ویار تکلم

آخرین مطالب

ما کوفیان عصر جدید

پنجشنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۵۴ ق.ظ

هر سال ایام عزاداری امام حسین(ع) سوای غمی که وجودم را می‌گیرد، یک درگیری ذهنی هم هست که حسابی حالم را می‌گیرد و دردش اگر بیش‌تر از مصیبت عزا نباشد کم‌تر نیست. این‌که اگر من آن زمان در کوفه زندگی می‌کردم آیا از لشکریان امام بودم، یا از بی‌طرف‌ها یا از اشقیا؟

گاهی حتی دست به دامان ریاضیات و احتمال می‌شوم تا میزان احتمال حضورم در هر جناح را پیدا کنم. میانگین صد نفری سپاه امام، در برابر سپاه بالغ بر بیست‌هزار نفری اشقیا و جمعیت بیش از صد و پنجاه هزار نفری کوفه که طبعاً بیش از صدهزار نفرشان زن و کودک بوده‌اند و تعداد مردان کوفی کم از پنجاه هزار نفر! پنجاه هزار نفری که به نقل از برخی مقاتل تنها بیست نفرشان به سپاه امام پیوسته‌اند و بیش از بیست هزار نفرشان مقابل امام صف آرایی کرده‌اند.

متاسفانه جواب ناامید کننده است! احتمال پیوستن به سپاه امام کمتر از چهار صدم درصد (>4/10000) و احتمال حضور در لشکر اشقیا دو به پنج! یعنی از هر دو هزار و پانصد مردی که توی خیابان‌ها زنجیر‌های‌شان را بالا می‌برند و بر شانه‌های‌شان فرود می‌آورند فقط یک نفر شانس حضور در سپاه امام را دارد. الباقی یا بی‌طرف‌ند یا علیه امام!

گاهی خیال می‌کنم دور از وجدان و انصاف است که ما به خاطر تاخر زمانی‌مان به آن‌ها فخر بفروشیم و مردم کوفه را بی‌وفا خطاب کنیم، که اگر ما هم آن‌جا بودیم به احتمال زیاد در جرگه یاران امام نبودیم.

آردها بیخته شده و الک‌ها آویخته شده و غبار فتنه‌ها فرونشسته و حقیقت آشکار شده و اکنون ما بعد از هزار و چهارصد سال با سوز و گداز ندای "یا لیتنی کنت معکم" سر می‌دهیم. خارج گود نشسته ایم و می‌گوییم لنگ‌ش کن.

فرقی هم نمی‌کند پلی لیست گوشی‌هامان مملو از مداحی هلالی و کریمی و ارضی باشد و پیراهن مشکی‌مان را تا اربعین در نیاوریم. با خودمان رو راست باشیم! با امام بودن یعنی مرگ حتمی و مرگ سخت است. در غربت سخت تر! به ضرب تیر و شمشیر خیلی سخت تر! و تکه تکه شدن با لب تشنه...چه می‌گویم؟!

من آدم فروتنی نیستم. از این آدم‌هایی که خود را بنده روسیاه و گنه‌کار و سرا پا تقصیر خدا معرفی می‌کنند و اتفاقاً منظورشان این است که نه روسیاه‌ند و نه گنه‌کار و نه سرا پا تقصیر هم هیچ خوشم نمی‌آید. پس جمع می‌بندم! ما، ما مردم، خیلی از ما مردم، در به‌ترین شرایط اگر شاه‌کار می‌کردیم بی‌طرف می‌شدیم و مقابل امام نمی‌ایستادیم. در به‌ترین شرایط! شاید حتی مقابل او می‌ایستادیم. بالاخره شرکت در جنگ علیه امام مزایایی داشت و سرباز زدن از آن عواقبی!

و جالب آنکه خیلی‌هامان در عالم خیال، خود را جای زهیربن‌قین و وهب نصرانی و عمروبن‌قرظه و نافع‌بن‌هلال تصور می‌کنیم و خیلی هم که احساس گناه و آلودگی بکنیم به کمتر از حر ریاحی راضی نمی‌شویم. گویی سنان و شمر و خولی و حرمله و شبث از مردم آن زمان نبوده‌اند و همه برای جنایت عاشورا از آسمان نازل شده‌اند!

شاید تلخ باشد و ناخوشایند، ولی واقعیت است! اگرچه دسته‌ها پرشورند و تکایا پررونق و صفوف عزاداری طویل، اما هنوز هم زهیرها و نافع‌ها کم‌ند. هنوز هم شمرها و حرمله‌ها نفس می‌کشند. هنوز هم ما آن وسط‌ها در برزخ دنیا و آخرت دست و پا می‌زنیم. هنوز هم کلاه‌مان را سفت چسبیده‌ایم که باد نبرد. هنوز هم دنبال منافع شخصی و چرب کردن نان‌های خودمان هستیم. هنوز هم حاضر به دل کندن و گسستن از دنیا و پیوستن به امام و یاری او نیستیم و هنوز هم...مایی که ادعا می‌کنیم عبرت گرفته‌ایم. ما، ما کوفیان، ما کوفیان عصر جدید...

  • ویار تکلم

امام حسین

امام زمان

کوفه

نظرات (۱۷)

  • خانم لبخند
  • «شاید تلخ باشد و ناخوشایند، ولی واقعیت است!»
    ...
    اون سئوال اول متن. ذهن منو هم گاهی بدجوری مشغول می کنه. بعضی وقتا که بهش فکر می کنم واقعاً تنم می لرزه و گاهی جدی جدی وحشت و اضطراب می گیرم و اشک می ریزم.

    دعا کنیم در قافلۀ غافلان نباشیم.
  • س _ پور اسد
  • پرسید:"امام زمان چند نفر لازم داره تا بیاد؟" گفت"313" گفت "الان چند نفر اربعین اومدن کربلا؟" سکوت "
    نظریه شخصی:
    - به کیفیت است نه به کمییت
    - الان اصرار بر کمییت است نه کیفییت
    - دین خدا دین کیفییت است نه کمییت
    - امام حسین علیه السلام از ابتدای حرکت تا شب عاشورا به تخلیص وتبدیل کمییت یاران به کیفییت شان پرداخت
    پ ن : 
     « ... کم مِّن فِئَةٍ قَلِیلَةٍ غَلَبَت فِئَةً کثِیرَةَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصابرِینَ»-بقره
    چه حرف های خوبی زدند س- پور اسد در کامنتشون... قابل تأمله!
    البته من خودمو جزو همین کوفیان عصر جدید می‌دونم اما خب خود نهضت عاشورا تو این نتیجه گیری نادیده گرفته شده... همین خودعاشورا ی بصیرت و فهم عمومی ایجاد کرده که نمیشه ازش غافل شد یعنی الان خیلی از مردم از ترس اینکه واقعه تکرار نشه هوشیارترند...حداقل امیدوارم که اینطوری باشه...
  • خانم لبخند
  • س_پور اسد
    کیفیت مهمه، خیلی هم مهمه، اصل هم هست، اما نمیشه منکر تاثیر کمیت هم شد. چون این مودت چند میلیونی، این ابراز محبت، این کمیته که گاهی میتونه زمینه ایجاد کیفیت بهتر و ظهور رو فراهم کنه.
  • آشنای غریب
  • ذهنم پر شده از کامنت نوشت ببینم تا کجا میتوانم بنویسم

    از قدیم گفتن حرف راست رو با شوخی میگن
    امروز تو کانال تلگرام یه جوک خوندم : پسر داییم از نجف زنگ زده میگه دبه شراب رو تکون بده خراب نشه
    یه همچین چیزی بود وقتی خوندم خیلی تاسف خوردم

    موضوع بعدی :
    امام زمان برای هدایت و راهنمایی ما انسانهاست
    به خودتون جمع می بندم
    کدوم یکیمون از امام زمان کمک گرفتیم و راهنمایی گرفتیم
    منظورم دعا نیست ها ، منظور تشرف به محضر ایشان است مگر امام زمان ما نیست؟
    پس ما قابلیت درک ایشان را نداریم
    ایراد ازماست

    مطلب بعدی شمر از جانبازان جنگ همراه علی (ع) بود
    جانباز جنگ یعنی اگر اون ضربه ای که بهش اصابت کرده کمی محکم تر و یا کمی آنطرف و اینطرف تر بود شهید میشد
    شهید در راه اسلام!!

    خیلی باید مراقب بود
    و آنچه امام حسین به کوفیان فرمود در این زمان  هم مشهود است
    امام فرمود میدانید چرا سخنانم برای شما تاثیر ندارد
    چون شکم هایتان پر است از لقمه حرام

    امروز هم یه داستانی در مورد لقمه حرام شنیدم به دلیل طولانی بودن مطلب باشد برای بعد ان شاء الله

    ممنون از پست عالی و تلنگر زیباتون
    پاسخ:
    خواهش می‎کنم.
  • س _ پور اسد
  • @سرکارخانم لبخند
    سلام و تشکر از اعتتاء و پاسخ سرکارعالی به کامنت اینجانب...
    هر چند که دوست دارم چیزی که شما در بارهءکمییت گفتید به وقوع بپیوندد... اما یادم افتاد که در قرآن حکیم؛ غالبا"هرجا آیه ای به اکثریت اشاره کرده با (لایعقلون-لایشعرون-لایعلمون و ...) خاتمه پیداکرده و ظاهرا"ذات اقدس الله هم به اقبال جمعیت بدون بصیرت و اخلاص؛ قایل نیست... کمییت زمانیکه بابصیرت جمع شود همان کیفییت مدنظر شماست ... اما همان کمییت (18هزارنامه) به امام حسین نوشتتند و چون بصیرت نداشتند تبدیل به سپاه 30هزارنفری کوفه شدند .... دوران امروز هم مصون از آن بی بصیرتی و آن فقدان اخلاص نیست ... امروز جنگ 8ساله مایهءمباهات همه ایرانیهاست؛اما در همان زمان هم از بین 40میلیون جمعیت ایران با حدود20میلیون جمعیت ذکور ؛ کمتر از یک میلیون نفر در این حماسه شرکت کردند و نهایتش هم به جام زهر و قطعنامه انجامید و  الخ
    وفقکم الله و ایانا لمرضاته

    باتشکر از کامنت سرکارخانم @روشامجد
  • س _ پور اسد
  • @سرکارخانم لبخند
    سلام و تشکر از اعتتاء و پاسخ سرکارعالی به کامنت اینجانب...
    هر چند که دوست دارم چیزی که شما در بارهءکمییت گفتید به وقوع بپیوندد... اما یادم افتاد که در قرآن حکیم؛ غالبا"هرجا آیه ای به اکثریت اشاره کرده با (لایعقلون-لایشعرون-لایعلمون و ...) خاتمه پیداکرده و ظاهرا"ذات اقدس الله هم به اقبال جمعیت بدون بصیرت و اخلاص؛ قایل نیست... کمییت زمانیکه بابصیرت جمع شود همان کیفییت مدنظر شماست ... اما همان کمییت (18هزارنامه) به امام حسین نوشتتند و چون بصیرت نداشتند تبدیل به سپاه 30هزارنفری کوفه شدند .... دوران امروز هم مصون از آن بی بصیرتی و آن فقدان اخلاص نیست ... امروز جنگ 8ساله مایهءمباهات همه ایرانیهاست؛اما در همان زمان هم از بین 40میلیون جمعیت ایران با حدود20میلیون جمعیت ذکور ؛ کمتر از یک میلیون نفر در این حماسه شرکت کردند و نهایتش هم به جام زهر و قطعنامه انجامید و  الخ
    وفقکم الله و ایانا لمرضاته

    باتشکر از کامنت سرکارخانم @روشامجد
    برای اینکه جزو هفتاد و دو نفر امام حاضر باشیم
    باید در شرایط زمانه را بسنجیم و درست مطابق فرمان اهل بیت تکلیف مان در قبال امام زمان مان را بشناسیم و عمل کنیم !
    دین ما دین رها شده و ناقصی نیست که دیگران برایش تصمیم بگیرند
    مبین و معلم دارد
    معلم دین هم اهل بیت هستند
    و الحمدلله راه در غیبت مشخص و واضح بیان شده است
    اینگونه می شود گفت که من با امام هستم یا بر امام !

    + یک تکلیف مهم هم حضرت رسول تا روز قیامت در خطبه غدیر بر گردن ما نهاده اند :
    فلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَ الْوالِدُ الْوَلَدَ اِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ. یعنی بایسته است حاضران به غایبان و فرزند داران به فرزندان خویش تا برپایی روز قیامت سخنان امروز مرا برسانند 

    و در جایی دیگر فرمودند، که بالاترین نقطه امر به معروف این است که به گفته ایشان گردن گذاری شود و افراد آنرا به دیگران تبلیغ کنند.

    بسم الله..
  • شبگیر ‌‌‌
  • برای من کار به احتمال و این ها نمی کشه، قطعا در صف قاتلین خواهم بود!
  • یه خواننده...
  • کامنت ها واقعا آموزنده بود....اینکه چرا ما مردمان بدبختی هستیم که هیچ چشم اندازی از گشایش و ارامش و پیشرفت در آیندمون دیده نمیشه....چون افرادی با طرز فکری که در کامنت ها و پست بالا هست بر ما حکومت می کنند....
    واقعاً به شخصه موقع شنیدن ما اهل کوفه نیستیم ترس برم میداره.

    متن واقعیتی محض بود ولی اینکه مردم را سه دسته کنیم رو نمیتونم قبول کنم. ما یا له امام داریم و یا علیه امام و دسته وسطی نداریم. مگر نه اینکه امام حسین(ع)‌ فرمودند اگر کسی صدای یاری من رو بشنوه و یاری نکنه از اهل جهنمه؟ و مگر در زیارت اربعین نداریم که میگه فلعن الله امة سمعت بذلک فرضیت به؟ 
    اینجا هم داستان جالبی داره در اینباره:‌ yon.ir/rvR7r


    سلام. از این پست وبلاگم حتماً دیدن کنید:

    http://wasted.blog.ir/post/96
    میذارمش تو فیس بوکم با ادرس تون
    پاسخ:
    هنوزم فیس بوک مشتری داره؟!  عجب!  : )
  • زهرا روشن
  • وبلاگ.. فیس بوک.. برای ما قدیمی های اوراقی هنوز زنده ست
    چه متن جسورانه ای بود
    بارها من هم به این موضوع فکر کردم و راستش با خودم روراست بودم
    من همین الانشم حاضر نیستم از زندگی و خیلی چیزا بگذرم.
    نیازی به اون زمان نیست
    واقعا برام مهم نیست یکی تو کویر کشته شد
    به من چه؟
    چه تاثیری تو زندگی من داره؟!
    من چرخ زندگیم میچرخه
    غذایی میاد و سری به بالین میره
    حالا به جهنم حاکم کیه و چی کار میکنه
    ما که قراره بمیریم. چرا زور بزنیم چیزی رو درست کنیم
    ازون به بعد دیگه مث قبل تو مراسما شرکت نکردم
    دیگه گریه هم نکردم
    دلیلی برای گریه کردن ندیدم
    فقط هرسال از خودم میپرسم امسال حاضرم از همه چی دست بکشم؟؟
    خیلی با خودم کار کردم حداقل کسی مثل حسین یا مسلم رو دیدم,من تو کشتن اش دست نداشته باشم. همین. تا اینجا موفق بودم. اما یار حسین شدن؟ نه...
    داستان ظهور هم به همین شکل.
    مدتها بود تو دلم بود این حرفا. جایی برای بیان نبود
    اینجا همه مطالب بی سانسور و واقعی و بدور از تظاهره
    بالاخره بیرون اومد همه اعترافای این چند ساله ام.
    باز فک میکنم من چند قدم از خیلیا جلوترم
    حداقل به خودم دروغ نمیگم.
    میدونم چند چندم.
    یاعلی
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">