ویار تکلم

آخرین مطالب

مثل هاشمی، روزی ما هم می‌میریم.

سه شنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۶، ۰۷:۱۶ ب.ظ

پارسال همین ساعت‌ها بود که خبر بستری شدن و درگذشت مرحوم هاشمی را در خبرگزاری‌ها خواندیم. خبر واقعا ناگهانی و شوکه‌کننده بود. خیلی‌ها، حتی مخالفین و منتقدین سرسخت آن مرحوم هم متاثر شدند و اشک ریختند. شاید به این خاطر که او را هنوز هم از خانواده انقلاب می‌دانستند. شاید هم به خاطر جفاها و ناجوان‌مردی‌هایی که طی این چند سال در حق او روا داشتند.

در همان هنگام که همه در فوت یار دیرین انقلاب و امام و رهبری سوگوار بودند، برخی مدعیان دین و بصیرت و اخلاق باز هم شروع به تکرار همان حرف‌های همیشگی راجع به هاشمی و شخصیت او کردند و خودشان را در جای‌گاه امام علی(ع) و او را در جای‌گاه طلحه و زبیر قرار دادند. حتی برای بازی‌های کودکانه خود از رهبری هم مایه می‌گذاشتند که دیدید چه شد؟ دیدید رهبری آن تکه از نماز میت را نخواند؟

و این‌ها همه در شرایطی بود که خود رهبری هم از مرگ هاشمی اندوهگین و متاثر بود، اما آن‌ها باز هم بی‌خیال تهمت و بدگویی نشدند و هنوز هم در جلسات بصیرتشان! هر کسی را که دل‌شان بخواهد منحرف می‌خوانند و قربان صدقه ولایت‌مداری خودشان می‌روند.

قسمت دردناک ماجرا این‌جاست که خیلی از این افراد، کسانی هستند که با یک کشیده‌ی آب نکشیده پته خودشان و هفت جد و آباءشان را روی آب می‌ریزند و وجود خودشان را هم منکر می‌شوند، اما امروز خود را انقلابی‌تر از هاشمی می‌دانند و او را که پنج سال در زندان‌های ساواک تحت سخت‌ترین شکنجه‌ها بوده، منحرف می‌خوانند و با طلحه و زبیر مقایسه می‌کنند! و چه جفایی از این بزرگ‌تر که هاشمی را با طلحه و زبیری مقایسه کنیم که آشکارا بر امام خود تیغ کشیدند، در حالی‌ که هاشمی هیچ‌گاه مقابل نظام و رهبری نایستاد. نه آن زمان که فرزندان‌ش را بازداشت کردند، نه آن زمان که از مجلس بیرون‌ش کردند، نه آن زمان که در مناظرات انتخاباتی و جلوی چشم میلیون‌ها بیننده نام‌ش را بردند، و نه آن زمان که رد صلاحیت‌ش کردند. نهایت کاری که کرد نامه فرستادن به ره‌بری بود، در حالی‌که می‌توانست خیلی راحت از قدرت و نفوذش استفاده کند. الم‌شنگه‌های روحانی و جهان‌گیری را برای محاکمه برادرانشان ببینید. هاشمی قطعا از آن‌ها قدرت‌مندتر و ذی‌نفوذتر بود. اما هیچ‌گاه از این نفوذ و قدرت برای تحت فشار قرار دادن نظام استفاده نکرد.

بی‌شک آن‌هایی که منتظرند کوچک‌ترین اتفاقی را انحراف نام بدهند و هرکسی را منحرف بخوانند، نه تنها از کم‌ترین درک و فهم سیاسی برخوردار نیستند، بلکه حتی از وجدان و اخلاق و انصاف و انسانیت هم بویی نبرده‌اند. مگر می‌شود کسی چهل سال در راس امور سیاسی باشد و مرتکب هیچ اشتباهی نشود؟ مگر ممکن است در عالم سیاست اختلاف نظری پیش نیاید؟ خب قطعا انتقادات بسیاری به سیاست‌ها و گفته‌ها و عمل‌کرد هاشمی رفسنجانی وجود دارد. اما آیا این دلیل می‌شود که مجاهدات و مبارزات و از خودگذشتگی‌های او را برای به ثمر نشستن نهال انقلاب نادیده بگیریم؟ نمی‌شد انتقاد کنیم اما برچسب نزنیم؟ اما تهمت نزنیم؟ اما تخریب نکنیم؟ اما هر کسی را منحرف و ضد ولایت نخوانیم؟ نمی‌شد به جای تخریب شخصیت هاشمی، سیاست‌ها و روش‌های او را نقد کنیم؟ نمی‌شد به سیاست‌های اقتصادی و مدل توسعه هاشمی نقد کنیم اما این را نشانه دشمنی او با اسلام و انقلاب ندانیم؟ چرا می‌شد! اما آن‌چنان دعواهای این سیاست بی پدر و مادر چشم‌مان را کور کرده بود که به تنها چیزی که فکر نمی‌کردیم وجدان و اخلاق و انسانیت بود.

می‌خواستم بیش از این‌ها از هاشمی بنویسم. اما احتمالا متهم می‌شوم به فراموشی گذشته و مرده پرستی. فقط توصیه می‌کنم که فارغ از جناح و حزب و رنگ و گروه و به دور از هیاهوی این سیاست بی پدر و مادر یک‌بار دیگر پیام تسلیت رهبری در فوت هاشمی را بخوانید و رابطه واقعی رهبری و هاشمی را در خلال آن جستجو کنید. البته اگر نمی‌خواهید رهبری را هم به مرده‌پرستی متهم کنید!

یک سال پیش همین ساعت‌ها بود که هاشمی از میان ما رفت. خیلی زود این یک سال‌ها می‌گذرد و نوبت ما هم می‌شود. و در آن روز برای تمام تهمت‌ها و سوءظن‌ها و سخنان خلافی که بدون علم و از سر حب و بغض به این و آن نسبت داده‌ایم باید پاسخی قانع‌کننده داشته باشیم.

نظرات (۱۳)

  • دلارام 🌻
  • امتحان بیوشیمی داشتم:)
  • دلارام 🌻
  • اولی بودم:)بعد مدت ها

  • محمد رضا
  • افرین افرین افرین
  • دست نویس
  • سلام
    مطلب به جایی بود، خسته نباشید عرض می کنم
    گفتنی ست در جنگ صفین یاران معویه به یاران حضرت علی علیه السلام فحش و ناسزا می گفتند و از طرفی در جبهه حضرت امیر یک عده به یاران معاویه فحش و ناسزا می گفتند. در این میان حضرت به یارانش تشری زد و به آنها گقت: ناسزا نگویید، آنها گمراه شده اند دعا کنید تا هدایت یابند.
    اینکه این جریان چقدر صحت دارد اطلاعی ندارم، اما در این میان اخلاق را باید رعایت کرد.
    مرحوم هاشمی رفسنجانی ( همانگونه که شما گفتید) شخص برجسته ای در عرصه سیاسی بودند و نبایستی به رجال سیاسی که در رکاب امام و رهبری بودند ناسزا گفت، باید به ولایت اقتدا کنند.
    در کل خیلی حرف زدم :)
    موفق و پیروز باشید
  • نویسنده ....
  • مطلب یک طرفه و بیخودی بود. این قلم رو که برای جاه طلب ها به حرکت در میاد رو بشکنید بندازید دور. سیاست های این شیخ زندگی مردم رو نابود کرد و به فلاکت کشوند. همون طور که می خواست خیلی ها زیر چرخ سرمایه داری اش له شدن. خدا نیامرزدش

    از پارگراف سوم مطمئن بودم دارین طنز مینویسین.
    کمتر از مهدی هاشمی ها حکم افساد فی الارض گرفتن و اعدام! حاج آقا اصلا از نفوذ و قدرتشون استفاده نکردن!اصلا!
    فائزه وسط میدون ساندویچ خورد، هر روز با بهاییان دیدار علنی داره خط بهش نمیفته، بقیه هم همینقدر امنیت دارن؟
    مانور تجمل تز حکومت داری امام علی بود و یاران ایشون بود؟
    بازی کردن با امنیت ملی با چهارتا جمله منظور دار در حد دنیای موشک ها نیست و آلمان و ژاپن پیشرفت کردن از دهان کدوم مسئول ولایتپذیر خارج شده؟ رهبر صریحا گفتن کسی که اینو میگه یا جاهله یا خائن و ایشون ادامه دادن به درافشانی در باب امنیت ملی و این اصلا خط گذاری شخصی در کنار خط ولایت نیست.
    تحمیل جایگاه قائم مقام رهبری به امام و تمرد از اعلام نامه امام هم به کنار...
    عروج از استخر فرح رو کجای زندگی امام علی، امام خمینی، رهبر و حتی چهارتا سردار مخلص دفاع مقدس بذاریم؟؟؟ 
    پاسخ:
    یادم نمیاد جایی هاشمی رو با امام علی و امام و رهبری مقایسه کرده باشم.
  • س _ پور اسد
  • اللهم انک قبضت روحه، و انت غنی عن عذابه و هو محتاج الی رحمتک....
    خداوند شما را با هاشمی رفسنجانی محشور کند ...
    هنوز فتنه ها را فراموش نکرده ایم ... حتی به بهانهء تشییع جنازه ایشان...
    منم نگفتم شما مقایسه کردین
    نوشتم تا مقایسه کنین

    پاسخ:
    اینا از اساس قابل قیاس نیستن.
    اقای هاشمی و خانواده اش تاوان اشتباهات گذشته ایشان را پرداخت کردند ولی چون آدم زیرک و باهوشی بود نهایتا خودش را تطهیر کرد و با خوشنامی از دنیا رفت همانطور که دیدید مردم هم در تشییع جنازه او بطور گستره شرکت کردند.....
    (من با اون من فوق و من... فرق دارم، من اون من همیشه ام!!)
    @من... آوردن " زندگی امام علی، امام خمینی، رهبر و حتی چهارتا سردار مخلص دفاع مقدس" رو کجای دلمون بذاریم؟!!
    آخه واقعا امام علی کجا؟ رهبر کجا؟!! امام علی کجا؟ امام خمینی کجا؟!!
  • یه مسافر
  • شما از مجاهدتها گفتی اما چرا از کم و کاستی ها نگفتی؟ در حالی که خود به آن اشاره کردی؟ قصد مقایسه با تاریخ اسلام ندارم و خیلی اعتقادی به این مشابه سازی ها ندارم اما این رو باید بدانیم که صدها مجاهدت و تلاش و ایثار میتونه در لحظه ای خراب بشه و از بین بره؟ 
    مطمئنا زمان همه چیز را روشن میکند
    پاسخ:
    هدف نوشته اصلا تعریف و تمجید از هاشمی یا تطهیرش نیست. حرف من اینه که بفهمیم نقد با تهمت و تخریب و سوءظن و توهم توطئه فرق داره.
  • رضا پیران
  • توصیه میکنم کتاب «تکیه گاه» رو مطالعه کنید. نظرتون رو هم اعلام کنید اگر زحمتی نیست. مرکز اسناد چاپ کرده و تحقیق و نگارشش با محمد حسن روزی طلب هست.

    به این پست شما برچسب احساسی بودن میزنم و کنارش مینویسم، نویسنده با اینکه تلاش میکنه از شعاری نوشتن و احساسی نوشتن فرار کنه و خودش رو متفاوت و منطقی نشون بده اما اسیر احساسی نوشتنه.

    پاسخ:
    به هر حال هر کس مسئول اعمال خودشه و من مطلب رو خطاب به خودم و امثال خودم نوشتم. با خودم می‌گم نمی‌شد به جای تخریب شخصیت هاشمی، سیاست‌ها و روش‌هاش رو نقد کنیم؟ نمی‌شد به سیاست‌های اقتصادی و مدل توسعه هاشمی نقد کنیم ولی این رو نشونه دشمنی‌ش با اسلام و انقلاب ندونیم؟
    کثافت تو فوتش تا قیامت, وقتی زنده بود جرأت نداشت میون مردم بدون تفنگدار حضور پیدا کنه, تیکه تیکش میکردن مردم از تنفر, خدا نیامرزش کثافت تو گورش تا قیام قیامته 
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">