ویار تکلم

آخرین مطالب

تقریبا همه شاعریم!

شنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۶ ب.ظ

من شاعر نیستم! نویسنده هم نیستم! روزنامه‌نگاری، عکاس، نقاش و ... هم نیستم! راست‌ش من هیچی نیستم! از این بابت هم نه تنها ناراحت و سرخورده نیستم که از فرط شادی در پوست خود نمی‌گنجم.

صفحه‌ی اینستاگرام‌تان را باز کنید و کلمه‌ی «شاعر» را جست‌و‌جو کنید. تقریبا همه‌ی مردم شاعر‌اند! حالا بعضی ها «کمی شاعر» اند ، برخی «گاهی شاعر» و عده‌ای هم کتاب شعرشان! تا آخر همین هفته چاپ می‌شود و بازار شعر و ادبیات فارسی را زیر و رو می‌کند.  وزن و قافیه و ردیف هم که اصلا حرفه‌ش را نزن. در شعر مدرن و نوِ اینستاگرامی، همه این‌ها دست و پا گیرند و جای‌گاهی ندارند! 

«در بیست‌ودو سالگی آن قدر ادبیات کلاسیک خوانده بود که دیوان سلمان ساوجی را تصحیح کرد.» به همین یک جمله در مورد مرحوم مهرداد اوستا دقت کنید. آن قدر خوانده بود، که تصحیح کرد. نه آن‌قدر پست گذاشته بود که تصحیح کرد! نه آن قدر آن‌لاین بود که تصحیح کرد!

خواندن، حلقه‌ی مفقود و گم شده این روز های ادبیات و فرهنگ ماست. آن‌قدر در دنیای مجازی حل شده‌ایم که دیگر وقتی برای خواندن و لذت بردن از شعر و داستان و ادبیات فارسی نداریم. نهایت خواندن و مطالعه‌مان می‌شود چهار خط از یک کتاب یا دو بیت شعر که آن هم در یک کانال تله‌گرامی‌ خوانده‌ایم. 

فکر می‌کنم اگر مرحوم اوستا هم در این دهه به دنیا می‌آمد نهایتا صاحب یکی از همان پیج‌های «کمی شاعر» اینستاگرامی با چند هزار دنبال‌کننده می‌شد.

  • ویار تکلم

اینستاگرام

نظرات (۴)

اگه بپذیریم شعر بیان شاعرانه احساسات است همه شاعر اند ...
غم ادم ها را شاعر می کنه ..هرچند که قواعد شعری رعایت نمیشه ..اما خیلی هاشون بدجور به دل میشینه 
بدتر این که برخی گشتن توی فضای مجازی رو مطالعه به حساب میارن
اگه اینجوری بود الان سرانه ی مطالعه ی ایران باید 24 ساعت در روز میشد!
  • میرزا ژوزف پولیتـزِر
  • دقیقا زدید به خال. خیلی های دیگه اگه این روزا در قید حیاط بودند، آنی نبودند که بودند. چه بسا که ما هم اگر در این دنیای امروز نبودیم، آنی بودیم که امروز نبودیم. (چی گفتم اصلا)
    من که خیلی شاعرم :-)
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">