ویار تکلم

آخرین مطالب

مدال فیلدز

يكشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۲ ق.ظ

بدی زندگی در جامعه‌ی سیاست‌زده‌ این است که حتی نفس کشیدن ساده هم در آن پتانسیل برداشت و مصادره‌ی سیاسی دارد. برای همین هم بسیار اندک‌اند مشاهیری که از کارها و رفتار و اقوال‌شان برداشت سیاسی نشده، گروهی آن را به نفع خود مصادره نکرده و گروهی دیگر از آن برائت نجسته باشد. البته همان تعداد اندک هم تا زنده‌اند موفق هستند و در دامِ حزب و گروهی نمی‌افتند، وگرنه آن‌ها هم با مرگ‌شان قطعا مورد بهره‌برداری سیاسی قرار می‌گیرند. این حجم از سیاست و سیاسی‌کاری باعث می‌شود که تقریبا هیچ‌کدام از مشاهیر تا زنده هستند آن‌گونه که شایسته‌ی علم و هنر و توانایی‌شان باشد مورد استقبال و قدردانی قرار نگیرند و همان اندک توجه بعد از مرگ‌شان هم آغشته به سیاست و بازی‌های سیاسی باشد. البته هم گاهی خود اشخاص جنبه‌ی احترام و تکریم را ندارند و با اندکی سوت و کف و هورا خودشان را گم می‌کنند. کم نبوده و نیستند امثال سیدمحمد حسینی‌ها، گل‌شیفته فراهانی‌ها، فرشید منافی‌ها، مینا لاکانی‌ها و...

هیچ‌وقت نخبه‌های علمی‌ای که مهاجرت کرده‌اند (حالا به هردلیلی) را ایرانی اوریجینال و وطن‌پرست نمی‌دانم! چرا که به قول رضا امیرخانی آن‌ها چه بخواهند و چه نخواهند دیگر جزئی از چرخه‌ی پیش‌رفت غرب شده‌اند و سود و فایده‌ی اصلی‌شان را نصیب همان کشورها می‌کنند. حالا هرچه‌قدر بیایند و از عشق و علاقه به ایران و ایرانی حرف بزنند و روی قالی دست‌بافتِ اصلِ ایرانی بنشینند و غذای مورد علاقه‌شان قرمه‌سبزی و آب‌گوشت باشد!

دی‌روز #مریم_میرزاخانی، ریاضی‌دان و نخبه‌ی علمی ایرانی درگذشت. مطابق معمول، او تا زنده بود آن‌گونه که شایسته بود قدر ندید و مرگ‌ش هم مورد بهره‌برداری سیاسی افراط و تفریطی قرار گرفت. عده‌ای موهای برهنه‌اش را دلیل بد بودن‌ش می‌دانستند و عده‌ای هم به خاطر افتخارات فردی‌اش او را تا حدِ قدیس بالا بردند و حتی به کنایه می‌گفتند که چرا او باید در اوج جوانی فوت کند و فلان فردِ سیاسی مسنِ کشور هنوز زنده باشد...

درست است که میرزاخانی هم مانند بسیاری از مهاجرین علمی دوران رشدش را در ایران گذراند و دوران ثمرش را در آمریکا. درست است که به سود و بازدهی اصلی‌ش نصیب آمریکا شد و از او برای ما تنها پُز و افتخار عمدتا توخالی باقی ماند با این‌حال اگر قرار باشد روزی بی‌گانگان، ما را با شخصِ خاصی بشناسند ترجیح می‌دهم این شخصِ خاص مریم میرزاخانی (در کنار مجید سمیعی) باشد. کسی که حتی اگر به کشورش منفعت محسوسی نرساند، لااقل برای کشورش هزینه‌تراشی نکرد. مریم میرزاخانی، نشان‌دهنده‌ی نبوغ ایرانی و نه مثلا گل‌شیفته فراهانی نشان‌دهنده‌ی جنس! ایرانی و نه مثلا فرشید منافی و سیدمحمد حسینی نشان‌دهنده‌ی آفتاب‌پرست‌های ایرانی و نه مثلا شیرین عبادی نشان‌دهنده‌ی عرقِ ملی! ایرانی و نه مثلا اصغر فرهادی نشان‌دهنده‌ی غیرت! ایرانی و نه مثلا...روح‌ش شاد.

  • ویار تکلم

مریم میرزاخانی

نظرات (۱۷)

  • دلارام 🌻
  • دوره ی رشدش تو ایران بود ثمرش تو آمریکاا؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    پاسخ:
    دوره تحصیلات مقدماتی در ایران (رشد)، دوره تحصیلات تکمیلی( که دارای پایان نامه و رساله هستند) و تدریس در آمریکا(ثمره)
  • محمد فرهمند
  • همه ی اینهایی رو هم که گفتی نام ایران رو بلندآوازه کردند پس در جای خود قابل احترامند
  • ماهی کوچولو
  • خدا بیامرزتش حیف شد... 
    به ایران خدمت نکرده ؟؟؟ خب وقتی نظریه اش رو چاپ کرده کل ایران میتونن برن بخوننش . 

    مگه چی کار باید بکنه ؟ 

    اصلا یه آدم که بدون اختیار خودش توی کشوری به دنیا میاد مگه چقدر به اون کشور مدیونه ؟ 

    کدوم دانشمندی در داخل ایران(  توی هر رشته ای ) رو میتونید نام ببرید که بیشتر از ایشون مفید بوده ؟ یا در سطح علمی ایشون بوده ؟ 

    پاسخ:
    چاپ مقاله و نظریه در مقابل تربیت دانشجو هیچه 
    قبلا هم کامنت نوشتم . این که طرف میره تقصیر کیه ؟ 

    تقصیر دوستان شما نیست ؟ 

    آقا یکی دین نداره ! مسلمون نیست ! شما ها میذارید توی کشور خدمت کنه ؟ ؟؟؟

    این مصاحبه های عقیدتی و سیاسی هم حتما عمه ی من برگزار میکنه !

    ایشون مسلمون نبوده و با یه غیر مسلمون هم ازدواج کرده . تو ایران اگه میشد استاد دانشگاه شریف همین شما ها میگفتین وای یه کافر شد استاد دانشگاه . بدبخت شدیم !
    پاسخ:
    رفتن خانم میرزاخانی و خیلی‌های دیگه ربطی به این موارد ذکر شما نداره 
    در ضمن همسر میرزاخانی مسلمان هستند.
    سلام
    اتفاقا دیشب من به این فکر کردم که از بین تمام مهاجرها به نخبه ها حق می دم. اینطور آدم ها تو کشور ما با این قوانین و ضوابطی که اجرا نمی شه یا بماند که چطور اجرا میشه واقعا دست و پاشون بسته است مگر اینکه به حزب خاصی اعلام وابستگی کنند که از جانب اونا مورد حمایت قرار بگیرند.
    شاید به قول شما همین هزینه تراشی نکردن و اینکه ترجیح میدیم ما رو با این شخص بشناسند حتی وطن پرستی محسوب شه.
    من که خودم به عنوان یه دانشجو دارم میرم میدونم چرا دارم میرم

    چرا قبل از انقلاب فرار مغز ها کم تر بود ؟ "نسبت " اونایی که میرن به اونایی که میمونن بعد از انقلاب شدیدا افزایش پیدا کرده

    در حالی که اپلای کردن قبل از انقلاب خیلی راحت تر بود و پاسپورت ایران اعتبار زیادی داشت

    تازه اونایی که قبل از انقلاب میرفتن بعد از درس برمیگشتن

    ببینید توی این کشور چی شده که شرایط رفتن سخت تر شده . ترامپ ایرانی ها رو تحقیر میکنه  . هزینه ها خیلی بیشتر شده ( پایین اومدن ریال در برابر دلار ) . سفارت آمریکا بسته شده . 

    و باز هم دانشجو ها بیشتر از قبل از انقلاب میرن 

    اگه آزادی هایی که توی غرب هست اینجا هم بود مطمئن باش کمتر میرفتن

    و کی مخالف غربه ؟؟؟

    اصولگرا ها 
    پاسخ:
    من منکر سخت‌گیری های نابه جا نیستم اما این، همه دلیل رفتنشون نیست.
    اصالا این حرفا چیه

    یه وبلاگ هست به اسم "شاهزاده خانمی که نمی خندید " 

    چند ساله داره مینویسه 

    یه دختریه که توی دانشگاه تهران درس میخونده و الان از آمریکا داره مینویسه

    بخونید ببینید چرا رفته و اونجا چطوری زندگی میکنه
  • نویسنده ....
  • این قضیه ایرانیزه کردن افتخارات علمی میرزاخانی و...زیاد برام دغدغه نیست اگرچه بهرحال ایرانی بودن چیزی نیست که بشه از میرزاخانی جداش کرد و طبیعیه که ایرانی ها بهش افتخار کنن.اگر کسی مشتاق یادگیری باشه و اینجا امکانش نباشه هیچ ایرادی نمیبینم بره و هرحایی این امکان هست چیزی که بهش علاقه مند هست رو پیگیری کنه،مخصوصا دانش که اگر در چین هم باشه ...مطلعید دیگه؟خب پس رفتن از کشور مخالف وطن پرستی و...بیشتر جو دادنه یا از یه عقیده ناسیونالیستی میاد که من اصلا ازش خوشم نمیاد!بگذریم که این نظام آموزشی اینقدری که میگیره نه خدمت می کنه نه نتیجه ای داره و میرزاخانی وقتی رفته دانشگاه هاروارد با مسائل ریاضی که دانشجویان اونجا مطلع بودن،آشنایی نداشته و با تلاش تونسته خودش رو برسونه.
    به این اسم های دهن پرکن شریف و تهران و بهشتی و...توجه نکنید.
    ضمن اینکه ما نمی دونیم میرزاخانی اصلا قصدی برای بازگشت داشته یا خیر؟شاید مثل سمیعی که تو ایام پیری تصمیم میگیره برگرده ایران و عصاره علمش رو به ایرانی ها یاد بده قصدی وجود داشته.که البته من تو مصاحبه با اشخاصی که با ایشون آشنایی داشتن خوندم که میرزاخانی قصد داشته چند تا شاگرد از دانشگاه شریف بگیره منتها کسالت مانع از اجرایی شدن تصمیمش شد.
    خیلی راحت آدم ها رو به واسطه یک خروج از کشور در دسته به دیگرانی خدمت کرده و به ما نکرده،قرار ندین.
    در مورد حجابش و فیلان هم این دعواها رو بیشتر عقده گشایی دیدم،زندگی این آدم اینقدری که توش عشق به یادگیری و علم آموزی توش هست هیچ وجه دیگه اش اینقدر پررنگ نیست که بخواد به چشم بیاد.که البته همین وجه اون قدر باارزش هست که میرزاخانی رو ماندگار کنه
  • س _ پور اسد
  • دلارام 🌻
  • تحصیل تکمیلی ثمرس؟!
    پاسخ:
    بله هست.
  • خانم الف..
  • تقریبا مخالفم. خیلی تک بعدی نوشته بودید.
    نماینده های مجلس گفتن میخوان برای دختر مریم میرزاخانی شناسنامه بگیرن

    دو تا مشکل هست یکی این که یان وندراک خارجیه که این رو با تغییر قانون حل میکنن و یکی دیگه این که مسلمون نیست که میگن هست

    اسلامش شبیه همینه که خیلی ها توی فرم ها مینویسن هستن ولی نیستن . 

    وقتی  یه نفر خودش مسلمون نیست چطور همسرش مسلمونه ؟؟؟ اگه قبول دارید که یان وندراک مسلمون بوده پس مریم میرزاخانی هم باید مسلمون بوده باشه که !

    این قضیه شبیه حافظه که یه جوری شعرهاش رو تفسیر میکنن انگار حافظ رفیق سید حسن نصرالله بوده . 

    پس فردا هم یه چهره ی حزب الهی از مریم میرزاخانی میسازن تا بگن از خود ما بود . 

    به هر حال کسی که فوت میکنه نمیتونه جواب بده
    من متوجه نمیشم چطور "هیچ وقت" حاضر نیستین مریم میرزاخانی رو "ایرانی" بدونین بنا به گفته ی خودتون، اما ایشون رو نماد "نبوغ ایرانی" می دونین!
    یه عده هم هستن الان ایشون رو نماد نبوغ ایرانی می دونن مثل شما، ولی اگه همین شخص می گفت من حاضرم بدون حجاب (فقط تو اتاق خودم تو محل کار البته)، تمام اونچه که میدونم رو به ایرانی ها یاد بدم و اصلا تو ایران کار و زندگی کنم، قطعا مخالفت می کردن و میگفتن این کفار رو راه ندین و این چه جور مسلمون بودنه و ال و بل. اما خب الان نه تنها خود طرف رو مسلمون می دونن، بلکه همسر طرف رو هم مسلمون می دونن.
    محض اطلاعاتون هم بگم اکثر کسایی که همسرشون مسلمون میشن، صرفا همون شهادتین رو بهشون میدن، میگن اینو باید بگی. همین. وگرنه این که فکر کنین طرف واقعا مسلمون شده یا حتی میتونه اصول دینش رو اسم ببره، باید بگم اصلا این طور نیست.
    البته که من به طور خاص راجع به همسر مریم عزیز صحبت نمی کنم و از ایشون اطلاعی ندارم.
    پاسخ:
    میرزاخانی رو ایرانی (البته با قید اوریجینال) نمیدانم یک نظر شخصیه و با اینکه غرب ایران رو به اسم میرزاخانی بشناسه دو مقوله جدا هستند که با هم منافاتی ندارند. 
  • نویسنده ....
  • باورم نمیشه عده ای فکر می کنن میرزاخانی به خاطر حجاب از ایران رفته!!!
    کاش این مقداری که اینجا وقت می گذارن تا از زوایای مختلف عقاید خودشون رو به بهانه میرزاخانی اثبات کنند،وقت می ذاشتن چهار تا مطلب در مورد ایشون می خوندن.
    تاسف باره
    قید اوریجینال دیگه یعنی چی؟!! یعنی "ایرانی اون طوری که من دلم می خواد" دیگه. چون هر کسی یه تعریفی داره از ایرانی اصیل (!!). یه نمونه اش کوروش پرست ها!!
    البته اینجا چند تا چیز هم قابل تامله. یه عده هم هستن اعتقاد دارن شما ببینین دشمن چیو می خواد، اون بده حتما. بعد وقتی دشمن یه عالمه از میرزاخانی تعریف می کنه، اونا هم تعریف می کنن و اتفاقا دلشون می خواد دشمن ازشون تعریف کنه. اما یه جاهایی هم به نفع خودشون می بینن که بگن هرچی دشمن ازش تعریف کرد بده، پس به اون میگیم بد. الان من نمی دونم چرا ابراز برائت نمی کنین از این آدمی که غرب انقدر دوسش داشته!
    نکته ی قابل تامل دیگه اینه که من حداقل به عمرم حدیثی ندیده ام که پیامبر گفته باشه مثلا ای اعراب برای عربستان کاری انجام بدین یا به عربستان و شبه جزیره ی عربستان خود افتخار کنید. اصلا میهن پرستی به اون شکلی که ما ادعاشو داریم از نظر اسلامی پذیرفته شده نیست. اسلام افتخار کردن به یه سری خط و مرز سیاسی نداره توش که. ولی نمی دونم چه جوریه که همونایی که شدیدا هم ادعای مذهبی بودن دارن، این جور جاها که میشه، وطن پرستی می شن و دوست دارن از یکی تعریف کنن.
    کاش اگه ادعایی داریم، برای اثباتش کاری هم بکنیم، یه قدمی هم برداریم. قضیه ی همونه که میگن پیروزی پدر و مادر زیاد دارد، ولی شکست همیشه یتیم است ... .

    پاسخ:
    .عرض کردم که نظر شخصی بود و ممکنه با نظر دیگری متفاوت باشه 

    کسخلید همه تون به مولا

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">