ویار تکلم

آخرین مطالب

فوتبال علیه دین؟!

دوشنبه, ۱۹ مهر ۱۳۹۵، ۰۸:۱۳ ب.ظ

آن‌قدر که بعضی افراد روی بازی تیم ملی فوتبال ایران با کره جنوبی در روز تاسوعا یا به عبارتی درست‌تر شب عاشورا مانور داده‌اند، کم نمانده‌است شاهد جنگی داخلی هم باشیم! البته من منکر نیستم که افضل این بود، بازی در روزهای دیگر انجام می‌شد اما با این حال بازی در این روز را هم اَشر! نمی‌دانم. اولا: این شرایط از چند سال قبل که ایام عزاداری فاطمیه با عید نوروز مصادف شد، سخت‌تر نیست. اگر برای این بازی صدهزار نفر و یا فوق‌ش سی میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم آن هم فقط نود دقیقه و یا فوق‌ش نصف روز  با آن روبه‌رو باشند، آن ایام نه چند میلیون که یک ملت و نه چند ساعت که چند روز با آن روبه‌رو بودند. نتیجه‌ی آن چه شد؟ آیا آن باعث شد که دین و دین‌داری در ایران ضربه بخورد یا این که آب از آب تکان نخورد؟ به تعبیر بزرگان خود مردم می‌دانند چه کنند و به حدی از بلوغ دینی رسیده‌اند که این وقایع و وقایع از این دست را مدیریت کنند. ثانیا: اصلا فرض کنیم که بازی روز تاسوعا برگزار شده، ایران تیم حریف را به توپ بسته و یکی بعد از دیگری گل است که به ناف چشم بادامی‌ها می‌بندد! و همه تماشاگران هم از شادی سر از پا نمی‌شناسند. آیا به معنی این است که عاشورا و شهادت امام حسین را دشمن شده اند؟ و یا حتی خفیف‌تر، فراموش کرده‌اند؟ شبیه این است که اگر من روزی روزگاری لب‌خند بزنم به این معنا برداشت شود که مثلا مرگ فلان عزیزم را فراموش کرده‌ام! البته که در واقعیت این‌طور نیست، خاصه برای بزرگانی هم چون امام حسین (ع) و یاران‌ش. ثالثا: حتی اگر به فرض محال همه‌ی آن صد هزار نفری که احتمالا به ورزش‌گاه می‌روند راهم  ضد محرم و عاشورا و بقیه شعائر دینی بدانیم آیا واقعا حیات و ممات قیام بزرگی چون امام حسین (ع) به دست شادی یا شادی نکردن صد هزار نفر است که این چنین فریاد وا اسلاما سر داده‌اند؟ مهم است. قبول. اما قطعا تعیین‌کننده نیست. آیا جامعه بزرگ ما حتی صد هزار نفر مخالف دین ندارد که تحمل رفتار مثلا صد هزار نفر ضد آن را نداشته‌باشد؟ رابعا: فرض کنید خدایی ناکرده یکی از نزدیکان شما فوت کند. آیا باز هم دل و دماغ فوتبال دیدن را دارید؟ مسلما خیر. و این یعنی اگر حتی همه‌ی هفتادوپنج میلیون نفر هم برای بازی فوتبالی شادی کنند باز هم بیش‌ترین کوتاهی متوجه مسئولین امری‌ست که در شناساندن حماسه‌ی حسینی به ما کوتاهی کرده‌اند که نتوانسته‌اند این واقعه‌ی بزرگ را در حد فوت نزدیکان هم تبیین کنند و نگران باشند که کسی حرمت محرم را به اندازه فوت نزدیکان هم نگه ندارد! من برای دل‌سوزی و هشدارهای علما و بزرگان نظام ارزش بسیاری قائل‌م و به نظرم بخشی از وظیفه‌شان همین هشداردادن‌های به‌جاست اما به نظرم نباید آن را تا حد یک بحران ملی بالا ببرند! یا مثلا من دغدغه‌های مداحان محترم را هم درک می‌کنم اما نسبت دادن موردی که چند سال است تاریخ آن مشخص شده و فدراسیون هم می‌توانسته همان زمان نسبت به جابه‌جایی‌ش درخواست دهد به چیزی که از آن به عنوان توطئه‌ی استکبار جهانی یاد می‌شود و قرار است کل عاشورا و اعتقادات مردم را نشانه بگیرد و تشابه‌گیری آن با وقایع سال هشتادوهشت به جز این که لب‌خند ملیحی را گوشه‌ی لب‌ها کند هیچ کاربرد دیگری ندارد. باور دارم استکبار و دشمنی آمریکا با ما وجود دارد. باور دارم غربی‌ها برای فرهنگ و دین ما برنامه‌ریزی کرده اند. باور دارم...اما باور ندارم آن‌ها برای لااقل این مسابقه‌ی فوتبال چنین برنامه‌ای داشته‌باشند! 

نظرات (۲۵)

واقعا...
sسلام
میشه رمز قسمتهای چادر رو بدید ؟تشکر فراوان
  • مسافر زمان
  • از نظر شخص من این بازی انقدر پتانسیل برای نشان دادن محرم و عزاداری واقعی داره که هیچ رسانه دیگه ای نداره
    اگر و فقط اگر مسئولین قدر بدانند
    اگر هر واقعه دیگه ای مربوط به اروپا بود قطعا تو اون مسابقه به رخ جهان کشیده میشد
    ما اگر بتونیم محرم و واقعیتش و فقط به مردم کره انتقال بدیم هم کافیه بنظرم
    اینجوری اگر صد هزار نفر از ایران ضد دین بشن البته بفرض اما در مقابل ممکنه صد هزار نفر هم تو کره عاشق محرم و امام حسین علیه السلام بشن.
  • ژوکر تنها
  • کم عقب مونده و متحجریم، کم مونده تو یه عرصه ورزشی هم به صورت علنی این عقب موندگی رو اعلام کنیم!!!!
    از زمانی وطنم به زوال رفت که عده ای عقب مونده گفتن" دیانت ما عین سیاست ماست، سیاست ما عین دیانت ماست"
    اروپا بخاطر این پیشرفته س که رهبر مذهبی با رهبر سیاسیش فرق میکنه. کسی هم تو کار اون یکی دخالت نمیکنه. هرچند، اونجا هم همش مذهب هست که تو کار بقیه سرک میکشه.
    چه میشه کرد؟!! از ماست که برماست!!! هرچند، از پدران ماست که بر ماست ....

  • ژوکر تنها
  • خودم نمیدونستم. محض اطلاع بقیه هم میذارم:

    اشر
    (اَ شَ رّ) [ ع . ] (ص تف .) شریرتر، بدتر، شرورتر.
    موافقم !
  • آقایِ ریقو
  • یعنی ما تو مملکت هیچ مشکل دیگه ای نداریم جز این تقارن فوتبال و تاسوعا!؟
    همه چیمون ردیفه جز این.
    :-|
    یهو تغیر ادرس دادی رفتم تو شوک ! 
    بعد دیدم ادرس جدید رو گذاشتی خوشحال شدم . 
    خوبی؟ 
  • دلارام 🌻
  • یادمه پنجم ابتدایی بودم ایران و کره رو به روی هم بودن من همش دعا میکردم کره ببره؛)چون اونموقع یانگم میداد و منم عاشقش شده بودم؛)))
    برعکس ... دین علیه فوتبال (!)‌
  • خانوم سین
  • استیکرِ {همون لبخند ملیح که بر گوشه ی لب ها ایجاد کند}
    مثلا میخوان از دین طرفداری کنن ، الان دین داره علیه همه چی میشه
  • خانوم لبخند :)
  • به نظرم پست سطحی نگرانه نوشته شده.
    اولا اینکه قضیه همون قضیه ی پختن قورباغه ست. الان میگیم عیب نداره تو روز تاسوعا مگه چی میشه بازی کنیم، پس فردا به بدترش هم راضی میشیم و همینو میگیم. یه سری حرمت ها باید حفظ بشه چون قبح بعضی کار ها که بریزه نرم نرمک کنار اومدن با این قضایا میشه زمینه ی کنار اومدن با شدیدترش. 
    حرفتون کمی خنده داره که میگید مگه به دین مردم آسیبی میرسه؟ مردم یهویی دینشون رو فراموش نمیکنن. آسه آسه از نادیده گرفتن همین مسائل کوچیک شروع و ختم به جاهای بزرگ تر میشه. مگه همین حالاشم یهویی این همه گناه و کار غلط ریخت تو جامعه؟ به قول یکی از بلاگرا، این استدراج با دستور پخت قورباغه ست!
    دوما، مسلمون ها وقتی اسمشون به عنوان مسلمون مطرح میشه، موظف به حفظ یه سری حریم هستند که از جانب همون افرادی که قبول دارید واسه فرهنگ ما برنامه میچینن روز به روز بررسی میشه. اونا هر لحظه در حال سنجیدنِ میزان حساسیت مردم نسبت به این مسائل اند. هدفشون عادی سازی و در نهایت رسیدن به نابود سازیه. وقتی عادی شه، یعنی اونا دارن به هدفشون نزدیک میشن.
    سوما، سوت و کف و شادی تو روز تاسوعا به همین سادگیه که شما میگید؟ فقط همینکه به دین آسیبی نمیرسه؟ حرفتون خیلی غیر منطقیه.
    چهارما، اینکه ایران نخواد تو اون روز بازی کنه فرصت خیلی خوبیه که تاسوعا رو واسه چندین کشور معرفی کرد. یه عده ای دنبال دلیل بازی نکردن ایران باشن و به همین شیوه با اسلام و عاشورا آشنا شن و ادامه ی ماجرا. متاسفانه ما مسلمونا واسه دینمون سر و صدا نمیکنیم. از همین عاشورا و اربعینم نبود چیزی نمونده بود از دین. این فرصت هاست که باید ازش استفاده کرد.
    در کل، خیلی بیشتر از اون چیزی که شما فکر میکنید این مسئله ی مهمیه. خیلی بیشتر..
    پاسخ:
    به قول شما آسه آسه برای زمانی است که هر سال حداقل یک مسابقه مهم در این روز برگزار شود نه این که هر ده سال شاید یک بار! 
  • خانوم لبخند :)
  • آها راستی، شما که اصولا کامنتا رو جواب نمیدید، بعدم حتی کامنتای بد و بیراه و فحش رو هم تایید میکنید، خب چه کاریه کامنتا رو روی حالتی تنظیم کنید که تایید خودکار بشه به زحمت نیفتید دونه دونه رو گزینه ی تایید کلیک کنید. والا.
    پاسخ:
    کامنت ها به دقت خوانده میشوند و در صورت لزوم پاسخ هم داده میشود.
    داشتن توهم توطئه همانقدر بد است که برای امور مذهبی دور و بر خودمان برنامه نداشته باشیم. بحث سر برگزاری فوتبالی که تاریخش قطعی شده نیست، صحبت از کیفیت برگزاری است، وقتی می شود با مقداری ذوق و سلیقه، از تهدید، فرصت ساخت.
    و برای شادی در تاسوعا. حرام نیست. ولی این که چقدر شایسته است، قضاوت با مخاطب. شاید مثل خندیدن می ماند وسط مجلس سالگرد!
    شیعتنا...یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا
  • علی اسفندیاری
  • این هم نظری است.. 
    درود..موافقم
  • خانوم لبخند :)
  • آسه آسه میتونه حتی هر ده سال یکبار باشه. اونایی که میخوان حساسیت مردم رو نسبت به دین از بین ببرن تو فاصله ی اون ده سال تا ده سال بعد بیکار که نمیشینن مارو نیگا کنن. با مسائل مختلف که هر کدوم اون ها هم ممکنه به فاصله ی چند ساله باشن اقدام علیه دین میکنن. خیلی از مسائلی که الان واسه ما شده معضل برنامه ش از همون ده سال و حتی ده ها سال پیش چیده شد که الان برسه به اینجا.
  • دردنوشته های جوانی ام
  • چرا نوشته های ساده شما مرا یاد فروغ فرخـزاد می اندازد؟؟! 
    خیلی خوب قلم به دست میشوید...
    به من هم سر بزنید....

    ----
    چارلز داروین و جمله اش راجع به امام حسین علیه السلام صحیح است؟
     به روز شده ایم.
    خیلی عالی بود.
    نظر بنده هم نظر شماست.
  • زینب خاتون
  • @ژوکر تنها
     اون آدمی که میگین آیت الله مدرس هستن!
    وطنم قبل اون به زوال رفته بود!مدرس اومد از زوال دربیاره
    من نمیدونم شماها چرا همه چی رو باهم قاطی میکنین؟!دنبال یه فرصتین که توهین کنین

    امام خمینی:"اسلام دین سیاست است با تمام شئونی که سیاست دارد. این نکته برای هر کس [که] کمترین تدبری در احکام حکومتی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اسلام بکند آشکار می گردد."

    در دیدگاه امام حتی احکام به ظاهر غیر سیاسی اسلام نیز رنگ سیاست دارد و به تعبیر بهتر احکام اخلاقی و... نیز در ابعاد سیاسی جامعه دینی مؤثر است.
    www.imam-khomeini.ir/fa/n21302/


  • 👒فیـــــروزه بانـــــو👒 :)
  • چه عجب بابا چه عجب...
    بالاخره یکی حرف حساب زد:)

    +از نظر من دلیلی نداشت حتی فدراسیون درخواست
    جا به جایی بده.اون اعتقادی ک با شادی فوتبال از بین میره رو
    باید گذاشت تو کوزه آبشو خورد
  • رضا فتوکیان
  • سلام؛یه چند تا نکته رو که از خواندن مطلب شما و همچنین نظرات دوستان به ذهنم رسید مینویسم؛
    اولا در عنوان نوشتید فوتبال علیه دین و تعجب زده اید؛پس قبول ندارید فوتبال یا هر چیز دیگه ای می تواند علیه دین شود؛مثالی میزنم؛پس از رحلت رسول خدا ،منبر ایشان شد ابزاری علیه دین یک منبر ساده ی چوبی؛آن وقت چه جای تعجب که یک توپ گرد علیه دین نشود؟؟پس خیلی جای تعجب نیست.
    کسی مخالف سرگرمی و ورزش نیست؛این طور نیست که بگوییم ملت فوتبال نکنید دین مخالف است؛اما این جور نیست که ساده انگارانه فوتبال را تنها یک سرگرمی بدانیم؛باز هم مثالی میزنم،شما در ورزش های مختلف میبینید که فوتبال خواه ناخواه با سیاست گره میخورد مثل بازی نکردن ما رژیم غاصب؛حالا این وسط اگر حتی کسی قبول نداشته باشد که دیانت ما عین سیاست ماست،لااقل به نظر اکثریت مردم در خصوص تصمیم گیری در ورزش احترام میگذارد و طبعا به همین خواست عمومی بازی با رژیم غاصب نمی شود؛اینجا هم همین طور است، بازی در تاسوعا حرام نیست ولی باعث بدعت های بدی می شود و کم کم به جاهای دیگه ای می رسد.
    در زیارت عاشورا آمده که یاران ما در غم ما ناراحت اند؛حالا بیایم شادی کنیم و بگوییم که ما به فکر امام هستیم چرا شما گیر میدهید؟در صورتی که کسی که به فکر باشد این را در رفتار هم نشان می دهد یا لااقل رعایت جمع را میکند؛
    حیات و ممات امام بستگی به فوتبال نداره اما برای ما آبرو است در نزد ایشان که احترام عزا را داشتیم؛البته در مسابقه اتفاقی نیافتد که بگوییم ضد احترام بود اما اولاتر این است که تاریخ اش این نباشد؛
    اینکه درست وغلط را مخلوط کنیم و یکی به نعل و دیگری به میخ بزنیم کار جالبی نیست.
    ببخشید که صراحت داشتم ولی فکر میکنم لازم بود
    پاسخ:
    بازی فوتبال انجام شد. آن هم بدون هیچ مشکل خاصی!
  • آقاگل ‌‌‌‌
  • از قیاسش خنده آمد خلق را!

  • کبوتر خاتون
  • نظرم مخالف پست شما بود
    ولی با حرف هاتون به فکر رفتم و به نظر خودم مشکوک شدم
    البته که هنوز هم دلایلی برای نظر و دیدگاهم دارم اما مطلبتون قابل تامله 
    موید باشید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">