ویار تکلم

کانال وب‌بلاگ در تلگرام:
https://t.me/zaerezari

آخرین مطالب

هفتاد کیلو قضاوت!

جمعه, ۲۹ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۲۵ ب.ظ

اولین بار که خبر ساخت کشتی مطلای هفتاد کیلویی که با آیات قرآن حکاکی شده است را شنیدم خیلی تعجب کردم. از آن‌جا که چنین کاری نامعمول بود و احتمال می‌دادم این اثر نه با طلای خالص که با آلیاژی از طلا ساخته شده باشد و اطلاعی از از ارزش مادیِ واقعیِ آن نداشتم، ترجیح دادم که درباره آن سکوت کنم و چیزی ننویسم. اما خب هرچقدر ما ساکت بودیم و سعی کردیم یک‌طرفه به قاضی نرویم، دیگران بی‌کار ننشستند. همین کسانی که دائم فریاد قضاوت نکنیم‌شان به آسمان بلند است، قضاوت را به شست پا گرفتند و شروع کردند به داستان سرایی درباره این‌که با هفتاد کیلو طلا چه تعداد فقیر را می‌توان سیر کرد و چه تعداد بی‌خانه را می‌توان خانه دار کرد و چه تعداد جوان را می‌توان به خانه بخت فرستاد و اصلا این‌کارها شرک و بت‌پرستی است و الخ...خلاصه حسابی از خجالت این اثر و سازنده‌اش درآمدند. اما امروز که دکتر هادی انصاری(پزشک، محقق و از متولیان انتقال این اثر به عتبات عالیات) خبر داد که این کشتی از جنس طلا نیست و تنها ۱۴۰ گرم طلا روی آن کار شده و کل این اثر هنری حدوداً ۴۰ میلیون تومان هزینه برداشته است، آب سردی بر حرارت معترضین و عرق شرمی بر پیشانی آن‌ها نشاند! خب انصافا این مبلغ برای ساخت یک اثر هنری رقم زیادی نیست. حالا سازنده این اثر به میل خودش یا به سفارش ارگان یا نهادی آن را با آیات قرآن مزین کرده است. یکی هم می‌آید و با دیوان حافظ همچین کاری می‌کند. خلاصه اسراف و ول‌خرجی خاصی صورت نگرفته و یک اثر هنری معقول تولید شده که شایسته تقدیر است.

خلاصه گفتم باخبر باشید که در این مملکت، زود قضاوت نکنیم فقط مختص زنان فاحشه و خیابانی است و شامل حال آن‌ها می‌شود. در بقیه موارد این قرتی‌بازی‌ها را نداریم و طرف را باید جوری قضاوت کنیم که بار دیگر جرات نکند کاری که قابل قضاوت شدن باشد بکند!

لینک‌های مرتبط:

توضیح دکتر انصاری درباره حواشی رونمایی از قرآن مطلا + لینک از کانال شخصی دکتر انصاری

پاسخ صاحب اثر کشتی مطلا به واکنش برخی کاربران فضای مجازی

قرآن کشتی مطلا با هزینه شخصی ساخته شده است.

نظرات (۱۰)

140 گرم طلا!!! خنده داره انصافا... 140 گرم طلا تو حجمی به آن عظمت اصلا به چشم نمیاد که حالا ما باز بیاییم بگوییم مطلا!   با عقل جور در نمیاد؟
چرا دوبار رو نمایی؟  و نهایتا فایده این قرآن چی هست؟ ثبت گینس کنیم؟!  
طلا نقره تو اسلام چقدر اهمیت داره که ما قرآن رو بیاییم رو کشتی مطلا بنویسیم؟!  
پاسخ:
کشتی از جنس طلا نیست. حکاکی‌های قرآن روی کشتی از جنس طلاست. در واقع با سوزن‌های مخصوص، روی صفحات فلزی کم‌ارزش‌تر طلاکاری می‌کنن.
فایده‌ش هم اینه که یه هنره. مثل هر هنری هم قابل تقدیر!
  • دست نویس
  • این مطلای هفتاد کیلیویی اولش نبود، آخرش هم نیست
    ما کارهای بی فکر زیادیی انجام دادیم.
    موفق باشید
  • .: مهتاب :.
  • نفس این قضیه ایراد داره نه صرفا قیمت طلاها هاش.
    پاسخ:
    یه اثر هنری چه ایرادی داره؟
  • حسن قاسمی
  • منبع خبر 140 گرمی رو میشه بگید؟
    پاسخ:
    لینک‌ها اضافه شد.
  • حسن قاسمی
  • یک وبلاگ که نمیتونه منبع باشه. علی ای حال، این لینک، علی الظاهر مربوط به کانال آقای انصاریه:
    https://t.me/drhadiansarii/2317

    به نظرم صحبتهای جناب انصاری هم نمیتونه منبع باشه. چرا که فکر نمیکنم ارتباط مستقیمی به این طرح داشته باشند. از طرفی چرا خود سازنده این اطلاعات رو بیان نمیکنه؟

    البته قصد موضع گیری در برابر این کشتی رو ندارم و تا حالا نه موافق بودم و نه مخالف. صرفا از حیث صحت مطلب این نظر رو بیان کردم.

    این رو هم اضافه کنم که به نظرم قرآن اگر طوری در جای نوشته بشه که قابلیت خوانده شدن نداشته باشه، مشابه مهجور کردن قرآنه. لذا اگه قرآن نوشته شده روی کشتی هم قابلیت خوانده شدن رو نداشته باشه، به نظرم زیاد طرح ارزشمندی به حساب نمیاد چرا که باعث مهجور شدن قرآن شده.
    پاسخ:
    منبع کانال شخصی دکتر انصاریه و ایشون هم یکی از متولیان اصلی انتقال این اثر به کربلا هستن. حالا اگه به نظر شما  ایشون ارتباط مستقیمی با این طرح ندارن بنده از طرف ایشون از شما عذر می‌خوام!
    ضمن این‌که خود سازنده هم گفته که اثر از جنس چوب و ورق برنز بوده و بعد از حکاکی آب طلا روش خورده.
  • .: مهتاب :.
  • همون قدر که سفر آقای شاهرودی به آلمان می تونه ایراد داشته باشه. در مورد هیچ کدوم از این دو تا نمی شه گفت کار حرامی بوده یا هست، ولی قطعا در اولویت و شان این نظام نبوده و نیست. گرچه به یک معنا، اصولا با هر دو موافقم( در این معنا که کسی بخواد این دو تا ماجرا رو قضاوت کنه و یا توهین کنه) اما در اصل و وقتی اهم و مهم کنی هیچ کدوم قابل دفاع نیستن. (به این معنا که نمی شه عامل هیچ کدوم از این دو تا کار رو مجازات کرد یا قانون وضع کرد چنین عملی در آینده انجام نشه، ولی می شه گفت هر دو بهتر بود انجام نمی شد و در آینده هم بهتره انجام نشن)
    پاسخ:
    اصلا بحث حلال و حروم نیست. آقای شاهرودی از مسئولین عالی نظام اسلامیه و عملکردش در چارچوب نظام سیاسی حاکم و مبانی اسلام بررسی می‌شه. اما این آقا یه هنرمند معمولیه که به خاطر عشق و ارادت‌ش به مقدسات با هزینه و وقت شخصی یه اثر هنری ساخته. هیچ ربطی هم به نظام و سیاست نداره. این که حالا این دونفر چه ربطی به هم دارن و چه جوری با هم مقایسه می‌شن، الله اعلم!
  • حسن قاسمی
  • اینکه لینک منبع رو تغییر دادید، کار خوبی بود. برای آقای انصاری هم گفتم که فکر کنم ارتباط مستقیمی با این طرح ندارند، که طبعا نمیدونستم که از انتقال دهنده ها هستند... علی ای حال اصلا مهم نیست که 70 کیلو هستش یا 1 گرمه ... مهم مهجور شدن قرآنه که قبلا هم نظرم رو عرض کردم.

    این فیلم رو تو کانال دست خط نگاه کنید:
    https://t.me/dastkhattv5/407
    آخرش مهمه، آقای بشارتی میگن که رهبری یک قفسه رو نشون دادند که پر از قرآن بوده و میگن که تمام اونا رو خوندن، این یعنی چی؟

    ماجرای قرآن یاقوتی آقا محمد خان قاجار و علامه بحر العلوم رو هم تو اینترنت یک جستجوی بزنید تا از ایشون هم مطلبی داشته باشید.
    پاسخ:
    چرا! اتفاقا خیلی فرق هست بین ۷۰ کیلو و چند گرم! اگه ۷۰ کیلو باشه میشه اسراف و تجمل گرایی. ولی چندصد گرم طلا برای حکاکی و ساخت اثر هنری معقول و منطقیه.
  • .: مهتاب :.
  • ببینید بحث من اینه چنین حرکتی به عنوان «هنر»، هنر مد نظر ما نیست... مقایسه از باب روحیه حاکم بر هر دو کاره که هر دو روحیه قابل نقده و پسندیده نیست.
    بعدم وقتی ان نفر از مسیولین مملکتی پا میشن می رن این کشتی رو می بینن و به به و چه چه می کنن یعنی دارن تاییدش می کنن دیگه، نمی شه گفت هیچ ربطی به نظام و هیچی نداره
    پاسخ:
    خب حرکت مسئولین و رجال سیاسی در بازدید از این اثر کار نادرستی بود. ولی منصفانه نیست چنین انتقادات و تخریب‌های بی‌رحمانه‌ای متوجه سازنده اثر باشه.
    شما دوباره راه رو اشتباه رفتی
    نفس این کار اشتباهه چه 40 میلیون چه چهار میلیارد....
    کلا اقایون در راه ضایع کردن دین از کاری فروگزار نمی کنند از قرآن مطا تا آن چوپانی که بخاطر دزدیدن چند گوسفند دستش قطع شده انوقت اختلاس کنندگان با هزاران میلیارد تومان دزدی همچنان محترمند
    🔸قرآن مطلا و آدرس‌های غلط🔸

    ✍️محسن حسام مظاهری


    پرسش و پاسخ منتشرشده توسط دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی و دیگر سخنانی که این چند روز در دفاع از ‎#قرآن_مطلا گفته شده (ازجمله پاسخ‌ دکتر هادی انصاری) نشان می‌دهد مدافعان این اقدام، ظاهراً هنوز نفهمیده‌اند یا نخواسته‌اند بفهمند مسأله‌ی اصلی چیست و اشکال کار کجاست.
    ساده‌اندیشانه می‌خواهند موضوع را به مواردی چون ارزش مادی اثر و میزان طلای به کاررفته و منبع تأمین آن و نیت سازنده‌اش تقلیل دهند! ‎حال‌آن‌که مسأله‌ به‌مراتب فراتر از این‌هاست. 

    قرآن مطلا تنها قطعه‌ی کوچکی است از پازلی که واقعیتِ تشیع ایرانیِ‌ معاصر را تصویر می‌کند: 
    حرم‌هایی که روزبه‌روز بر مساحت‌شان و تجملات‌شان افزوده می‌شود؛ حوزه‌ها و مؤسسات حوزوی که عریض و طویل‌تر می‌شوند؛ مساجد و حسینیه‌هایی که تجملاتی‌تر و اعیانی‌تر می‌شوند؛ مناسک و آیین‌هایی که سال به سال بر شمارشان و گستره‌شان افزوده می‌شود؛ و... در مقابل، جامعه‌ی شیعی که گرفتار انواع آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی و اقتصادی (فقر و فساد و نابرابری و بی‌عدالتی) است. 

    مسأله‌ی اصلی، فروکاست امر قدسی به ‎#نمایش_مذهبی است. روندی که در سال‌های اخیر و با حمایت و عاملیت مستقیم برخی مراجع تقلید و روحانیون از یک سو و نظام سیاسی از سوی دیگر شتاب گرفته است.
      
    مسأله‌ی اصلی، روند توسعه‌ی سخت‌افزاری تشیع به‌موازات سکون و چه‌بسا افول نرم‌افزاری آن است. 

    مسأله‌ی اصلی ‎#فربهی_مناسکی و نمایشی‌شدن فزاینده‌ی دین‌داری است؛ به‌موازات روند نزولی ابعاد اخلاقی و هنجاری دین.

    مسأله‌ی اصلی، تقلیل شئون مرجعیت به اداره‌ی سازمان دینی (در تعامل دوسویه با نهاد قدرت) و کارگزاری مناسک (با کلیدواژه‌ی «تعظیم شعائر») است. 

    مسأله‌‌ی اصلی این است که سازمان دینی (روحانیت و مرجعیت) سال‌هاست وظیفه‌ی راهبری و نمایندگی‌ جامعه‌ی دین‌داران را فروگذارده. سال‌هاست دیگر علما و روحانیون،‌ زبان توده‌ی مردم نیستند و نمی‌توانند باشند. (انفعال و سکوت و غیبت جریان مذهبی در اعتراضات مردمی اخیر یک نشانه‌اش.) 
      
    مسأله‌ی اصلی، بیگانگی روبه‌تزایدِ سازمان دینی و متولیانش است با مسایل و واقعیت‌های اجتماعی. نه این‌که مثلاً این قرآن طلاست یا مطلا، و در آن 4 گرم طلا به کاررفته یا 40 کیلو و به چه کسی فروخته خواهد شد.

    لطفاً آدرس غلط ندهید! لااقل به خودتان!


    #نقد_سیاستهای_دینی_جمهوری_اسلامی 
    yon.ir/PaZYr
    @mohsenhesammazaheri
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">