد می کنید! بهتر نیست اصلاح را از خودتان آغاز کنید؟!
هم چنین خلاف واقع گویی های بدون تحقیقتان هم از اسلامی که از آن دم زده اید به دور است. و باز هم جای تعجب و تأسف است...
نکته آخر آن که اگر دغدغه مندید، اهل تحقیق هم باشید. و اگر تقوا دارید، پست دیگری بنویسید و خلاف گویی هایتان را در محضر خدا و برای مخاطبتان تصحیح فرمایید.

نقد کردن: واجب است؛ تهمت پراکنی: حرام!

والسلام علی من اتبع الهدی
پاسخ:
1) یاسرالحبیب تا حالا مسئولیت این حمله رو بر عهده نگرفته بلکه فقط شبکه تلویزیونی فدک که زیر نظرش اداره می‌شه به صورت زنده حمله به سفارت رو پوشش داده. ضمن این‌که در بسیاری موارد اعمال یاسرالحبیب مورد تایید دفتر شیرازی نیست. نمونه‌ش همین حمله اخیر به سفارت ایران که از طرف افراد وابسته به صادق شیرازی مثل عبدالعظیم البحرانی محکوم شد.
2) منظور بنده از رسانه‌های داخلی فقط صدا و سیما و بخش‌های خبری نبود. برخی دوستان در خبرگزاری‌های حامی نظام یک سری تحلیل‌هایی از دست‌گیری سیدحسین شیرازی و حمله به سفارت انگلیس ارائه می‌دادن. از جمله این‌که با قطعی شدن سفر مقامات وهابی عربستان به لندن، سیدحسین شیرازی در قم علیه ولایت فقیه سخن‌رانی می‌کنه تا دست‌گیر بشه و بهانه برای حمله به سفارت ایران در انگلیس و جنجال‌های رسانه‌ای فراهم بشه. این دوستان معتقد بودن طراح و صحنه‌گردان اصلی حمله به سفارت ایران سیدحسین شیرازی بوده. بنده هم مطلب رو عطف به این تحلیل‌ها نوشتم و منظورم این نبود که سیدحسین شیرازی به خاطر وقایع سفارت انگلیس یا بعدش دست‌گیر شده.
3) بر خلاف ادعای شما روحانیون مطابق قانون برابر همه ایرانی‌ها محاکمه نمی‌شن. اتهامات روحانیون در دادگاه‌های ویژه روحانیت و به شکل کاملا محرمانه بررسی می‌شه. طبیعتا شما نمی‌تونید از جزئیات دادگاه سیدحسین شیرازی نظیر قرار وثیقه یا آزادی موقت آگاهی داشته باشید مگه این‌که قاضی دادگاه باشید. بنده هم تا حالا در هیچ خبرگزاری و منبعی ندیدم که حرفی از قرار وثیقه و آزادی موقت و تشکیل دادگاه زده باشه. پس خواهشا با منبع صحبت کنید.
4) بحث اصلی پست چیز دیگه‌ست و بحث امروز یا وقایع چند هفته گذشته نیست. سال‌هاست که رسانه‌های جمهوری اسلامی اسم صادق شیرازی رو به شیعه انگلیسی گره زدن و ادعا می‌کنن که این فرد و مقلدین‌ش از جانب انگلیس حمایت مادی و معنوی می‌شن. اما هیچ سند و مدرکی برای این ادعا ارائه ندادن و هیچ دادگاهی هم به صورت رسمی برای رسیدگی به همچین اتهامی تشکیل نشده. نه فقط در قضیه صادق شیرازی که این بی‌تقوایی در بسیاری موارد دیگه هم اتفاق افتاده. مثلا برنامه‌ای که صدا و سیما با عنوان "منطقه ممنوعه" درباره کاووس سیدامامی ساخت و پخش کرد. کسی که بعد از دست‌گیری مرده بود و هیچ دادگاهی برای رسیدگی به اتهامات‌ش تشکیل نشده بود.

و اما بعد:
من یه دانشجوام که نه رشته‌م ربطی به این مسائل داره و نه تحصیلات‌م. نوشتن در این‌جا هم هیچ سود و منفعتی برام نداشته و نداره. هیچ‌وقت هم ادعا نکردم همه حرف‌هام درسته. طبعا اگه اشتباهی در این وبلاگ صورت بگیره به گردن منه و به پای نظام و اسلام نوشته نمی‌شه. برخلاف صدا و سیما که وابسته به نظام جمهوری اسلامیه و دائم صداقت‌ش زیر ذره‌بین قرار می‌گیره و عمل‌کردش در چارچوب مقررات اسلامی بررسی می‌شه. پس مقایسه کردن این‌جا و رسانه‌های جمهوری اسلامی از اساس خطاست.
و سلام!
3) بنده ادعا نکردم روحانیون مثل بقیه مردم محاکمه میشن. عرض کردم پسر آقای شیرازی مثل بقیه موقتا بازداشت شد، مثل بقیه با قرار وثیقه آزاد شد و مثل بقیه در انتظار تشکیل دادگاهشه. (برخلاف نص صریح متن پست جنابعالی که ادعای خلاف واقع داخلش فرمودید)
1) بله همین طوره که می فرمایید. شیطنت رسانه ای انجام شد. البته بنده هم عرض می کنم که در متنم شیطنت رسانه ها رو کتمان نکردم. فقط دیدم در متن شما به نحوی مطلب ادا شده که طور دیگری به خواننده القا می شود. وگرنه منکر بی تقوایی رسانه ها نیستم؛ همونطور که منکر بی تحقیقی و بی تقوایی متن شما هم نیستم. همه چیز کاملاً واضحه. هم در محضر خداوند و هم در محضر نفس خودتون و مخاطبین حق طلبتون :)
2) به قول شما همه رسانه ها و نه فقط صدا و سیما. اصلا هر آن چه که شما می فرمایید! :)
4) به نظر می رسه بحث اصلی پست رعایت تقوای رسانه ایه و لازم نیست مدام تکرارش کنید. نکته اینه که وبلاگ شخصی هم یک رسانه شخصی است. شما چه قدر در رسانه کوچیک خودتون که نماد شماست و نماد اسلام نیست، تقوا رو رعایت می کنید؟ به هر حال در محضر خداوند در حد خودتون باید جواب پس بدید؛ همونطور که همه در حد خودشون باید جوابگو باشند :)

و اما بعد:
همون طور که عرض کردم با خیلی از کلیات و حتی مصداق هایی که فرمودید موافقم و مشکلی ندارم. نوشته شدن اشتباهات صدا و سیما به پای نظام و اسلام هم کاملا واضحه. پس لازم نیست توضیح بدید و مثال از سیدامامی و غیره بزنید. چون بنده هم می پذیرم. صحبت من با خودِ خودِ شماست. حاضرید در همون ابعادی که اشتباه کردید بگید اشتباه کردم یا بازم توجیه و توضیح؟ :)

نکته آخر:
طبیعتاً اکثر مسئولین فعلی صدا و سیما و رسانه ها و حتی کل مملکت، یک زمانی مثل شما دانشجو بودن و اشتباهاتشون فقط به پای خودشون نوشته می شده. احتمالا زمانی که مثل شما بودن، تقوا رو در ابعاد خودشون تمرین نکردند که الان هم از روی عادت رعایت نمی کنند. و احتمالا اون موقع هم عذرخواهی رو تمرین نکردند که الان بلد نیستند در مقابل اشتباهشون پیش خدا توبه و پیش خلق خدا عذرخواهی کنند. شما چطور؟ از الان تمرین می کنید؟ :)

و این که جواب "سلام علیکم" کامنت قبلی هم میشه "علیکم السلام". اینو هیچ وقت یادتون نره :)
پاسخ:
برخلاف استدلال‌های شما که مبتنی بر ادعاهای خلاف واقع و بدون سنده، بنده ادعای خلافی نداشتم که بخوام تصحیح کنم.
از جمله این‌که فرمودید یاسرالحبیب رسما مسئولیت حمله به سفارت رو برعهده گرفته که کذب محض هست.
و این‌که فرمودید سیدحسین شیرازی با قرار وثیقه و به طور موقت آزاد شده و در آینده دادگاه‌ش تشکیل می‌شه که هیچ منبعی این ادعای شما رو تایید نمی‌کنه. اساسا با توجه به محرمانه بودن دادگاه‌های ویژه روحانیت نمی‌تونید به همچین اطلاعاتی دست‌رسی داشته باشید مگه این‌که رسما ادعا کنید که قاضی دادگاه سیدحسین شیرازی شمایید. :)
عزیزم برای دفاع از خودت چرا به من حمله می کنی؟ شما جوابگوی کار خودت باش. شما نقد کردی ولی خودت (به اندازه قد و قواره رسانه ت) در صدر نقد خودت قرار می گیری. لازم نیست برای پاک کردن خودت منو نجس کنی. اصلا من دارم حرف بی ربط می زنم. شما ادعاهایی که توی پستت کردی رو اثبات کن. مخصوصا این قسمت رو:

 به دنبال وقایع سفارت ایران در انگلیس، منشا این تحرکات را به پسر این مجتهد که ریاست دفتر او را در قم بر عهده دارد نسبت می‌دهند و اقدام به بازداشت او می‌کنند.

واضح داری دروغ منتشر می کنی. روز ۱۵ اسفندماه سیدحسین شیرازی به دلیل سخنرانیش دستگیر شد (فیلم سخنرانیش در فضای مجازی موجوده). بعد از اون و در روز ۱۸ اسفند یک عده ای به دفاع از ایشون ریختن توی بالکن سفارت ایران در لندن!!!
حالا شما خیلی راحت و بدون ذره ای تقوا جمله ای نوشتی که هر کی بخونه این طور برداشت می کنه: علت بازداشت آقای شیرازی وقایع سفارت بوده!
هنوزم روش پافشاری می کنی و به هر دری می زنی که از اشتباه خودت فرار کنی. اوکی! تمام کامنتای من غلط و بدون تقوا. شما چی؟ همه حرفات درسته؟ نمی خوای قبل از این که ایرادات کامنتای منو بگیری ایرادات خودتو بپذیری و اصلاح کنی؟!
شمایی که توی نوشتن متنت تقوا رو رعایت نکردی چطور جرئت می کنی از تقوا دم بزنی؟
شمایی که از هر چیزی داری استفاده می کنی که نقد منو به خودت نپذیری واسه چی نقد می کنی؟

بدتر از بی تقوایی اینه که به اسم تقوا بی تقوایی کنیم. امروز این بلاگ دستته و فردا بزرگ تر از این بلاگ. اگه دلت خواست از الان تمرین تقوا کن. اگرم دلت نخواست همین کاری که الان توی پست و کامنتات داری می کنی رو ادامه بده: دیگران رو نقد کن و وقتی از خودت نقدی می شه با لجن زدن منتقدت و هر ابزاری که به دستت می رسه خودتو تبرئه کن :)

الحق و الانصاف که افسانه ای به نام تقوا...اول از همه هم خودم و خودت دوست عزیز!

من چیزی که باید بهت می گفتم رو گفتم. خواه پند گیر خواه ملال... غیر از دعا هم کار دیگه ای از دستم برات برنمیاد. الله یحکم بیننا. موفق و باتقوا باشی :)

+ هنوز زیر پست تقواجویانه ت جواب واجب سلام منو ندادی. حتی وقتی بهت تذکر دادم هم جواب ندادی. غافل از این که همین حدود اولیه تقوا رو هم حواست نیست رعایت کنی! و انشالا که حواست نیست... لااقل تمرین تقوا کن که وقتی با منتقدت روبرو می شی جواب سلامشو بدی :)

سَلّمنا...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">